Tarina
Vuonna 1904 perustivat paikalliset merkkimiehet Karttulan Höyryvenhe Osakeyhtiön, jonka tarkoituksena olisi ”ostaa walmis alus” välittämään liikennettä Karttulan vesillä. Sopivaa sellaista ei kuitenkaan ilmeisesti löytynyt, koska yhtiö päätyi tilaamaan Lehtoniemen konepajalta Varkaudesta uuden aluksen 1905. Sanomalehti Otava huomioi ”Karttulaksi” nimetyn uuden laivan melko laajasti, kuvaillen muun muassa aluksen tiloja: ”Alhaalla kannen alla on naisten ja miesten salongit, keittiö ja rawintola, koneenhoitajan sekä miehistön hytit, keulalla lastiruuma, jonka sunnuntaisin kirkkomatkoilla woipi käyttää matkustajia warten, kannella suwikaton alla on awara salonki, päällikön hytti, ruokasäiliö y.m. Sisustus on hienoa työtä, joten laiwa tekee hauskan ja miellyttäwän waikutuksen. Kulkunopeus on 18km. tunnissa.”
Karttula alkoi liikennöidä Iisvedeltä Vesannolle ja Karttulaan, kilpaillen samalla reitillä ennestään olleen ”Allin” kanssa. Kilpailu oli kovaa, ja Karttula-yhtiö hajosikin jo huhtikuussa 1908, minkä jälkeen laiva jatkoi perustetun Rautalampi-Vesanto-Karttula Höyryveneosuuskunnan hallinnoimana samalla reitillä, suurin piirtein yhtä laihoin tuloksin. Ongelmia oli myös viranomaisten kanssa joilla 1909 oli varustajan kanssa kovin erilaiset näkemykset matkustajalaivan tarvittavista varusteista. Tähän saattoi vaikuttaa ”Pielaveden” onnettomuus saman vuoden lokakuussa. (ks. Repola 5). Lopulta osuuskunta sai tarpeekseen ja myi Karttulan kesäkuussa 1914 kuopiolaiselle kauppaneuvos Herman Saastamoiselle, joka siirsi laivan Kuopion vesille.
Keiteleellä syntynyt Saastamoinen oli perustanut 1800-luvun lopulla Kuopion seudulle useita eri alojen yrityksiä, joiden toiminta kehittyi erääksi merkittävimmistä Savon alueella. Osakeyhtiö omisti myös huomattavan laivaston rahdin kuljetusta ja hinaustehtäviä varten. Saastamoinen uusi saman tien aluksen perinpohjaisesti Haapaniemen telakalla 1915. Siitä tehtiin hinaaja, ja sille annettiin nimi Papinniemi yhtiön omistaman Heinävedellä sijainneen maatilan mukaan. Nykyään paikalla on Uuden Valamon ortodoksinen munkkiluostari. Papinniemen tehtäväksi tuli tukkilauttojen hinaaminen Kallavedeltä Särkilahden vaneritehtaalle ja Siikaniemen sahalle Kuopioon. Eniten hinattiin Juojärveltä, mutta myös Kermajärveltä ja Iisalmen suunnalta Ruokovirralta ja Muuruvedeltä. Miehistöä aluksella oli kahdeksan henkeä, mikä hinaajille oli varsin tyypillinen määrä. Vaikka hinausmatkat olivat linjahinaajiin verrattuna lyhyitä, oli Papinniemellä kyljessään kontti, jossa oli halkoja polttoaineeksi ja sauna.
Papinniemi kuului niihin Saimaan aluksiin, jotka liitettiin 1945 perustettuun Raivaajalaivastoon puhdistamaan Suomenlahtea merimiinoista. Vuoden 2006 Korsteenissa S/s Jannella palvellut Pauli Lindholm muistelee, että kesän 1946 aikana Papinniemi vietiin pois mereltä etuajassa. ”Ne lastattiin Ok-vaunuihin Lakulahden syväsatamassa. Yleensä oli kaksi vaunua per hinaaja… …lähdön hetkellä laiva vain ajettiin mereen laskettujen vaunujen päälle ja kiilattiin pukeilla kiinni. Puhelin- ja sähkölinjat, sillat ja muut matalat jutut jouduttiin purkamaan tai nostamaan ylös pois kuljetuksen tieltä.”
1960- luvun alussa Papinniemi oli lähellä kokea kovan kohtalon. Tuolloin Saastamoisella pohdittiin kumpi laiva säästetään, Papinniemi vai Savotar. Savotar oli silloin seissyt jo useita vuosia. Jos se olisi Dieselöity, olisi Papinniemi ehkä myyty romuksi. Lopulta yhtiön laivamiehet kuitenkin päättivät Papinniemen riittävän, ja Savotar myytiin romuttajalle. Papinniemi hoiti sitten Saastamoisen Kuopion tehtaiden hinauksia vuoteen 1967 saakka, minkä jälkeen se myytiin 1969 yksityiskäyttöön. Pääkannen peräosaan rakennettiin saunahytti, jonka katteeksi jatkettiin yläkantta. Aluksen polttoaineena alettiin käyttää halkojen sijasta öljyä. 1979 vaihtoi Papinniemi jälleen omistajaa. Uudet omistajat vaihtoivat aluksen takaisin halkolämmitteiseksi. Nykyisin laivan kotisatamana on Mikkeli.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Papinniemi
- Alustyyppi: Alun perin matkustajalaiva, vuodesta 1915 hinaaja
- Aluksen kotipaikka: Mikkeli
- Rakennusvuosi: 1905
- Rak.Telakka: Tehtaat Lehtoniemi &Taipale Fabriker, Joroinen
- Entiset nimet: Karttula
- Pituus: 19,8
- Leveys: 4,5
- Syväys: 2,1
- Nopeus: 8
- Aikaisemmat omistajat: Karttulan Höyryvenhe Oy (1905-09), Vesannon-Rautalammin-Karttulan Höyryvenhe Osuuskunta (1909-14), Herman Saastamoinen Oy (1914-69), Pentti Rantakoski ja Esa Malmivaara (1969-73), Jouko Korte ja Pentti Julkunen (1973-79), Olli Kortman ja Ari Reunanen (1979-2001)
- Laivaan liittyen erityistä: Valkoinen hinaaja myös aktiivikautena
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1904
- Koneen valmistaja: Tehtaat Lehtoniemi & Taipale Fabriker, Joroinen
- Koneteho: 80 IHV
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1905
- Kattilan valmistaja: Tehtaat Lehtoniemi & Taipale Fabriker, Joroinen
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 1
- Käyttöpaine: 8
- Tulipinta: 32
- Kattilaan liittyen erityistä: