Tarina
1900- luvun alussa englantilainen tekstiili-insinööri Percy Albert Sharples, joka ensin työskenteli Finlaysonilla mutta riitaannuttuaan alkoi rakentaa omaa Lapinniemen puuvillatehdastaan, päätti rakennuttaa omien luonnospiirustustensa pohjalta höyryveneen. Muutamilla muillakin varakkailla porvareilla sellaisia oli, ja lisäksi Sharplesilla ilmeisesti oli maatila Teiskon Ripolahdessa, jonne kulkua oma alus helpotti. Muutamissa aluksen rakenteellisissa ratkaisuissa näkyy englantilainen vaikutus. Näitä ovat esimerkiksi aluksen sivukölit ja avattavakantinen vesiputkikattila, jollaisia Suomessa oli käytetty lähinnä palokunnan höyryruiskuissa.
Aluksen sai rakentaakseen Tampereen konetehdas Sommers, Hällström & Waldens, ja se valmistui 1901. Siitä tehtiin melko tyypillinen ajan sluuppi, jonka perässä oli salonki ja keskilaivassa käytävän molemmilla puolilla pieni keittiö ja wc. Aluksen keulaosassa oli vain katos, joskin edessä ja sivuilla oli tarvittaessa suojaverhot. Tällaisena alus oli melko huono vastatuulessa. Vesi pääsi helposti sisään ja vasten kattilaa, jonka vesilasi rikkoutui herkästi. Muuten alus oli vakaa. Kerran Sharples sitten joutuikin ”Mary” nimen saaneella aluksellaan merihätään, kun vettä tuli keulasta sisään enemmän kuin pumput sitä ehtivät pumpata. Alus saatiin kuitenkin ympäri ja takaisin kotisatamaan. Tämän jälkeen Sharples vaihtoi vielä aluksen alkuperäisen tandem-höyrykoneen compound-koneeksi, mutta syystä tai toisesta päätti myydä aluksen Hiedan Sahalle Orivedelle.
Orivedelläkin alus jatkoi Mary- nimisenä. Sitä käyttivät esimerkiksi sahan herrat metsänostomatkoillaan. Muuten Oriveden ajoista ei ole säilynyt paljoa tietoa. 1908 alus myytiin jälleen, tällä kertaa Alarik Gummerukselle, joka tarvitsi alusta perustamalleen lankarullatehtaalle Pihtiputaalle. Alukselle tehtiin hirsistä tukeva reki, jota veti kuusi hevosta. Matka oli pitkä eikä suinkaan helppo, mutta alus saatiin kuitenkin lopulta perille. Gummerus päätti heti parantaa aluksen merikelpoisuutta rakentamalla eteen ja osittain sivuille kiinteät seinät. Nimeksi alukselle tuli ”Puritan” muistona omistajien Amerikan vuosilta.
Puritanista tuli nyt rullatehtaan hinaaja. Sille rakennettiin kaksi proomua, joita se hinasi propsilastissa tehtaalle Koliman rannoilta. Välillä kuljetettiin matkustajiakin, Puritan oli katsastettu 30 hengelle. Rullatehdas laitettiin kuitenkin seisomaan jo 1909. Alkoi pitkällinen oikeusprosessi Gummeruksen ja Tornator-yhtiön välillä tehtaan ja sen omaisuuden omistussuhteista. Pelinappulaksi joutui myös Puritan, jonka Tornator aikoi viedä Lahden tehtailleen. Alus vietiinkin Viitasaaren Taimolahteen asti, mutta oikeusprosessin käänteiden takia se jäi sinne seisomaan. Myöskään Gummerus ei siihen tohtinut kajota prosessin ollessa kesken. Aluksen seistessä valvomatta vietiin siitä melkein kaikki irtain omaisuus. Oikeusprosessi päättyi lopulta 1919, jolloin Puritan jäi Gummerukselle. Gummerus toimi tällöin Näsijärven Paperitehtaassa isännöitsijänä, ja niin siirrettiin Puritan Tampereelle.
Tampereella aloitettiin aluksen kunnostustyöt. Kaikki puuosat uusittiin, ja kone ja kattila kunnostettiin. Nimi päätettiin myös muuttaa. Sitä pohdittiin perusteellisesti ja lopulta päädyttiin ”Satu”- nimeen. Tämän jälkeen alus toimi lähinnä huvikäytössä. Pisimmillään sillä käytiin Tukholmassa asti, itse asiassa peräti kahdesti. Se on viettänyt vuosiaan eri järvillä: ennen sotia se kynti Heinolassa Ruotsalaisen aaltoja viitisen vuotta, sieltä ajettiin välirauhan aikana Päijännettä pitkin Jyväskylään, josta alus siirrettiin takaisin Kolimalle. Täällä alus viihtyi vuoteen 1972 asti, jolloin matka vei takaisin synnyinvesille Näsijärvelle. Kesäkuun alussa 1990 Satu siirrettiin kaupungin eteläpuolelle Pyhäjärvelle, josta se purjehti Pälkänevedelle. Nykyisin aluksen kotisatama on Aitoo, josta käsin se tekee matkojaan Hämeenlinnaan, Orivedelle, Tampereelle ja muualle tämän laajahkon vesistön piirissä. Alus on yhä saman Gummeruksen suvun omistuksessa, jolla se on ollut vuodesta 1908 asti, mikä on varsin ainutlaatuista.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Satu
- Alustyyppi: Höyrysluuppi
- Aluksen kotipaikka: Aitoo
- Rakennusvuosi: 1901
- Rak.Telakka: Tampereen konetehdas, Osakeyhtiö Sommers, Af Hällström & Waldens
- Entiset nimet: Mary (1901-08), Puritan (1908-1920?)
- Pituus: 9,6
- Leveys: 2,55
- Syväys: 0,9-1,1
- Nopeus: 5,5-6
- Aikaisemmat omistajat: P. Sharples, Tampere (1901-05), Hiedan Saha, Orivesi (1905-08), A. Gummerus (1908-33), Jaakko R. Gummerus (1933-84), Jaakko Gummerus (1984-2013)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound kuivahöyrykone
- Koneen valmistusvuosi: 1904
- Koneen valmistaja: Tampereen konetehdas
- Koneteho: 10-15
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Ristikkäisputkinen vesiputkikattila, pystykattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1900
- Kattilan valmistaja:
- Polttoaine: Puu, Hiili, öljy
- Tulitorvet (kpl): 1
- Käyttöpaine:
- Tulipinta: 4,9
- Kattilaan liittyen erityistä: