Ukkopekka on rakennettu Hietalahden Sulkutelakka ja Konepajalla Helsingissä 1938 nimellä Turku. Alus toimi silloisen Suomen Merenkulkuhallituksen Turun luotsipiirin tarkastusaluksena päätehtävänään merenkulun turvalaitteiden kunnossapito ja huolto. Eniten töitä teetti kaasulla toimivien majakoiden ja loistojen sekä linjavalojen kaasupullojen vaihto. Silloisen tarkastusalus Turun tehtäviin kuului myös poijujen asennukset ja polttoaineiden kuljetukset majakoille. Lisäksi aluksella suoritettiin luotsien tutkintoajot ja se toimi luotsinvaihtopaikkana, kun laivaliikenne siirtyi talviväylille.
Toisen maailmansodan aikana Suomen merivoimat otti sen käyttöönsä, asentaen siihen 20 mm Madsen-ilmatorjuntatykin ohjaamon katolle ja keulakannelle raskaan ilmantorjuntakonekiväärin. Aluksen peräkannelle asennettiin syvyyspomminheittimet sukellusveneiden torjunnan mahdollistamiseksi. Alukselle majoittui tykkiryhmä. Aseistettuna se toimi saattoaluksena, meriliikenteen valvontatehtävissä Ahvenanmaan pohjoispuolella, sekä muualla saaristomerellä. Muita alukselle kuuluneita tehtäviä olivat mm. väylävartiointi ja sukellusveneiden kuuntelu.
Kesällä 1941 alus sai erikoisen ja pitkän saattotehtävän. Tehtävänä oli saattaa s/s Tornator-rahtialus Ruotsista Suomeen reittiä Ahvenanmeri-Turun saaristo-Selkämeri-Merenkurkku-Vaasa. Lastina oli 5000 tonnia rukiin jyviä. Lastin arvoa kuvaa se, että siitä riitti jokaiselle suomalaiselle noin puolitoista kiloa leipäviljaa. Aluksen piti osallistua myös Bengtskärin majakan taisteluun, mutta sen ajaessa täyttä höyryä kovassa kiireessä merkitsemättömillä väylillä, ajoi se karille lähellä Bengtskäriä lentokoneiden ja aseiden melutessa taustalla.
Saattaja Turku osallistui myös ”Baltenflotte” tapahtumaan syyskuussa 1941. Paikalla oli iso määrä saksalaisia sota-aluksia, mukaanluettuna taistelulaiva KMS Tirpitz johon saattaja Turku oli lippu- ja vilkutus yhteydessä. Kävipä jopa Turku-laivan miehistöä Tirpitzin kannella, viemässä sinne radiohiljaisuuden vuoksi viestejä.
Sodan jälkeen alus oli Neuvostoliiton johtaman valvontakomission käytössä Suomessa säästyen siten pakkoluovutuksesta Neuvostoliittoon. Tehtävän päätyttyä se palasi takaisin alkuperäiseen tehtäväänsä. Turkua käytettiin myös talvisin satamajäänsärkijänä ja kelirikkoaluksena. Jo tammikuussa 1970 vanha hiililämmitteinen höyrykattila muutettiin öljylämmitteiseksi ja kolipoksit muutettiin öljysäiliöiksi. Jostain syystä kattila ei toiminut kunnolla ja alukseen vaihdettiin 1978 vanhan kattilan tilalle öljylämmitteinen höyrykattila merenmittausalus s/s Nautiluksesta. Alus lähti eläkkeelle 1979 vuoden lopussa palatakseen vielä vuodeksi väylätöihin väyläalus Seilin potkuriongelmien takia.
Tämän jälkeen se odotti turkulaisen Valmetin Pansion telakalla romuttamista, mutta siirtyikin yksityisomistukseen ja palasi lopulta vuonna 1986 erinäisten vaiheiden jälkeen takaisin kotilaituriinsa Aurajoen rantaan. Alus nimettiin uudlleen s/s Ukkopekaksi uuden omistajan Seitsemän seinähullua veljestä -orkesterista tutun Pentti-Oskari Kankaan perheen Höyrylaivaosakeyhtiön toimesta.
Ukkopekka- alus nimettiin perheen pojan Karioskari Ukkopekan mukaan. Tämä siirtyi äskettäin jatkamaan isänsä ammattia aluksen päällikkönä.
Ravintolatilat uudelleenrakennettiin talvella 1987-1988 Uudenkaupungin venetelakalla. Ravintolasalonkien komeat 52 messinkipuitteista ikkunaa ovat peräisin vanhasta puolalaisesta matkustajarahtilaivasta, joka romutettiin Naantalissa. Aluksen mastot on lyhennetty 2000-luvun alussa, jotta se mahtuu kulkemaan Ukko-Pekan sillan alitse.
Alus on liikennöinyt s/s Ukkopekkana lukuisissa Suomen rannikkokaupungeissa kuten Helsingissä, Tammisaaressa, Hangossa, Uudessakaupungissa, Raumalla ja useissa Saaristomeren alueen kunnissa. Se on toiminut myös Turun alueen talouselämän esittelytilana Tukholmassa ja ravintolalaivana useana talvena Piritan satamassa Tallinnassa Neuvostovallan aikana, sekä Suomen Tasavallan Presidentin edustusristeilyllä Kiinan korkeimman johdon valtiovierailun aikana presidentin kesäasunnolla Kultarannassa Naantalin Luonnonmaalla.
Tekniset tiedot
- Rakennuspaikka: Hietalahden telakka, Helsinki
- Rakennusvuosi: 1938
- Pituus: 35,0 m
- Leveys: 7,3 m
- Syväys: 3,2 m
- Vetoisuus: ? brt
- Koneen tyyppi: Trippel-höyrykone
- Koneen teho: 380 ihv
- Nopeus: 10 solmua
- Omistajat: Höyrylaivaosakeyhtiö S/S Ukkopekka
- Entiset omistajat:
- Kotisatama: Turku
- Käyttö: Huviliikenteessä
- Kotisivu: http://www.ukkopekka.fi/fi/ukkopekka