Tarina
S/s Toimi rakennettiin vuonna 1898 Helsingissä Stenbergin konepajalla Jyväskyläläisen kauppaneuvos Julius Johnssonin toimeksiannosta. Tämä omisti Kuokkalan sahan ja kaipasi laivaa jolla voisi kulkea sahan ja kaupungissa sijaitsevan kotinsa väliä. Yksityistä purtta hän ei kuitenkaan halunnut, vaan tilasi pienen matkustajalaivan jonka reitiksi muodostui Jyväskylä – Kuokkala – Haapakoski (nykyisin Vaajakoski). Haapakoskella oli Salvesenin saha, joten reitin matkustajat koostuivat lähinnä sahojen työläisistä, johtohenkilöistä, asiakkaista ja muista sahoilla asioivista. Miehistöä aluksessa oli kolme henkeä, kipparin lisäksi konemestari/lämmittäjä ja ”laivapoika”. Reittinsä lisäksi Toimi teki kirkkomatkoja ja huviretkiä tilauksesta, joskus proomuakin hinaten jos väkeä oli paljon.
Ikääntyvä Johnsson luopui sahastaan ja myi Toimin Haapakosken sahan Salvesenilta ostaneelle SOK:lle 1917. Haapakoskelle rakennettiin kuitenkin noihin aikoihin junarata ja linja-autoliikennekin alkoi 1925. Laivaliikenteen kyseisellä reitillä muututtua kannattamattomaksi myytiin Toimi jälleen vuonna 1928 Laukaalaiselle liikemiehelle Samuli Peuralle, joka asetti aluksen Jyväskylä- Säynätsalo – reitille. Vain kaksi vuotta myöhemmin rakennettiin Säynätsaloon kuitenkin lossiyhteys ja tie, mikä vähensi reitin kannattavuutta. Muidenkin liiketoimien mennessä heikosti myi Peura Toimin vuonna 1934 OY Keskus Ab:lle, joka tarvitsi yhteysaluksen henkilökuntansa virkistyspaikaksi hankkimaansa Soisaareen. Ajot Päijänteellä loppuivat kuitenkin jo 1936, jonka jälkeen Toimi telakoitiin odottamaan tulevaa.
Vuonna 1938 Toimin osti uusi omistaja, joka siirsi sen proomuhinaajaksi Keiteleelle. Sota-ajan säännöstely – varsinkin polttoaineen – kuitenkin teki yksityisautoilusta vaikeaa ja aloitti matkustajahöyrylaivojen ”renessanssin”. Viranomaiset määräsivät Toiminkin takaisin matkustajaliikenteeseen reitille Sumiainen – Äänekoski – Suolahti. Matkustajien lisäksi Toimin tehtäviin kuului myös postin kuljettaminen. Säännöstelyn päätyttyä palasi Hämäläinen proomuhinaukseen, korvaten samalla Toimin vanhan kuivahöyrykoneen tehokkaammalla suihkulauhduttajalla varustetulla Compound- koneella. Näissä töissä Toimi jatkoi 1960- luvun alkuun asti, jolloin matkailuelinkeinon nousu avasi uusia näköaloja. Toimi alkoikin kuljettaa turisteja, mutta hyvän alun jälkeen vuosikymmenen loppupuolella matkailijavirrat alkoivat ehtyä ja alus jäi seisomaan vuonna 1968.
Toimi vaihtoi omistajaa jälleen vuonna 1973, ostajina aktiiviset höyrymiehet. Vuonna 1975 Toimissa alettiin tehdä suuria kunnostustöitä, ja aluksella ajettiinkin seuraavan kerran koeajo vasta 1983. Pari vuotta myöhemmin laiva siirrettiin Saimaalle. Huvikäytössä Saimaalla Toimi purjehti vuoteen 2001, jolloin se myytiin uudelle omistajalle, joka omisti myös ”Toimin vanhan kodin”, Julius Johnssonin rakennuttaman Kuokkalan kartanon. Toimin osalta ympyrä sulkeutui, ja alus purjehtii jälleen alkuperäisissä kotivesissään Jyväskylän seudulla.
Tekniset tiedot:
- Aluksen nimi: Toimi
- Alustyyppi: Matkustajalaiva
- Aluksen kotipaikka: Jyväskylä
- Rakennusvuosi: 1898
- Rak.Telakka: J. D. Stenberg & Söner, Helsinki
- Entiset nimet: –
- Pituus: 15,5
- Leveys: 3,5
- Syväys: 1,5
- Nopeus: 10
- Aikaisemmat omistajat: Julius Johnsson (1898-1916), SOK (1916-27), Samuli Peura (1928-33), Oy Keskus (1933-37), Yksityisiä omistajia (1938-2006)
- Laivaan liittyen erityistä: säilynyt käytännössä muuttumattomana koko historiansa ajan, harvinainen esimerkki paikallisliikenteen pienestä matkustajahöyrystä.
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1919
- Koneen valmistaja: Savonlinnan konepaja
- Koneteho: 57 ihv
- Koneeseen liittyen erityistä: Peruskorjattu 1993
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1938
- Kattilan valmistaja: Väinölän konepaja, Jyväskylä
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 1
- Käyttöpaine: 10
- Tulipinta: 23
- Kattilaan liittyen erityistä: Alunperin S/S Iisveden kattila, asennettu Toimiin 1959