Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Repola 5

7 maaliskuun, 2021

Tarina

Repola 5:n ensimmäisistä vuosista tiedetään melko vähän. Alus rakennettiin Helsingissä 1904 – joidenkin lähteiden mukaan 1900 – ilmeisesti Helsingin seudun lähiliikenteeseen. Se oli ilmeisesti ”kanneton” katettu 17,3 metrinen matkustaja-alus. Varsinaisiin historiankirjoihin alus ilmestyy vuonna 1907, jolloin sen osti vastaperustettu Pielaveden Höyryvenhe Osuuskunta, jonka tarkoitus oli tarjota vaihtoehto Iisvesi-Pielavesi – reitillä kulkevalle ”H.G. Porthanille.” Iisvedellä alus uudelleenrakennettiin. Ainoan ajalta tunnetun valokuvan perusteella sen laitoja korotettiin ja siihen tehtiin kansi, jolle aluksen peräosaan sijoitettiin salonkihytti. Siitä keulaan päin alus katettiin lähes koko laivan mitalta. Ruorihyttiä ei ollut. Ruorimies oli tuulen armoilla, mutta sentään sadekatoksen alla. Aluksen alkuperäinen kone oli muistitietojen mukaan Carlsund- tyyppinen vinkkelikone, jossa sylinterit olivat V-asennossa.

”Pielavesi”- nimen saanut alus aloitti liikenteensä elokuussa 1907. Se ajoi reittinsä Iisvesi-Keitele-Pielavesi kolmesti viikossa ja lisäksi kirkkovuorot viikonloppuisin. Kilpailusta huolimatta alus menestyi varsin hyvin. Vuonna 1909 sattui kuitenkin onnettomuus. Korotuksestaan lähtien hieman kiikkeränä pidetty alus kaatui ja yksi matkustaja hukkui. Tutkinnassa onnettomuuden syyksi todettiin liiallinen kansilasti, mihin aluksen päällikkö todettiin syylliseksi ja tuomittiin kuolemantuottamuksesta neljäksi kuukaudeksi vankeuteen. Alusta ei ollut vakuutettu, joten yhtiölle tapaus tuli kalliiksi. Rahat kuitenkin riittivät aluksen kunnostamiseen takaisin liikenteeseen. Liekö onnettomuus sitten vaikuttanut aluksen suosioon, mutta 1912 Osuuskunta ajautui vararikkoon. Pielaveden osti pakkohuutokaupasta Taavetti Tuhkanen, joka laittoi aluksen kulkemaan Iisveden vesiä vuoroin Karttulan ja Niinivedenpään reitille. Aluksen epäonni kuitenkin jatkui. Vielä samana vuonna se ajoi pahasti karille ja talvella se upposi talvehtimispaikkaansa. Alus nostettiin ja se jatkoi keväällä taas liikennöintiä.

Tuhkanen möi aluksen 1916 Iisalmelaiselle kauppaliikkeelle Kärkkäinen & Putkonen Oy, joka muutti aluksen hinaajaksi. Samalla laivan pituudeksi tuli 18,4 metriä. Oliko mittaustapa erilainen vai pidennettiinkö alusta muutostöiden yhteydessä, ei ole tiedossa. Iisalmelaisyhtiön palveluksessa Pielavesi jatkoi hinauksiaan vuoteen 1935. Vuonna 1928 se uusittiin: sitä pidennettiin neljällä metrillä (alkuperäisestä 17,3 metristä), se sai uuden koneen ja kattilan sekä uuden nimen ”Matti”. Kärkkäinen& Putkoselta alus siirtyi viipurilaiselle Kojonen &K:ni Oy:lle, joka käytti alusta Saimaalla. Yrityskauppojen myötä Matti siirtyi 1940- luvulla Repola-Viipuri Oy:n, sittemmin Rauma-Repola Oy:n omistukseen ja sai uuden nimen, ”Repola 5”. Vuonna 1954 Repola 5 sai uuden kattilan ja 148ihv koneen. Molemmat olivat käytettyjä, Lehtoniemessä 1921 rakennettuja. Ne olivat aiemmin olleet Sulka-yhtiön ”Tapiossa”, joka vuodesta 1943 lähtien oli ollut Repola 7. Uusittu Repola 5 hoiti Sulkavan ja Pikisaaren sekä Joensuussa olevan Penttilän sahan kuljetuksia (K1991).

Repola 5 jäi seisomaan 1960-luvulla. Seuraavalla vuosikymmenellä siitä alettiin puuhata Rauma-Repolan Pääskyniemen telakalla museolaivaa. Yhtiötä koskeneiden rakennemuutosten kesken työ jäi kuitenkin kesken, ja vuonna 1986 myytiin Repola 5 yksityisomistukseen. Pari vuotta myöhemmin se nimettiin Suomen höyrypursiseuran perustaja- ja kunniajäsenen Pentti Roiton mukaan ”P.Roitoksi”. Alus saatiin jälleen kulkuun. Vuonna 1994 alus myytiin huutokaupassa, jonka jälkeen se nimettiin jälleen Repola 5:ksi, ja alus laitettiin edustavaan kuntoon lähinnä talkootöillä. Nykyisin aluksen kotisatama on Savonlinnan Laitaatsillassa.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Repola 5
  • Alustyyppi: Alun perin matkustajalaiva, sittemmin hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: savonlinna
  • Rakennusvuosi: 1900/1904
  • Rak.Telakka: ?
  • Entiset nimet: Pielavesi (1907-28), Matti (1928-?), Repola 5 (?-88), P. Roitto (1988-95)
  • Pituus: 21,37
  • Leveys: 4,48
  • Syväys: 1,9
  • Nopeus:
  • Aikaisemmat omistajat: Pielaveden Höyryvenhe Osuuskunta (1907-1912), Taavetti Tuhkanen (1912-16), Kärkkäinen & Putkonen Oy (1916-35), Kojonen&K:ni Oy )1935-?) Repola- Viipuri Oy/Rauma-Repola Oy (?-86), Yksityinen omistaja (1986-1994)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1918
  • Koneen valmistaja: Tehtaat Lehtoniemi & Taipale Fabriker
  • Koneteho: 142
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1921
  • Kattilan valmistaja: Aktiebolag Crichton Mekaniska Verkstäder och Skeppsverk
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 53
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

118

suomenhoyrypursiseura

View

Helmi 6

Open
Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship

Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship ...

suomenhoyrypursiseura

View

Tammi 24

Open
MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille.

MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille. ...

suomenhoyrypursiseura

View

Loka 3

Open
Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta

Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta ...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 19

Open
Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1). 

Tervetuloa!

Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1).

Tervetuloa!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 4

Open
Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri

Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 31

Open
KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan! 
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen

KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan!
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen
...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 24

Open
Uljas s/s Suomi Jyväskylässä

Uljas s/s Suomi Jyväskylässä ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 23

Open
Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7

Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Jatkoa😊

Jatkoa😊 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Instagram post 18284044501073367

...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7

Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 5

Open
Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni

Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni
...

Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi