Tarina
Vuonna 1902 perustettu Leppävirran Höyrylaiva osakeyhtiö tilasi heti perustamisensa jälkeen nopeaan tahtiin kolme ”Leppävirta” nimistä matkustajalaivaa. Nykyinen Leppävirta oli näistä keskimmäinen, valmistuen Paul Wahlin konepajalta 1904 ja saaden nimen Leppävirta II. ”Se oli siro ja nopeakulkuinen alus, jossa oli useita salonkeja ja hyttejä” kuvaili A. I. Karttunen alusta Saimaan vesistön höyrylaivahistoriikissaan 1945. Leppävirta – laivojen kulkuvuorot järjestettiin siten, että ”ykkönen” lähti joka päivä Taipaleesta klo 3, Leppävirralta klo 5 ja Kuopiosta 14.15, Leppävirta II Taipaleesta klo 3, Rantasalmelta klo 5 ja Savonlinnasta klo 14.15. III ajoi vuoropäivin Kallaveden itä- ja länsirantaa pitkin Kuopioon.
Savonlinnan ja Kuopion väliä kulkeneet Leppävirta-laivat saivat 1908 täydennyksekseen pienemmän laivan ”Kalla” linjalle Horsmalahti – Konnus – Kuopio. Sen tarkoitus oli pysähtyä niihin laitureihin joihin yhtiön isommat alukset eivät poikenneet. Yhtiön myytyä ensimmäisen laivansa Kerttu-yhtiölle 1913 (ks. Laitiala), tilattiin sen tilalle vielä uusi Leppävirta I. Sekin myytiin kuitenkin 1943 Pohjolan Höyrylaiva Oy:lle, jolloin Leppävirta II jäi yhtiön ainoaksi alukseksi. Kuten on mainittu muidenkin Saimaan vesistön matkustajalaivojen kohdalla, perustettiin 1967 Saimaan kuntien yhdessä omistama Saimaan Laivamatkat Oy, joka hankki omistukseensa tukun perinteisiä Saimaan ”valkokylkiä”. Tähän joukkoon liittyi myöhemmin myös Leppävirran Höyrylaiva Oy ainoalla laivallaan. Samalla laivan nimi muuttui, ”II” putosi pois ja laiva sai nykyisen nimensä. Museoviraston kauppalaivatietokannan mukaan Leppävirran osalta tämä liittyminen ja nimenvaihto ei kuitenkaan tapahtunut vielä 1967, kuten joissain lähteissä mainitaan, vaan vasta 1970-luvun lopulla.
Kuten muiden matkustajalaivojen kohdalla on mainittu, Saimaan Laivamatkojen tarina ei ollut kovin menestyksekäs. Yhtiön tehtyä konkurssin 1982 hankki muutama kunta itselleen oman laivan. Yksi näistä oli Leppävirran kunta, jonka valinta – luonnollisesti – kohdistui kunnan nimikkolaivaan. Muitahan olivat Savonlinna (s/s Savonlinna) ja Varkaus (s/s Paul Wahl). Leppävirta alkoi tehdä pääosin tilaus- ja risteilyliikennettä, jota ainakin osana vuosista pyöritti Kuopiolainen Roll-risteilyt- yhtiö. Vuonna 1997 Leppävirta harhautui väylältä ja ajoi karille Varparannan selän eteläosassa. Mukana oli 50 matkustajaa, mutta henkilövahinkoja ei tullut. Tutkinnassa onnettomuuden syyksi määriteltiin ”riittävän yksityiskohtaisen reittisuunnitelman puute, päällikön kansimiehelle antamien ohjeiden puutteellisuus ja aluksen ohjauksen jättäminen kokemattomalle kansimiehelle päällikön poistuttua ohjaamosta sekä virhe paikanmäärityksessä käännöspaikkaa valittaessa.”
Leppävirta-laivan huono onni jatkui tapauksen jälkeen. Syksyllä 2002 se ajoi Haukivedellä karille matkallaan Laitaatsiltaan telakoitavaksi. Se irroitettiin, telakoitiin, sen pohja kunnostettiin ja se laskettiin vesille. Talvisäilytyksen aikana se kuitenkin upposi Laitaatsillassa, mikä aiheutti huomattavia vaurioita. Sen dieselöinnistä oli puhetta, mutta lopulta se päätettiin säilyttää höyrylaivana. Vastoinkäymiset olivat kuitenkin vähentäneet kunnan mielenkiintoa laivanvarustusta kohtaan, ja se myikin laivan tarjouskilpailun perusteella uudelle omistajalle, joka jatkoi aluksen kunnostamista ensin Savonlinnan Laitaatsillassa, sitten Kanavansuun telakalla Lappeenrannassa. Kunnostus valmistui 2009, sopivasti ennen oopperalaulaja Matti Salmisen laivalla tekemää Saimaan kiertuetta. Kiertue toimi samalla Leppävirta-laivalle juhlavana paluuna liikenteeseen Saimaan aalloille.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Leppävirta
- Alustyyppi: Matkustajalaiva
- Aluksen kotipaikka: Leppävirta
- Rakennusvuosi: 1904
- Rak.Telakka: Paul Wahl & Co, Varkaus
- Entiset nimet: Leppävirta II (1904-67)
- Pituus: 26,85
- Leveys: 6,7
- Syväys: 2,34
- Nopeus: 9
- Aikaisemmat omistajat: Leppävirran Höyrylaiva Oy (1904-67), Saimaan Laivamatkat (1967-82), Leppävirran kunta (1982-2005)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: ?
- Koneen valmistaja: Paul Wahl ?
- Koneteho: 129ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: ?
- Kattilan valmistaja: ?
- Polttoaine: Kevyt polttoöljy
- Tulitorvet (kpl): ?
- Käyttöpaine: ?
- Tulipinta: ?
- Kattilaan liittyen erityistä: