Tarina
S/s Metsän varhaisvaiheet olivat pitkään melko hämärät, ja esimerkiksi aluksen rakennusvuodesta löytyy eri lähteissä erilaisia mainintoja. Jo vanhastaan tiedettiin aluksen olevan alun perin Hollannista, ja nykyinen omistaja onnistuikin aluksen runkoon stanssatun sarjanumeron (D 724 N) perusteella jäljittämään aluksen alkuperän Rotterdamin merimuseon arkistoista. Aluksen tilasi rotterdamilaiselta Burgerhout & Kraakin konepajalta vuonna 1877 ruoppausyhtiö Tijs Volker Sliedrechtistä. Jäissäkulkevaksi suunniteltu hinaaja sai nimen ”Adriana Christina”. Erikoisena kuriositeettina voi mainita, että aluksen kattila vaihdettiin peräti kolmeen kertaan sen Hollannin vuosina, ensin 1883, sitten 1893 ja vielä 1908. Viimeksi mainittu, Dordrechtissa 1891 rakennettu kattila siinä oli vielä Suomeen tullessaan.
Vuosina 1912-19 alus toimi Saksassa ja Tanskassa. Rotterdamin museon arkistoissa laiva mainitaan vielä tuolloin: 1919 se myytiin W.J. Kalis Bagger Mij. –nimiselle ruoppausyhtiölle, joka poisti sen kattilarekisteristä. Vuosista 1919-25 ei tiedetä juuri mitään, seuraava tieto aluksesta on sen hankkiminen Suomeen 1925 Ragnar-nimisenä Iisveden Metsä Oy:lle Ruotsista. Alus sai nyt nimen ”Metsä”, millä se edelleen tunnetaan. Sen kone oli erikoinen, ns. ”vinkkelikone”, jossa compound-koneen sylinterit ovat v-kirjaimen muotoisessa asennossa. Tällaisia koneita ei tiedetty tuohon aikaan muita Suomessa. Carlsund-tyyppisiä vinkkelikoneita sitä vastoin oli useampiakin, esimerkiksi ”Haapakoski”-hinaajassa. Suomeen tuotaessa aluksessa oli asiakirjojen mukaan Dortsechtissa Hollannissa 1891 rakennettu 44 neliömetrin kattila, joka kuitenkin oli huonossa kunnossa. Korjauksien jälkeen se hyväksyttiin kahdeksi vuodeksi alennetulla höyrynpaineella, ja ajan kuluttua 1927 siihen hankittiin uusi kattila Turusta Crichton & Vulcanilta.
Metsä ryhtyi hinaamaan ”Piimän”, kuten omistajayhtiötä usein nimitettiin, tukkeja sekä aika ajoin myös halkoproomuja. Sen käyttöön rakennettiin 1939 proomut Panu ja Kimmo. Jossain vaiheessa sillä tiedetään olleen kyljessään halkoproomu nimeltä ”Jehu”. Laivalla konemestarina palvelleen Eino Korhosen mukaan alus oli ”hyvä hinaamaan, mutta söi hurjasti halkoja”. Eri laivamiesten muisteluiden mukaan Metsä oli myös nopea ja hyvä ajamaan kilpaa.
Metsän viimeiseksi kulkukesäksi jäi 1956. Sen jälkeen se jäi seisomaan. Iisveden kyläyhteisö olisi halunnut pitää aluksen museolaivana, mutta näin ei käynyt. Sen koneesta irrotettiin kaikki pronssiosat ja sulatettiin Piimän sahan pääkoneen laakerivaluihin. Muutakin irtainta purettiin, muun muassa aluksen raakitorvet siirrettiin saman yhtiön vielä toimintaansa jatkaneeseen ”Tapio”-hinaajaan, jossa ne yhä ovat. Laiva rapistui, kunnes se myytiin yksityiskäyttöön 1971. Kadonneita koneenosia työstettiin tässä vaiheessa jonkin verran takaisin. Kunnostusprojekti kuitenkin kohtasi vastoinkäymisiä: alus upposi Kalliolahden sahan rantaan, ja Suolahden satamassa se joutui ilkivallan kohteeksi. Lopulta alus jäi seisomaan Puuppolaan. Seuraavaksi alus oli eri yksityisten omistajien halussa 1985-86 (siirto Puuppolasta Lahteen) ja 1986-89. Lopulta Metsä siirtyi nykyiselle omistajalle, joka laittoi sen suurella vaivalla ajokuntoon kesäksi 1993. Siitä pitäen se on jälleen ollut liikenteessä hienoon kuntoon laitettuna Päijänteellä, kotisatamanaan Soimasaari.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Metsä
- Alustyyppi: Hinaaja
- Aluksen kotipaikka: Kuhmoinen
- Rakennusvuosi: 1877
- Rak.Telakka: Burgerhaut & Kraak, Hollanti
- Entiset nimet: Adriana Christina, Ragnar
- Pituus: 18,67
- Leveys: 4,12
- Syväys: 2,2
- Nopeus: 10
- Aikaisemmat omistajat: Iisveden Metsä Oy (1925-71), Yksityisiä omistajia (1971-89)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound, ”V- mallinen”
- Koneen valmistusvuosi: 1877
- Koneen valmistaja: Burgerhout & Kraak
- Koneteho: 104
- Koneeseen liittyen erityistä: Sylinterit toisiinsa nähden V- muodossa
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1913
- Kattilan valmistaja: A. B. Vulcan
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 1
- Käyttöpaine: 8
- Tulipinta: 41
- Kattilaan liittyen erityistä: