Tarina
Meritiitun tarina alkaa vuodesta 1986, jolloin sen runko valmistui Seppo Suurnäkin veneveistämöltä. Vene tehtiin Suomen Merivoimien joukkueelle kilpasoutuveneeksi merimieskilpailuun. Meritiituksi se muuttui vuonna 2000, kun se ostettiin Suomenlahden Meripuolustusalueen huutokaupasta. Uusi omistaja teetti pitkään palvelleen veneen kunnostuksen veneveistämö Åminnella ja alkoi puuhata siitä höyryvenettä.
Meritiitun kone on persoonallinen, se on tehty 1930- luvun alun Wickström- moottorista (bensiini/petrooli), joka oli aikanaan tyypillinen veneiden keskimoottori. Nikkanen osti moottorin romukaupasta 100 markalla ja alkoi muuttaa sitä höyrykoneeksi. Itse muutostyö oli valmis jo vuonna 2000, mutta jonkin verran luovaa ajattelua on koneen parantelemiseksi tehty sen jälkeenkin. Polttomoottorien tapaan Wickströmin mäntä tekee työtä vain toiseen suuntaan. Männän alapuolella on kampikammio, jonka öljyt ohivuotava höyry sotkee ”toffeemaiseksi” mönjäksi. Koneen purkamalla ja kampikammion koneistamalla ja uudelleen tiivistämällä vuodot loppuivat, mutta toffeeta tuli vain enemmän. Lopulta omistaja keksi ohjata kampikammion huohotinputken suoraan tulipesään. Putken tulipesän puoleinen pää lämpenee sen verran että mönjä ehtii sulaa vedeksi ja öljytipoiksi jotka palavat tulipesässä. Ongelma oli ratkaistu, tosin kovaa ajaessa saattaa kone joskus ”oksentaa oikein kunnon klimpit” tulipesään ja sauhu on sen mukainen.
Toinen ratkaistava asia koneen osalta oli voitelu, erityisesti kampiakselin ja kiertokangen alapään osalta. Tämä ratkesi asentamalla kupariputki kampiakselin laakerin läpi porattuun reikään ja tippakuppi sen toiseen päähän. Näin öljy tippui laakerille, ja Nikkanen porasi vielä kampiakseliin vastaavalle kohtaa reiän joka johti kiertokangen laakerin kaulalle. Näin molemmat saivat voitelunsa. Kiertokangen yläpää saa voitelunsa lubrikaattorin höyryn sekaan työntämästä öljystä, joka samalla voitelee luistin, sylinterin ja männänrekaat. Koneen ulkopuoliset laitteet kuten lubrikaattori, vesipumppu, luistikoneisto y.m. voidellaan perinteiseen tapaan käsin messinkisellä tippakannulla. Yksi koneen alkuperästä johtuva erikoisuus on se ettei siinä ole suunnanvaihtoa. Asia on ratkaistu asentamalla veneeseen säätölapainen ”kamewa”- potkuri. Suuntaa vaihdetaan pysäyttämällä kone, kääntämällä potkurin lavat ja laittamalla kone taas käymään.
Kattilaan ei omistajan tarvinnut juuri puuttua, se kun toimi muutenkin. Lämmittämisen helpottamiseksi hän kuitenkin lisäsi arinatilaa, ja lisäksi vaihtoi korsteenin suuremmaksi. Tämä onkin auttanut, ”jos ajaa höyry hiemankin kuristettuna ja mättää puita ahkerasti, niin varoille menee”. Pienen kattilan, jonka tulipinta on noin 2,3 neliömetriä, lämmittämisessä onkin oltava tarkkana. Lämmittämiseen käytetään niin puuta kuin koksia ja hiiltäkin. Hiili kuitenkin tuoksahtaa, joten se ei ole miellyttävää ylöslämmitykseen tyynenä päivänä. Koivuklapit ovat tässä suhteessa mieluisia, ja saahan niiden hiilloksella tai tuhkaluukussa makkaratkin lämmitettyä. Kattilan käyttöpaine on 10 kg/cm2, mutta useimmiten ajellaan 4-8 kilolla.
Vaikka Meritiitu onkin vain kuusimetrinen, sopii siihen mukaan puita 30-40 merimailin matkalle ja lisäksi viisi henkilöä tavaroineen nauttimaan höyryn hiljaisuudesta ja kiireettömyydestä. Meritiitu on saamassa uuden laiturin, ja tulee kulkemaan jatkossakin Billnäsin voimalaitoksen vierestä Åminneforssin voimalaitokselle ja takaisin. Lisäksi se on osallistunut silloin tällöin Höyrypursiseuran regatoihin ja ollut näytteillä venemessuilla.
- Aluksen nimi: Meritiitu
- Alustyyppi: Sluuppi
- Aluksen kotipaikka: Åminnefors
- Rakennusvuosi: 2000
- Rak.Telakka:
- Entiset nimet: –
- Pituus: 6,0
- Leveys: 1,7
- Syväys: 0,4
- Nopeus: 5,5-6
- Laivaan liittyen erityistä: Runko tehty 1986
- Koneen tyyppi: 1- sylinterinen
- Koneen valmistusvuosi: noin 1930
- Koneen valmistaja: Wikström
- Koneteho: 3 ihv
- Koneeseen liittyen erityistä: Työtahti vain kerran kierroksessa
- Kattilan tyyppi: Pysty tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: ?
- Kattilan valmistaja: ?
- Polttoaine: Puu, hiili
- Tulitorvet (kpl): –
- Käyttöpaine: 10
- Tulipinta: 2,3
- Kattilaan liittyen erityistä: