Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Kouta

21 helmikuun, 2021

Tarina

Höyrylaivaliikenne Sotkamon ja Kajaanin välillä alkoi 1883, kun reitille ilmestyi Kajaanissa piirilääkärinä toimineen Elias Lönnrotin mukaan nimetty höyrylaiva ”Elias”. Tämä kävi kuitenkin pieneksi, ja seuraavalla vuosikymmenellä kajaanilainen kauppias Ivan Sergejeff hankki reitille kilpailemaan oman ”Sotkamo”-laivansa. ”Elias” myytiin sittemmin Kajaani-yhtiölle joka teki siitä varppaajan nimeltä Kajaani III. Kauaa ei Sotkamo saanut reitillä yksin olla, vaan sen kilpailijaksi perustettiin 1908 Sotkamon reitin liikenneosuuskunta, joka tilasi Varkaudesta ”Vuokatti”-aluksen joka sai ottaa sata matkustajaa ja runsaasti rahtiakin. Sergejeff ei lopulta kilpailusta selvinnyt, ja Sotkamo myytiin Oulujärvelle. Liikenneosuuskunta tilasi nyt 1920 uuden laivan, jälleen Ahlströmiltä Varkaudesta. Alus valmistui varsin nopeasti, kuljetettiin osina Kajaaniin ja koottiin Petäisenniskalla liikennöintikuntoon. Nimen ”Vuokatti II” saanut alus valmistui juhannuksen aikoihin 1921 ja aloitti liikenteensä Kajaanista Sotkamoon ja Ontojoelle, eli niin pitkälle kun laivalla kyseisessä vesistössä oli mahdollista päästä.

Vuokatti II:n miehistö koostui Kapteenin ja Konemestarin lisäksi kahdesta lämmittäjästä ja neljästä kansimiehestä. Silloin tällöin vahvuuteen kuului myös kokki, mutta ilmeisesti varsin usein tarjolla oli matkustajille vain kahvia. Muiden ajan matkustajalaivojen tavoin Vuokatti II kuljetti myös rahtia. Kauppatavaroiden lisäksi esimerkiksi maitoa meijereihin ja viljaa myllyihin vietäväksi. ”niitä ei ollut mitään kotitarvemyllyjä eikä muita, niin ne kaikki viljatuotteensa Kajaani myllyssä kuletti jauhattamassa…” muisteli Vuokatti II:ssa kansimiehenä 1926 aloittanut Eetu Polvinen. ”Ja matkustajamäärähän se oli aivan, sitä kun ei ollut minkäänlaisia näitä autoja liikkeessä, – – niin sehän oli issoo. Vallankin sunnuntain aikoihin, niin sitähän oli aivan tungokseen asti.” Laiva pysähtyi reitillään useille välilaitureille, joille kertyi matkustajia jopa yli 10 kilometrinpäästä kyytiä odottamaan. Erityisen paljon väkeä liikkui markkina-aikaan, yleisöennätys taas Kajaanin 1925 maatalousnäyttelyn yhteydessä, jolloin 114 (joidenkin tietojen mukaan 149) rekisteröity alus toi Kajaaniin 253 henkeä. Takaisin tullessa päästi poliisi laivaan vain 113 matkustajaa, joten väki vietiin kahdessa erässä, ensin lyhytmatkalaiset ja sitten pidemmälle menijät.

Monen muun matkustajalaivan tavoin Vuokatti II:n kohtaloksi koitui lopulta tiestön parantuminen, autoistuminen ja rautatieliikenteen kehitys. 1936 pitämässään yhtiökokouksessa osuuskunta valtuutti johtokuntansa myymään Vuokatti II:n, jos siitä saataisiin sopiva hinta. Vuokatti II myytiinkin pian Oulujoen Uittoyhdistykselle, joka siirsi aluksen Oulujärvelle varppaajaksi. Alus nimettiin Oulujärven Koutaniemen mukaan ”Koudaksi”. Matkustajalaivan muuttaminen varppaajaksi vaati kuitenkin paljon muutakin kuin nimenvaihdon. Ostohinta oli 225 000 markkaa, mutta lopulta uusi varppaaja tuli maksamaan uittoyhdistykselle 607 000 markkaa. Muutostöiden osuus oli siis lähes kaksi kolmasosaa. Laivan kone ja kattila säilytettiin, mutta lastiruuman kohdalle perälle rakennettiin vorokki, johon sopi pari kilometriä varppausvaijeria. Keulaan tuli kaksi suurta ankkuria ja kannelle niiden nostamiseksi höyrykäyttöinen ankkuripeli. Näin aluksen paino ja syväys kasvoi, ja sen laitoja korotettiinkin parillakymmenellä sentillä. Luonnollisesti myös hytit rakennettiin uuteen uskoon.

Muutostyöt valmistuivat varsin nopeasti, ja Kouta aloittikin varppaamisen jo 1937. Se oli tynnyrivarppaaja, joiden toimintaperiaatteesta on tarkemmin kerrottu Kajaani I:n kohdalla. Oulujärven höyryvarppaajien joukossa Kouta oli tehokkain. Siinä oli kymmenen hengen miehistö.Varppausnopeus oli noin 2,3 kilometriä tunnissa, joten kiireisen miehen hommaa se ei ollut. Oulujärven aavat selätkin aiheuttivat oman ongelmansa, tuulisella säällä lautat hajoilivat ja karkupuiden jahtaamisessa meni aikaa. Nippu-uittoon siirryttiin Oulujärvellä 1950-luvulla, mutta silloin puhutaan jo diesel-hinaajista. Uittoyhdistys osti ensimmäisen diesel-hinaajansa Oulujärvi I:n 1959. Kouta sinnitteli vielä vuoteen 1966, jonka jälkeen se jäi seisomaan mutta säästettiin jonkinlaiseksi vara-alukseksi. 1974 siitä kiinnostui ja osti eläkkeelle jäänyt yksityishenkilö, joka suunnitteli sen siirtämistä huvialukseksi Päijänteelle. Aluksen koko teki kuitenkin kuljetuksesta ongelmallisen, ja hän päätyi myymään laiva edelleen.

Yhdeksän vuoden seisominen oli luonnollisesti jättänyt laivaan jälkensä, ja uusien omistajien ensimmäiseksi tehtäväksi tuli peruskunnostus, jossa vierähti pari työntäyteistä vuotta. Polttoaine muutettiin kevyelle polttoöljylle. Tämän jälkeen alkoi ulkonäöllinen muutostyö enemmän alkuperäisen matkustajalaiva-asun suuntaan. Vaiheittain toteutettu muodonmuutos tapahtui 10 vuodessa. Yksityiskäytön ohella Kouta tekee myös ansioliikennettä. Sen ympärille perustettiin Oulujärven Höyrylaivamatkat Ay (sittemmin Oy) 1985. Kouta on katsastettu ansioliikenteeseen ja rekisteröity 60 hengelle. 2011 sen omistaja vaihtui, kun Oulujärven Höyrylaivamatkat Oy möi sen Oulujärven Laiva-osakeyhtiölle. Uudella varustamolla se on jatkanut purjehtimistaan Oulujärvellä Kajaanista käsin, jälleen puukäyttöisenä.

  • Aluksen nimi: Kouta
  • Alustyyppi: Matkustajalaiva/hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Kajaani
  • Rakennusvuosi: 1920
  • Rak.Telakka: A. Ahström Oy, Varkaus
  • Entiset nimet: Vuokatti II
  • Pituus: 21,86
  • Leveys: 5,34
  • Syväys: 1,6
  • Nopeus: 8
  • Omistaja: Oulujärven Laiva Oy
  • Aikaisemmat omistajat: Sotkamon reitin Liikenneosuuskunta (1920-36), Oulujoen Uittoyhdistys (1936-74), Yksityisiä omistajia (1974-2011)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1920
  • Koneen valmistaja: A. Ahlström Oy
  • Koneteho: 121 ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1921
  • Kattilan valmistaja: Varkauden Konepaja
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 8
  • Tulipinta: 50
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Oulujärvi

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

Vielä ehtii mukaan!

11 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18048428603352721
Vielä ehtii mukaan!

Vielä ehtii mukaan! ...

11 0

TERVETULOA MUKAAN !

6 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17955247178911940
TERVETULOA MUKAAN !

TERVETULOA MUKAAN ! ...

6 0

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

28 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17853353646383842
Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta ! ...

28 0

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

17 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18211727554295319
Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella. 

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.
...

17 0

18 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18261494971286087
Instagram post 18261494971286087
18 0

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

9 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18053762861035993
Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️ ...

9 0

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17894609235112566
Instagram post 17894609235112566
31 0

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

25 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18052063267991435
Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana. ...

25 0

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18072487132652757
Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä! ...

31 0

Kohti joulua luukun22 myötä!

27 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18069858370660293
Kohti joulua luukun22 myötä!

Kohti joulua luukun22 myötä! ...

27 0

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

11 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18028580387614304
Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️) ...

11 0

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

32 1
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18087208858529229
Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista 

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana
...

32 1
Seuraa Instagramissa

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

  • englanti
  • Suomi