Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Oberon III

7 maaliskuun, 2021

Tarina

Ahlström- yhtiön kirjavista nimenantoperusteista on mainittu myös Parsifal- laivan kohdalla. Samaan sarjaan kuuluivat nimensä puolesta yhtiön kolme Oberoniksi Shakespearen näytelmän keijukaisten kuninkaan mukaan nimettyä hinaajaa. Ensimmäinen Oberon nimettiin myöhemmin ”Ursulaksi”, jolla nimellä se palveli yhtiön Karhulan tehtaita Suomenlahdella, myöhemmin Varkauden tehtaita Saimaalla. Oberon II rakennettiin paitsi hinaajaksi myös edustus- ja huvilaivaksi, saaden kansan suussa nimen ”Miljoona-Oberon”. Myöhemmin se myytiin puolustusvoimille saaden nimen ”Taipale”. Oberon III valmistui yhtiön konepajalta 1919. Edeltäjiensä tavoin se oli konepajan maineikkaan laivojen yleiskonstruktöörin Johan Valpas Pulliaisen laadukasta käsialaa.

Oberon III oli sisävesihinaajaksi erityisen pitkä, ja edullisen rungonmuotonsa ja suhteellisen tehokkaan koneensa ansiosta se on myös nopea. Aluksella 1961-64 kansimiehenä toimineen Veikko Kasasen sanoin: ”Noppee se ol, mutta palo sitä halakookin. – – Viimisinä vuosina saatiin valmiiks lastatut kontit niinkun Kutsetilla. Se yks lasti aina palo kun Joensuussa käytiin, pari mottia tuntiin – – Vaikka siinä oli se tunneli niin sille jäi matkustajalaivatkin kun muutaman kerran kilipoo ajettiin. Kyllä se melekeen yliveto ol, ei ne Kaukaan Rauhat ja muutkaan sille tyhjänkulussa pärjänny. Vähän kiikkerä se ol kun siinä on semmonen karppi pohja.” Työnteko ei aikanaan ollut niin tiukkailmeistä kuin nykyään, ja Oberonin arkipäivistä onkin tallennettu tarinoita, kuinka se saattoi keskeyttää hinauspuuhansa jonkin matkustajalaivan ohitettua sen, irroittaa kuormansa ja konttinsa, kiertää matkustajalaivan kaaressa ja näin mahtinsa osoitettuaan palata takaisin työnsä pariin.

Oberon oli yhtiönsä hinaajista Jorma II:n jälkeen toiseksi vahvin, ja sitä käytettiinkin pääasiassa nippulauttojen linjahinaukseen Joensuu- Varkaus reitillä. Joskus sen perässä tosin nähtiin proomujakin. Ainakin 60- luvun alussa se hinasi Kasasen mukaan myös Varkaudesta etelään, Kaukopäähän, Pulpille ja Kaukaalle. Takaisin tuotiin Ristiinasta ja Sulkavalta vaneripuuta Varkauteen. Miehistöä laivalla oli 60-luvulla päällikkö, perämies, kolme kansimiestä, konemestari ja – apulainen, kaksi lämmittäjää ja emäntä. Muonavaroja täydennettiin Varkaudessa ja Joensuussa, minkä lisäksi kalastettiin. Maitoa ja kalaa ostettiin myös matkan varrelta. Purjehduskausi oli pitkä, ja usein ajettiin jäissäkin. Kasasen sanoin ”Luntakin pyrytti monta kertoo ja jäitä ol muutaman kerran, että ponnikkaan laitettiin kärryylankkuja keulan eteen ettei jäät lyöny rikki. Obero ol ihan hyvä jäissä kulukemaan kun se keula on sen mallinen”. Oberonissa on jäänmurtokeula, joka nousee vedenpinnan yläpuolelle, helpottaen aluksen nousemista jään päälle.

Oberon III:n viimeinen toimintakesä Ahlströmin palveluksessa oli 1967, joskin seuraavana vuonna se toimi vielä hinaustehtävissä Kuopion vesillä, Savon uittoyhdistykselle vuokrattuna. Aluksen virallinen omistaja oli tuolloin Tehdaspuu Oy, jolle Ahlströmin puunhankinta oli edellisenä kesänä siirtynyt. Yksityiskäyttöön se myytiin 1970 neljän höyrylaivaharrastajan joukolle. Näiden varustamana alus kulki Saimaan vesiä 25 vuoden ajan, kunnes myytiin 1995 tarkoitukseen perustetulle osakeyhtiölle. Komea hinaaja jatkaa edelleen purjehtimistaan kotisatamanaan Savonlinna.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Oberon III
  • Alustyyppi: Hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Savonlinna
  • Rakennusvuosi: 1919
  • Rak.Telakka: A. Ahlström Osakeyhtiö, Varkaus
  • Entiset nimet: –
  • Pituus: 26,18
  • Leveys: 5,02
  • Syväys: 2,4
  • Nopeus: 14
  • Aikaisemmat omistajat: A. Ahlström Oy (1919-1968), Tehdaspuu Py (1968-70), Yksityiset omistajat (1970-1995)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1919
  • Koneen valmistaja: A. Ahlström Oy
  • Koneteho: 203 IHV
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1919
  • Kattilan valmistaja: A. Ahlström Oy
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 2
  • Käyttöpaine: 10?
  • Tulipinta: 75
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

Vielä ehtii mukaan!

10 0
Open
Vielä ehtii mukaan!

Vielä ehtii mukaan! ...

10 0

TERVETULOA MUKAAN !

6 0
Open
TERVETULOA MUKAAN !

TERVETULOA MUKAAN ! ...

6 0

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

27 0
Open
Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta ! ...

27 0

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

17 0
Open
Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella. 

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.
...

17 0

18 0
Open
Instagram post 18261494971286087
18 0

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

9 0
Open
Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️ ...

9 0

31 0
Open
Instagram post 17894609235112566
31 0

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

25 0
Open
Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana. ...

25 0

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

31 0
Open
Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä! ...

31 0

Kohti joulua luukun22 myötä!

27 0
Open
Kohti joulua luukun22 myötä!

Kohti joulua luukun22 myötä! ...

27 0

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

11 0
Open
Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️) ...

11 0

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

32 1
Open
Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista 

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana
...

32 1
Katso lisää Seuraa Instagramissa

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

  • englanti
  • Suomi