Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Näsijärvi II

21 helmikuun, 2021

Tarina

Vuonna 1875 perustettiin Tammerkosken varrella sijaitsevan Frenckellin paperitehtaan toimesta puunhankintayhtiö Neptun huolehtimaan tehtaan kuljetuksista. 1900- luvun alussa siihen tuli osakkaiksi muitakin: Enqvist, Finlayson, Nokia ja Tampella. Vaikka halot alkoivat 1920- luvulla korvautua teollisuuden polttoaineena enenevissä määrin kivihiilellä, kasvatti porilaisen Rosenlewin tulo Neptun yhtiöön 1923 kuljetusten määrää sen verran, että vielä vuonna 1928 yhtiö tilasi Varkaudesta A. Ahlströmin konepajalta uuden proomuhinaajan Längelmäveden reitille. Alus koottiin keväällä 1929 osista Orivedellä Hiedan satamassa ja sai nimen Neptun II. Laiva oli hyvä, mutta sitä tilattaessa ei asioita ollut mietitty aivan loppuun saakka: tilaaja ei selvästi ollut tilanteen tasalla halkojen kulutuksen vähenevästä trendistä eikä reitin mataluudesta. Lisäksi aluksesta tuli syväkulkuisempi kuin oli tarkoitus. Onneksi virhe oli suhteellisen helppo korjata: jo ensimmäisen kesän jälkeen Neptun II siirrettiin Tampereen katuja pitkin Näsijärveen ja saman yhtiön pienempi ”Panu” tuotiin samaa tietä tilalle.

Kesä 1930 jäi Neptun-yhtiön viimeiseksi. Sen osakkaat päättivät keskittää puunhankintansa Länsi-Suomen Paperipuuyhdistykselle, lopettaa Neptunin ja jakaa sen laivat keskenään. Neptun II päätyi Rosenlewille, jonka laivastossa se uudella nimellään Näsijärvi II korvasi seisomaan jääneen ”Näsijärven” (ks. Kotvio II). Myös Näsijärven kippari Kaarlo Helsten siirtyi Näsijärvi II:een. Talvisodan alla ja sen alettua osallistui Näsijärvi II muutaman muunkin hinaajan tavoin siviiliväestön evakuointeihin. Jatkosodan aikana laivamiesten vähyys aiheutti hinaajille ongelmia, ja töitä pyrittiin hoitamaan ”kolhoosiperiaatteella” muutaman hinaajan voimin. 1942 perustettiin Kokemäenjoen Uittoyhdistys, jolle sahayhtiöt antoivat osuusmaksuna laivansa. Näsijärvi II kuului näihin. Pienemmät varppaajat keräsivät puut sivureiteiltä pääreitin varteen, josta suuremmat hinaajat Näsijärvi II ja Murole hinasivat ne suurina lauttoina Pispalaan uittotunnelille. Uittokaudet jäivät sota-aikoina varsin lyhyiksi, työt saatettiin lopettaa jo heinäkuun lopulla.

1950- luvulla alkoivat uitot jatkuvasti vähetä, ja 60-luvulla oli höyryhinaajia Näsijärvellä enää kolme: Näsijärvi II, Aure  ja Metsä. Kun uittoyhtiön suurin osakas Rosenlew siirsi puunkuljetuksensa maanteille 1968, loppui yhtiön toiminta kuin seinään, ja Näsijärvi II poistettiin liikenteestä. Kesällä 1971 sen osti kaupunkilehti Tamperelaisen ja kohulehti Hymyn julkaisija Lehtimiehet Oy, taustallaan Urpo Lahtinen. Lahtinen luovutti aluksen rekisteröimättömän Näsijärven Höyrylaivayhdistyksen käyttöön. Alusta kunnostettiin talkoovoimin ja Lehtimiehet Oy:n taloudellisen tuen turvin ja sillä ajeltiinkin, mutta pian kävi selväksi ettei yhdistys kyennyt sitä ylläpitämään. Niinpä Lehtimiehet Oy tarjosi sitä 1975 Tampereen kaupungille edellyttäen sen höyrylaivana pitämistä. 1976 kaupunki päätti ottaa sen vastaan.

Alus oli pikkuhiljaa päässyt rapistumaan, ja asiasta huolestunut Tampereen Pursiseura r.y. ottikin 1980 yhteyttä Tampereen kaupunkiin ehdottaen, että kaupunki siirtäisi aluksen käyttö- ja hallintaoikeuden heille korvauksetta, ja ettei siitä tarvitsisi maksaa satamamaksua. Kaupunki suostui sillä ehdolla että yhdistys pitäisi aluksen alkuperäisessä asussaan ja tarjoaisi kaupungille sovittavassa laajuudessa ”kyytipalveluksia”. Yhdistys aloittikin nyt rapistuneen hinaajan pelastustoimet, ja kesäksi 1981 se saatiinkin ajokuntoon. Siitä eteenpäin on aluksen talkooporukka tehnyt muutaman retken kesässä, juhannusreissun ja jokasyksyisen ”muikkureissun”. Lisäksi laiva on tehnyt tilauspurjehduksia Tampereen kaupungille ja muillekin asiakkaille. Vuonna 2005 Näsijärvi II palautettiin halkolämmitteiseksi, ja sellaisena se jatkaa yhä purjehduksiaan Tampereelta käsin eri puolille nimikkojärveään. Vuonna 2015 alus siirtyi kokonaan Tampereen Pursiseuran omistukseen ja jo vuonna 2017 vasta perustetulle Höyrylaiva Näsijärvi II ry:lle.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Näsijärvi II
  • Alustyyppi: Hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Tampere
  • Rakennusvuosi: 1929
  • Rak.Telakka: A. Ahlström Oy, Varkaus. Koottu osista Orivedellä.
  • Entiset nimet: Neptun II (1929-30)
  • Pituus: 21,00
  • Leveys: 5,10
  • Syväys: 2,10
  • Nopeus: 9
  • Omistaja: Höyrylaiva Näsijärvi II ry
  • Aikaisemmat omistajat: Neptun Oy (1929–31), Rosenlew Oy (1931–1944), Kokemäenjoen Uittoyhdistys (1944–1971), Lehtimiehet Oy (1971-76), Tampereen kaupunki (1976-2015), Tampereen Pursiseura (2015–16)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1929
  • Koneen valmistaja: A. Ahlström Oy, Varkaus
  • Koneteho: 175 ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1929
  • Kattilan valmistaja: A. Ahlström Oy, Varkaus
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 2
  • Käyttöpaine: 9
  • Tulipinta: 63
  • Kattilaan liittyen erityistä:
  • Kotisivut: www.nasijarvi2.fi

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Näsijärvi

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

118

suomenhoyrypursiseura

View

Helmi 6

Open
Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship

Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship ...

suomenhoyrypursiseura

View

Tammi 24

Open
MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille.

MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille. ...

suomenhoyrypursiseura

View

Loka 3

Open
Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta

Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta ...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 19

Open
Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1). 

Tervetuloa!

Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1).

Tervetuloa!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 4

Open
Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri

Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 31

Open
KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan! 
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen

KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan!
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen
...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 24

Open
Uljas s/s Suomi Jyväskylässä

Uljas s/s Suomi Jyväskylässä ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 23

Open
Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7

Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Jatkoa😊

Jatkoa😊 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Instagram post 18284044501073367

...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7

Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 5

Open
Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni

Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni
...

Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi