Tarina
Savonlinnan konepaja rakensi vuonna 1914 insinööri Frans Vileniuksen johdolla koivistolaisille August Soinille ja Vilho Penttisen perillisille komposiittirunkoisen (puurunko rautakaarilla) tervahöyry Ensin. Vielä samana vuonna se tosin päätyi August Soinin isän Topias Soinin ja kauppias Adam Peusan omistukseen.”Ensi” oli ns. ”kanavantäyteinen” tai ”täyskantoinen” tervahöyry, jollaiseksi kutsuttiin Saimaan vesistölle tyypillisiä, Saimaan kanavan sulkujen koon mukaan mitoitettuja aluksia, joiden pituus oli vähän yli 30 ja leveys hieman alle 8 metriä. Lastitilan maksimoimiseksi ne olivat yleensä melko pulleita ja tasapohjaisia. Lastitilat sijaitsivat keulassa, kone ja hyttitilat taas aluksen perässä. Näitä aluksia Saimaalla purjehti parhaimmillaan valtavat määrät.
Koivistolaisena tervahöyrynä Ensi purjehti mm. Laatokalla, Syvärillä ja Äänisellä. Vuonna 1920 sen osti helsinkiläinen Ab Faner Oy, jonka osakkaina oli myös virolaisia vaneriteollisuuden edustajia, merkittävimpänä A. Luther. Ensi kuljettikin paljon rahtia Tallinnan ja muiden Baltian satamien välillä, kunnes myytiin 1923 Viroon ja merkittiin Tallinnan rekisteriin, uutena omistajanaan A. M. Luther AS. Vuonna 1925 aluksen osti takaisin Suomeen viipurilainen Andreas Wager& Söner Ab, joka liikennöi sillä niin Saimaalla, Laatokalla kuin Suomenlahdellakin. 1930 hiililämmitteisen Ensin konehuoneessa työskennelleen Väinö Buurin mukaan kuitenkin ainakin tuolloin toimittiin pääasiassa merellä: ”Oltiin paljon Pohjanlahella, Lohjayhtiön rahdissa ja kivirahdissa, Saarenmaalta kuljettiin kalkkikiveä Kotkaan.” Seuraavaksi aluksen ostivat 1931 August Soini Humaljoelta ja säkkijärveläinen Toivo Kari, aluksen pysyessä Viipurin rekisterissä. Vuonna 1935 he perustivat yhdessä Maiju Wagerin kanssa Laivaosakeyhtiö Ensin, jonka nimiin laivakin siirtyi.
Kaksi vuotta myöhemmin yhtiö myi Ensin Enso Gutzeit Oy:lle 130 000 markan kauppahinnalla. Kauppa tehtiin 9.11. 1937, ja joulukuun toisena päivänä alus merkittiin Savonlinnan alusrekisteriin. 14. 2. sai laiva Enso Gutzeitin nimeämiskäytäntöjen mukaisen nimen Mikko. Yhtiön tapana oli antaa tervahöyryilleen ja ”kuramyllyilleen” (muuten samanlainen laiva, mutta rautarunkoinen) nimeksi viisikirjaimisia miehennimiä, jotka päättyivät o-kirjaimeen. Yhtiöllä oli jo aiemmin ollut Mikko-niminen tervahöyry, mutta se oli myyty 1927, jolloin nimi oli jäänyt vapaaksi. Gutzeitin laivastossa Mikko kuljetti pääasiassa halkoja ja propseja eri puolilta Saimaata Enson Vuoksenniskan ja Tainionkosken tehtaille.
Tervahöyry jätettiin seisomaan 1962, ja lahjoitettiin myöhemmin 1970 Helsingin Yliopiston Savolaiselle osakunnalle. Tämä ei kuitenkaan pitänyt kovin hyvää huolta lahjastaan, ja Mikko upposi Haislahden satamaan. Mikon myöhemmässä kunnostuksessa mukana olleen Tero Lehdon sanoin: ”Kone oli miltei kokonaan veen peitossa, ja muutenkin laiva oli päästetty surkeaan kuntoon. Se oli sitä vaille, meneekö se romuksi vai nostetaanko se”. Lopulta se päätettiin nostaa, Lehdon ponnekkuuden ja Enson rahojen turvin, ja se kunnostettiin Laitaatsillan telakalla ja lahjoitettiin tällä kertaa Savonlinnan kaupungille käyttökuntoiseksi museolaivaksi. Mikko on edelleen käyttökunnossa, sen kotisatamana on Savonlinnan maakuntamuseon museolaivalaituri Riihisaaressa. Sen ruumassa on tilava salonki, jossa voidaan järjestää erilaisia tilaisuuksia ja juhlia. Laivaa käytetään myös erilaisissa kaupungin edustusristeilyissä. Se on myös usein nähty vieras Höyrypursiseuran regatoissa, kävipä se 90- luvulla myös merellä muutamaankin kertaan. Saimaan aikanaan suuresta tervahöyrylaivastosta Mikko on viimeinen säilynyt puurunkoinen yksilö.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Mikko
- Alustyyppi: Tervahöyry eli puurunkoinen rahtialus
- Aluksen kotipaikka: Savonlinna
- Rakennusvuosi: 1914
- Rak.Telakka: Savonlinnan konepaja
- Entiset nimet: Ensi (1914-37)
- Pituus: 30,9
- Leveys: 7,28
- Syväys: 1,8
- Nopeus: 6
- Omistaja: Savonlinnan maakuntamuseo
- Aikaisemmat omistajat: T. Soini, Viipuri (1914-16), Wilho Penttilä, Makslahti (1916-18), Ab Faner Oy, Helsinki (1918-23), A. M. Luther. AS, Tallinna (1923-25), Andreas Wager & Söner, Viipuri (1925-30), August Soini, Humaljoki (1930-36), Toivo Kari, Säkkijärvi (1936-37), Enso Gutzeit Oy (1937-70)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1914
- Koneen valmistaja: Savonlinnan konepaja
- Koneteho: 83 ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1921
- Kattilan valmistaja: ?
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 1
- Käyttöpaine: 8,5
- Tulipinta: 30
- Kattilaan liittyen erityistä: