Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Meritiitu

19 helmikuun, 2021

Tarina

Meritiitun tarina alkaa vuodesta 1986, jolloin sen runko valmistui Seppo Suurnäkin veneveistämöltä. Vene tehtiin Suomen Merivoimien joukkueelle kilpasoutuveneeksi merimieskilpailuun. Meritiituksi se muuttui vuonna 2000, kun se ostettiin Suomenlahden Meripuolustusalueen huutokaupasta. Uusi omistaja teetti pitkään palvelleen veneen kunnostuksen veneveistämö Åminnella ja alkoi puuhata siitä höyryvenettä.

Meritiitun kone on persoonallinen, se on tehty 1930- luvun alun Wickström- moottorista (bensiini/petrooli), joka oli aikanaan tyypillinen veneiden keskimoottori. Nikkanen osti moottorin romukaupasta 100 markalla ja alkoi muuttaa sitä höyrykoneeksi. Itse muutostyö oli valmis jo vuonna 2000, mutta jonkin verran luovaa ajattelua on koneen parantelemiseksi tehty sen jälkeenkin. Polttomoottorien tapaan Wickströmin mäntä tekee työtä vain toiseen suuntaan. Männän alapuolella on kampikammio, jonka öljyt ohivuotava höyry sotkee ”toffeemaiseksi” mönjäksi. Koneen purkamalla ja kampikammion koneistamalla ja uudelleen tiivistämällä vuodot loppuivat, mutta toffeeta tuli vain enemmän. Lopulta omistaja keksi ohjata kampikammion huohotinputken suoraan tulipesään. Putken tulipesän puoleinen pää lämpenee sen verran että mönjä ehtii sulaa vedeksi ja öljytipoiksi jotka palavat tulipesässä. Ongelma oli ratkaistu, tosin kovaa ajaessa saattaa kone joskus ”oksentaa oikein kunnon klimpit” tulipesään ja sauhu on sen mukainen.

Toinen ratkaistava asia koneen osalta oli voitelu, erityisesti kampiakselin ja kiertokangen alapään osalta. Tämä ratkesi asentamalla kupariputki kampiakselin laakerin läpi porattuun reikään ja tippakuppi sen toiseen päähän. Näin öljy tippui laakerille, ja Nikkanen porasi vielä kampiakseliin vastaavalle kohtaa reiän joka johti kiertokangen laakerin kaulalle. Näin molemmat saivat voitelunsa. Kiertokangen yläpää saa voitelunsa lubrikaattorin höyryn sekaan työntämästä öljystä, joka samalla voitelee luistin, sylinterin ja männänrekaat. Koneen ulkopuoliset laitteet kuten lubrikaattori, vesipumppu, luistikoneisto y.m. voidellaan perinteiseen tapaan käsin messinkisellä tippakannulla. Yksi koneen alkuperästä johtuva erikoisuus on se ettei siinä ole suunnanvaihtoa. Asia on ratkaistu asentamalla veneeseen säätölapainen ”kamewa”- potkuri. Suuntaa vaihdetaan pysäyttämällä kone, kääntämällä potkurin lavat ja laittamalla kone taas käymään.

Kattilaan ei omistajan tarvinnut juuri puuttua, se kun toimi muutenkin. Lämmittämisen helpottamiseksi hän kuitenkin lisäsi arinatilaa, ja lisäksi vaihtoi korsteenin suuremmaksi. Tämä onkin auttanut, ”jos ajaa höyry hiemankin kuristettuna ja mättää puita ahkerasti, niin varoille menee”. Pienen kattilan, jonka tulipinta on noin 2,3 neliömetriä, lämmittämisessä onkin oltava tarkkana. Lämmittämiseen käytetään niin puuta kuin koksia ja hiiltäkin. Hiili kuitenkin tuoksahtaa, joten se ei ole miellyttävää ylöslämmitykseen tyynenä päivänä. Koivuklapit ovat tässä suhteessa mieluisia, ja saahan niiden hiilloksella tai tuhkaluukussa makkaratkin lämmitettyä. Kattilan käyttöpaine on 10 kg/cm2, mutta useimmiten ajellaan 4-8 kilolla.

Vaikka Meritiitu onkin vain kuusimetrinen, sopii siihen mukaan puita 30-40 merimailin matkalle ja lisäksi viisi henkilöä tavaroineen nauttimaan höyryn hiljaisuudesta ja kiireettömyydestä. Meritiitu on saamassa uuden laiturin, ja tulee kulkemaan jatkossakin Billnäsin voimalaitoksen vierestä Åminneforssin voimalaitokselle ja takaisin. Lisäksi se on osallistunut silloin tällöin Höyrypursiseuran regatoihin ja ollut näytteillä venemessuilla.

  • Aluksen nimi: Meritiitu
  • Alustyyppi: Sluuppi
  • Aluksen kotipaikka: Åminnefors
  • Rakennusvuosi: 2000
  • Rak.Telakka:
  • Entiset nimet: –
  • Pituus: 6,0
  • Leveys: 1,7
  • Syväys: 0,4
  • Nopeus: 5,5-6
  • Laivaan liittyen erityistä: Runko tehty 1986
  • Koneen tyyppi: 1- sylinterinen
  • Koneen valmistusvuosi: noin 1930
  • Koneen valmistaja: Wikström
  • Koneteho: 3 ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä: Työtahti vain kerran kierroksessa
  • Kattilan tyyppi: Pysty tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: ?
  • Kattilan valmistaja: ?
  • Polttoaine: Puu, hiili
  • Tulitorvet (kpl): –
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 2,3
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Meri

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

120

suomenhoyrypursiseura

View

Touko 24

Open
Tervetuloa s/s Turson jäsenristeilylle. Tule viettämään kivaa kesäpäivää ja kokemaan ainutlaatuinen Helsingin alkuperäinen satamajäänsärkijä. 
#steamship #ssturso

Tervetuloa s/s Turson jäsenristeilylle. Tule viettämään kivaa kesäpäivää ja kokemaan ainutlaatuinen Helsingin alkuperäinen satamajäänsärkijä.
#steamship #ssturso
...

suomenhoyrypursiseura

View

Touko 4

Open
Onhan regatan ajankohta jo kesäkalenterissasi?
Tulossa on hieno tapahtuma jota järjestämme tiiviissä yhteistyössä Mikkelin kaupungin kanssa.

Onhan regatan ajankohta jo kesäkalenterissasi?
Tulossa on hieno tapahtuma jota järjestämme tiiviissä yhteistyössä Mikkelin kaupungin kanssa.
...

suomenhoyrypursiseura

View

Helmi 6

Open
Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship

Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship ...

suomenhoyrypursiseura

View

Tammi 24

Open
MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille.

MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille. ...

suomenhoyrypursiseura

View

Loka 3

Open
Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta

Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta ...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 19

Open
Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1). 

Tervetuloa!

Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1).

Tervetuloa!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 4

Open
Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri

Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 31

Open
KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan! 
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen

KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan!
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen
...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 24

Open
Uljas s/s Suomi Jyväskylässä

Uljas s/s Suomi Jyväskylässä ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 23

Open
Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7

Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Jatkoa😊

Jatkoa😊 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Instagram post 18284044501073367

...

Katso lisää Follow on Instagram
This error message is only visible to WordPress admins
Error: Access Token is not valid or has expired. Feed will not update.

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi