Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Punkaharju

7 maaliskuun, 2021

Tarina

Laivan tilasi Savonlinnan konepajalta vuonna 1905 ”Höyryvenhe Osuuskunta” joka antoi sille nimen ”Osuuskunta”. Osuuskunnan perustajina oli Punkaharjun tilanomistajia. Aluksen suunnitteli matkustajalaivojen rakentajana tunnetulla Varkauden Lehtoniemen telakalla oppinsa saanut Eemil Kiiveri, ja se oli erityisesti suunniteltu kulkemaan sutjakkaasti pienellä koneteholla. Siinä olikin ”vain” 80 ihv:n kone. Vuonna 1913 alus vaurioitui tulipalossa, minkä jälkeisten kunnostusten yhteydessä siihen vaihdettiin sen nykyinen, alkuperäistä hieman suurempi kone. Alus, joka sai ottaa 98 matkustajaa, asetettiin reitille Savonlinna – Vuoriniemi. Osuuskunta oli nimensä mukaisesti ”tyypillinen maalaisten laiva, kodikas ja sievä pursi, jota paikallisella ylpeydellä katsottiin. Se jaksoi kilpailla aikansa ja halusi myös ajoissa lopettaa.” Näin kuvaili aluksen alkuvaiheita A. I. Karttunen Saimaan höyrylaivaliikenteen historiikissaan. Melko kauan se jaksoikin yrittää, mutta lopulta ilmeisesti kohtuullisen hyvin menestynyt osuuskunta lopetti toimintansa ja laiva myytiin Saimaan suurimmalle matkustajalaivavarustamolle Höyrylaiva Osakeyhtiö Kertulle 1934.

Höyrylaiva-osakeyhtiö Kerttu oli aikanaan aloittanut toimintansa yhdellä pienellä Kerttu – nimisellä höyryaluksella. Sittemmin se oli jatkuvasti laajentunut, sillä sen johtokunta ei lainkaan arastellut ostaa lisää laivoja jos niitä edullisesti sai. Alkuperäinen Kerttu ei varustamon laivastossa kuitenkaan enää ollut, ja niin Osuuskunta sai ”periä” tämän nimen, siitä tuli ”Kerttu”. Tätä nimeä se kantoikin sitten aina siihen saakka kun Kerttu-yhtiö lopetti auto- ja junaliikenteen paineessa toimintansa 1967. Useimpien muiden Saimaan matkustajalaivojen tavoin Kerttukin siirtyi tuolloin perustetun kuntien omistaman Saimaan Laivamatkat Oy:n laivastoon. Yhtiön nimeämiskäytännön mukaisesti se sai uuden nimen, ”Punkaharju”. Saimaan Laivamatkojen toiminta päättyi kuitenkin konkurssiin 1982, ja kaikki sen laivat huutokaupattiin. Punkaharjun huusi itselleen Martti Sieranta, joka vuokrasi sen edelleen Punkaharjun Laivat Oy:lle.

1980- luvun puolivälissä Punkaharjun omistajaksi tuli Reijo Ikonen, joka siirsi sen Joensuuhun, jossa se alkoi Taimi III- nimisenä harjoittaa risteilyliikennettä Pielisjoella. 1993 se siirtyi vastaavaan liikenteeseen Lappeenrantaan, edelleen Taimi III – nimisenä. 1999 se siirtyi Savonlinnalaisen Vip Cruise ltd:n omistukseen, koki mittavan peruskorjauksen ja palasi tutuille Savonlinnan vesilleen nimellä Punkaharju. Nykyään 75 hengelle rekisteröity alus tekee Savonlinnasta kesäaikaan päivittäin noin puolentoista tunnin mittaisia maisemaristeilyitä läheiseen saaristoon.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Punkaharju
  • Alustyyppi: Matkustajalaiva
  • Aluksen kotipaikka: Savonlinna
  • Rakennusvuosi: 1905
  • Rak.Telakka: Savonlinnan konepaja (myöh. Lypsyniemen konepaja)
  • Entiset nimet: Osuuskunta (1905-34), Kerttu (1934-67), Punkaharju, Taimi III
  • Pituus: 23,5
  • Leveys: 4,9
  • Syväys: 1,95
  • Nopeus: 8,5
  • Omistaja: LP Management
    Aikaisemmat omistajat: Höyryvenhe Osuuskunta (1905-34), Höyrylaiva Osakeyhtiö Kerttu (1934-67), Saimaan Laivamatkat (1967-82), Martti Sieranta (1982-85), Reijo Ikonen (1985-2000), Vip Cruise Ltd (2000-2016), Hotelli Punkaharju (2016)
    Laivaan liittyen erityistä:
    Koneen tyyppi: Compound
    Koneen valmistusvuosi: 1914
    Koneen valmistaja: Savonlinnan konepaja
    Koneteho: 92
    Koneeseen liittyen erityistä:
    Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
    Kattilan valmistusvuosi: 1905
    Kattilan valmistaja: Lypsyniemen konepaja
    Polttoaine: Öljy
    Tulitorvet (kpl): 1
    Käyttöpaine: 10
    Tulipinta: ?
    Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

Vielä ehtii mukaan!

10 0
Open
Vielä ehtii mukaan!

Vielä ehtii mukaan! ...

10 0

TERVETULOA MUKAAN !

6 0
Open
TERVETULOA MUKAAN !

TERVETULOA MUKAAN ! ...

6 0

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

27 0
Open
Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta ! ...

27 0

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

17 0
Open
Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella. 

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.
...

17 0

18 0
Open
Instagram post 18261494971286087
18 0

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

9 0
Open
Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️ ...

9 0

31 0
Open
Instagram post 17894609235112566
31 0

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

25 0
Open
Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana. ...

25 0

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

31 0
Open
Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä! ...

31 0

Kohti joulua luukun22 myötä!

27 0
Open
Kohti joulua luukun22 myötä!

Kohti joulua luukun22 myötä! ...

27 0

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

11 0
Open
Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️) ...

11 0

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

32 1
Open
Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista 

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana
...

32 1
Katso lisää Seuraa Instagramissa

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

  • englanti
  • Suomi