Tarina
Vaikka Savonlinnan ohi kulki 1860-luvulla jo paljon hinaajia ja muutama matkustajalaivakin Kuopioon ja Joensuuhun, ei pienehkössä Savonlinnassa juuri höyrylaivoja vielä ollut. Vuonna 1866 kauppaoikeudet saanut Savonlinna tarvitsikin lisääntyneen tavara- ja matkustajaliikenteensä tarpeisiin oman laivansa pitkille linjoille. 1874 syntyi Savonlinnan Höyrylaiva Osakeyhtiö, jonka poikkeuksellisen suureen osakasjoukkoon kuului sijoittajia Savonlinnan lisäksi erityisesti Joensuusta mutta myös mm. Viipurista, Sortavalasta, Puhoksesta, Ilomantsista, Ensosta, Kuopiosta ja Leppävirroilta. Yhtiö tilasi apupurjein varustetun potkurihöyrylaiva/”höyrykuunari” Salaman 1873 Viipurin konepajalta, josta se valmistui 1874.
Laiva teki alkuvuosinaan matkoja Lyypekin ”voilinjalla”, mutta sen pitkäaikaiseksi reitiksi vakiintui lopulta Joensuu – Savonlinna – Viipuri – Pietari. Matkan varrella Salama poikkesi myös Lauritsalaan, Puumalaan, Oraviin, Enonkoskelle ja Vuokalaan. Laivalla oli hyvä ravintola, mutta vain 12 makuupaikkaa matkustajille huolimatta tilavasta peräsalongista. Salama kulki 7,5 solmua, ja kulutti tällä vauhdilla ”tynnyrin hiiliä tunnissa”. Yhtiö menestyi varsin hyvin, pystyen vuosittain jakamaan jonkin verran osinkoja osakkailleen. Kesässä se teki yleensä 13-16 matkaa, purjehduskauden pituudesta riippuen. Parhaana vuotena matkoja tehtiin peräti 20, johtuen leudosta alkutalvesta. Kuten melko rajallisesta matkustajakapasiteetista voi päätellä, keskittyi Salama alkuvuosinaan erityisesti rahdin kuljetukseen. Yleensä vietiin esimerkiksi Kangassaaren lasitehtaan tuotteita Viipurin ja Pietarin markkinoille.
Vuonna 1883 alusta uusittiin Puhoksen konepajalla. Henkilökunnan hyttien lisäksi tehtiin kolme salonkia ja neljä uutta hyttiä. Makuusijoja voitiin nyt varata 60 matkustajalle. Yhtiö siis selvästi suuntasi strategiaansa matkustajaliikenteen suuntaan. Ilmeisesti tämä osoittautui viisaaksi valinnaksi, koska laivan ja yhtiön taloudelliset tulokset paranivat muutosten jälkeen, vaikka samalla reitillä kilpailivatkin suurin piirtein samanlaiset joensuulaiset merilaivat Sampo ja Kaleva. Matkustajat olivat alukseen tyytyväisiä ja sen ravintolaa kehuttiin. Laiva menestyikin varsin hyvin kohtalokkaaseen päivään 13.9.1898 asti. Tuolloin ruislastissa Pietarista tulevaan Salamaan törmäsi Parkonsaaren luona Puumalassa kuopiolainen matkustajalaiva Ilmari, minkä seurauksena Salama upposi.
Tapauksesta alkoi pitkä oikeusjuttu, jossa oikeus totesi Ilmarin syylliseksi haveriin. Ilmari tuomittiin huutokaupattavaksi ja omalla arvollaan korvaamaan Savonlinnan Höyrylaivaosakeyhtiön menetyksen. Huutokaupassa myytiin myös Saimaan pohjassa ollut Salama. Sen osti eräs ”hra.” Soininen Tyrväältä 2000 markalla. Hänen yrityksensä nostaa alus kuitenkin epäonnistuivat, alus makasi liian syvällä nostettavaksi tuon aikaisella teknologialla. Arvokkain osa lastista saatiin kyllä pelastettua.
Alus unohdettiin ajan mittaan, kunnes se löydettiin sattumalta ja nostettiin Enso Gutzeit Oy:n modernilla nostokalustolla 1971. Seuraavana vuonna se luovutettiin Merimuseoyhdistykselle. Kohtalaisen hyvin säilynyt Salama entisöitiin museoalukseksi ja avattiin yleisölle Savonlinnassa 1978. Nykyisin se on Savonlinnan maakuntamuseon museoaluslaiturissa Riihisaaressa. Alus on entisöity mahdollisimman alkuperäiseksi, ja esimerkiksi törmäyksen jäljet aluksen styyrpuurin puoleisessa kyljessä vääntyneine levyineen ovat yhä nähtävissä aluksen sisällä.
Tekniset tiedot:
- Aluksen nimi: Salama
- Alustyyppi: Apupurjein varustettu ”höyrykuunari”. Matkustaja-/rahtilaiva
- Aluksen kotipaikka: Savonlinna
- Rakennusvuosi: 1874
- Rak.Telakka: Viipurin Konepaja
- Entiset nimet: –
- Pituus: 31,42
- Leveys: 6,7
- Syväys: 2,44
- Nopeus: 7,5
- Omistaja: Savonlinnan Maakuntamuseo
- Aikaisemmat omistajat: Savonlinnan Höyrylaivaosakeyhtiö (1874-1898).
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1874
- Koneen valmistaja: Viipurin Konepaja(?)
- Koneteho: 39 hv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1874 (?)
- Kattilan valmistaja: Viipurin Konepaja (?)
- Polttoaine: Hiili
- Tulitorvet (kpl): (?)
- Käyttöpaine: ?
- Tulipinta: ?
- Kattilaan liittyen erityistä: