Tarina
Lohikäärme II on pieni höyrysluuppi, joka rakennettiin vuonna 1992. Sen höyrykoneen teho on noin yksi hevosvoima, ja kattilana putkirakenteinen läpivirtauskattila, jota lämmitetään nestekaasulla. Sen koneisto oli alkujaan asennettu alumiiniseen kanoottiin. Nykyinen lasikuituinen runko on tehty Englannissa. Lohikäärmettä ohjataan ruorilla, ja onpahan siinä telegrammikin konemiehen ja kipparin väliseen viestintään.
Veneen alkuperäinen kone oli englantilainen Stuart A – mallinen kone, jonka tilalle asennettiin vuonna 2000 niin ikään englantilainen Reeves Commander – compoundkone. Sen valut oli tilattu englannista, lopullisen kasaamisen tekivät varustajat itse: projektin jäätyä Hansilta kesken teki sen loppuun Mikael. Koneen sylinterien halkaisijat ovat 50 ja 70 mm, iskun pituus 60 mm, konepumpun halkaisija puolestaan 12,7mm ja iskunpituus 10-14mm. Lauhduttimen jäähdytysvedestä huolehtii Jabco- pumppu varustettuna suunnanvaihtoventtiilillä. Kyseessä on lämmönvaihdin- lauhduttaja jossa on 69 putkea. Kattila on tehty Dima – korkeapainepesurista, jonka seinämävahvuus on 2,7 mm, tilavuus 1,18 litraa ja tulipinta 0,591 neliömetriä. Käyttöpaine on 4-7 bar, mikä antaa alukselle 4-5 solmun nopeuden.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Lohikäärme II
- Alustyyppi: Sluuppi
- Aluksen kotipaikka: Tampere
- Rakennusvuosi: 1992
- Rak.Paikka: Tampere
- Entiset nimet: –
- Pituus: 4,4
- Leveys: 1,5
- Syväys: 0,5
- Nopeus: 4-5
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi:
- Koneen valmistaja: Reeves, malli ”commander”
- Koneteho: 1,3 ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: putkirakenteinen läpivirtauskattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1992?
- Kattilan valmistaja: Tehty Dima- Painepesurin pohjalta
- Polttoaine: Nestekaasu
- Tulitorvet (kpl): –
- Käyttöpaine: 7
- Tulipinta: 0,591
- Kattilaan liittyen erityistä: