Tarina
Vuonna 1875 perustettiin Tammerkosken varrella sijaitsevan Frenckellin paperitehtaan toimesta puunhankintayhtiö Neptun huolehtimaan tehtaan kuljetuksista. 1900- luvun alussa siihen tuli osakkaiksi muitakin: Enqvist, Finlayson, Nokia ja Tampella. Vaikka halot alkoivat 1920- luvulla korvautua teollisuuden polttoaineena enenevissä määrin kivihiilellä, kasvatti porilaisen Rosenlewin tulo Neptun yhtiöön 1923 kuljetusten määrää sen verran, että vielä vuonna 1928 yhtiö tilasi Varkaudesta A. Ahlströmin konepajalta uuden proomuhinaajan Längelmäveden reitille. Alus koottiin keväällä 1929 osista Orivedellä Hiedan satamassa ja sai nimen Neptun II. Laiva oli hyvä, mutta sitä tilattaessa ei asioita ollut mietitty aivan loppuun saakka: tilaaja ei selvästi ollut tilanteen tasalla halkojen kulutuksen vähenevästä trendistä eikä reitin mataluudesta. Lisäksi aluksesta tuli syväkulkuisempi kuin oli tarkoitus. Onneksi virhe oli suhteellisen helppo korjata: jo ensimmäisen kesän jälkeen Neptun II siirrettiin Tampereen katuja pitkin Näsijärveen ja saman yhtiön pienempi ”Panu” tuotiin samaa tietä tilalle.
Kesä 1930 jäi Neptun-yhtiön viimeiseksi. Sen osakkaat päättivät keskittää puunhankintansa Länsi-Suomen Paperipuuyhdistykselle, lopettaa Neptunin ja jakaa sen laivat keskenään. Neptun II päätyi Rosenlewille, jonka laivastossa se uudella nimellään Näsijärvi II korvasi seisomaan jääneen ”Näsijärven” (ks. Kotvio II). Myös Näsijärven kippari Kaarlo Helsten siirtyi Näsijärvi II:een. Talvisodan alla ja sen alettua osallistui Näsijärvi II muutaman muunkin hinaajan tavoin siviiliväestön evakuointeihin. Jatkosodan aikana laivamiesten vähyys aiheutti hinaajille ongelmia, ja töitä pyrittiin hoitamaan ”kolhoosiperiaatteella” muutaman hinaajan voimin. 1942 perustettiin Kokemäenjoen Uittoyhdistys, jolle sahayhtiöt antoivat osuusmaksuna laivansa. Näsijärvi II kuului näihin. Pienemmät varppaajat keräsivät puut sivureiteiltä pääreitin varteen, josta suuremmat hinaajat Näsijärvi II ja Murole hinasivat ne suurina lauttoina Pispalaan uittotunnelille. Uittokaudet jäivät sota-aikoina varsin lyhyiksi, työt saatettiin lopettaa jo heinäkuun lopulla.
1950- luvulla alkoivat uitot jatkuvasti vähetä, ja 60-luvulla oli höyryhinaajia Näsijärvellä enää kolme: Näsijärvi II, Aure ja Metsä. Kun uittoyhtiön suurin osakas Rosenlew siirsi puunkuljetuksensa maanteille 1968, loppui yhtiön toiminta kuin seinään, ja Näsijärvi II poistettiin liikenteestä. Kesällä 1971 sen osti kaupunkilehti Tamperelaisen ja kohulehti Hymyn julkaisija Lehtimiehet Oy, taustallaan Urpo Lahtinen. Lahtinen luovutti aluksen rekisteröimättömän Näsijärven Höyrylaivayhdistyksen käyttöön. Alusta kunnostettiin talkoovoimin ja Lehtimiehet Oy:n taloudellisen tuen turvin ja sillä ajeltiinkin, mutta pian kävi selväksi ettei yhdistys kyennyt sitä ylläpitämään. Niinpä Lehtimiehet Oy tarjosi sitä 1975 Tampereen kaupungille edellyttäen sen höyrylaivana pitämistä. 1976 kaupunki päätti ottaa sen vastaan.
Alus oli pikkuhiljaa päässyt rapistumaan, ja asiasta huolestunut Tampereen Pursiseura r.y. ottikin 1980 yhteyttä Tampereen kaupunkiin ehdottaen, että kaupunki siirtäisi aluksen käyttö- ja hallintaoikeuden heille korvauksetta, ja ettei siitä tarvitsisi maksaa satamamaksua. Kaupunki suostui sillä ehdolla että yhdistys pitäisi aluksen alkuperäisessä asussaan ja tarjoaisi kaupungille sovittavassa laajuudessa ”kyytipalveluksia”. Yhdistys aloittikin nyt rapistuneen hinaajan pelastustoimet, ja kesäksi 1981 se saatiinkin ajokuntoon. Siitä eteenpäin on aluksen talkooporukka tehnyt muutaman retken kesässä, juhannusreissun ja jokasyksyisen ”muikkureissun”. Lisäksi laiva on tehnyt tilauspurjehduksia Tampereen kaupungille ja muillekin asiakkaille. Vuonna 2005 Näsijärvi II palautettiin halkolämmitteiseksi, ja sellaisena se jatkaa yhä purjehduksiaan Tampereelta käsin eri puolille nimikkojärveään. Vuonna 2015 alus siirtyi kokonaan Tampereen Pursiseuran omistukseen ja jo vuonna 2017 vasta perustetulle Höyrylaiva Näsijärvi II ry:lle.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Näsijärvi II
- Alustyyppi: Hinaaja
- Aluksen kotipaikka: Tampere
- Rakennusvuosi: 1929
- Rak.Telakka: A. Ahlström Oy, Varkaus. Koottu osista Orivedellä.
- Entiset nimet: Neptun II (1929-30)
- Pituus: 21,00
- Leveys: 5,10
- Syväys: 2,10
- Nopeus: 9
- Omistaja: Höyrylaiva Näsijärvi II ry
- Aikaisemmat omistajat: Neptun Oy (1929–31), Rosenlew Oy (1931–1944), Kokemäenjoen Uittoyhdistys (1944–1971), Lehtimiehet Oy (1971-76), Tampereen kaupunki (1976-2015), Tampereen Pursiseura (2015–16)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1929
- Koneen valmistaja: A. Ahlström Oy, Varkaus
- Koneteho: 175 ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1929
- Kattilan valmistaja: A. Ahlström Oy, Varkaus
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 2
- Käyttöpaine: 9
- Tulipinta: 63
- Kattilaan liittyen erityistä:
- Kotisivut: www.nasijarvi2.fi