Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Vetäjä V

21 helmikuun, 2021

Joroisissa Lehtoniemen konepajalla valmistui 1891 Pielisjärven Höyryvenhe Oy:lle matkustajahöyrylaiva Ilmari. Insinööri G. A. Westerstråhlen suunnittelemaan alukseen mahtui 80 matkustajaa. Malliltaan se oli tasakantinen, ja sen keskiosa oli suojattu yläreunoistaan kaareutuvin peltiseinin. Ajan muodin mukaisesti alus oli maalattu harmahtavaksi. Laivaliikenne menestyi ja osinkoa kyettiin jakamaan keskimäärin 20% voitoista. Jostain syystä joulun alla 1902 suurimmat osakkeenomistajat kuitenkin esittivät laivan myymistä. Mahdollisesti heidän mielessään oli oman aluksen hankinta kannattavalle Pielisen reitille. Varustamo asetettiinkin vuonna 1903 suoritustilaan ja Ilmari myytiin viipurilaiselle liikemiehelle O. W. Lucanderille.

Uusi omistaja muutti Ilmarin saman tien hinaajaksi, sillä Saimaan ja Viipurin lotjalaivastot tarvitsivat kasvavassa määrin hinaajia. Viipuri oli hyvää vauhtia kasvamassa Euroopan suurimmaksi puutavaran vientisatamaksi, jollainen se oli viimeistään kukoistuksensa päivinä 30-luvulla. Vuonna 1909 Lucander myi Ilmarin A. Kilpiälle Taipalsaareen, Lappeenrannan kupeeseen, jossa vaikutti tuolloin useitakin puutavaraliikemiehiä. Kysyntää hinaajille siis oli. Jostain syytä Ilmari merkittiin Helsingin alusrekisteriin, vaikka toimikin eteläisellä Saimaalla. Vuonna 1918 alus siirtyi taipalsaarelaiselle J. W. Wåhrströmille, edelleen Helsingin rekisterissä pysyen. Vuosina 1920-22 hinaajan omisti helsinkiläinen Puutavara Oy Giers, joka oli hankkinut aluksen asiakirjojen mukaan haaksirikkoontuneena. Näistä ajoista tiedetään kuitenkin varsin vähän, koska sisällissodan pyörteissä ei rekisterimerkintöjä juuri tehty, ja sen jälkeiset merkinnät tuhoutuivat Helsingin pommituksissa toisen maailmansodan aikana.

Seuraavaksi Ilmari ilmestyy näkyviin 1928 siirryttyään Turun vesille, jossa uusi omistaja Oy Vienti-Export Ltd vaihdatti siihen uuden kattilan Crichton-Vulcanin telakalla ja antoi sille nimeksi ”Vienti”. Tämän vuonna 1923 rakennetun kattilan myötä tuli alukseen halkojen sijaan polttoaineeksi hiili. Vuonna 1954 Turun kaupunki osti laivan, ja siitä tuli ”Vetäjä V”. Vuonna 1965 aluksen savupiippua lyhennettiin kahdella metrillä, kun se muutettiin hiililämmitteisestä öljylämmitteiseksi. Samalla se sai myös uudet kansirakenteet ja nykyisen ulkonäkönsä. Alus poistettiin käytöstä 1983 ja viimeisen Suomen merenrannikon höyryhinaajan tie näytti johtavan romuttamolle. Onneksi merellistä kulttuuriperintöä vaalivat tahot kiinnittivät huomionsa alusharvinaisuuteen. Sitä säilytettiin Ruissalossa vuoteen 1986 kunnes se luovutettiin Turun maakuntamuseolle joka siirsi sen Suomen Laivateollisuus OY:n telakalle Pansioon. Vuonna 1993 perustettu Vetäjä V:n kannatusyhdistys aloitti aluksen kunnostamisen toimivaksi museolaivaksi. Kunnostukset valmistuivat 1996, ja aluksen kotipaikaksi tuli Aurajoki Forum Marinumin edustalla. Vetäjä V on edelleen toimiva höyryalus ja se on nähty muun muassa Kotkan Meripäivillä.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Vetäjä V
  • Alustyyppi: Hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Turku
  • Rakennusvuosi: 1891
  • Rak.Telakka: Lehtoniemi & Taipale Fabriker
  • Entiset nimet: Ilmari (1891-1925), Vienti (1925-54)
  • Pituus: 21,22
  • Leveys: 4,93
  • Syväys: 2
  • Nopeus: 9
  • Omistaja: Vetäjä V:n kannatusyhdistys
  • Aikaisemmat omistajat: Pielisjärven höyryvene Oy (1891-1903), O. Lukander (1903-09), ? 1909-18), J. Wåhrström, Taipalsaari (1918-20), Puutavara Oy Giers, Helsinki (1920-22), Oy Vienti-Export Ab, Turku (1922-54), Turun Kaupunki (1954-)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1891
  • Koneen valmistaja: Lehtoniemi& Taipale Fabriker
  • Koneteho: 143 ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1928
  • Kattilan valmistaja: Crichton-Vulcan
  • Polttoaine: Öljy
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 53
  • Kattilaan liittyen erityistä: Aluksessa on makeavesitankit höyrynkulutukseen

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Meri

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

Vielä ehtii mukaan!

12 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18048428603352721
Vielä ehtii mukaan!

Vielä ehtii mukaan! ...

12 0

TERVETULOA MUKAAN !

6 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17955247178911940
TERVETULOA MUKAAN !

TERVETULOA MUKAAN ! ...

6 0

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

27 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17853353646383842
Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta ! ...

27 0

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

17 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18211727554295319
Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella. 

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.
...

17 0

18 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18261494971286087
Instagram post 18261494971286087
18 0

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

9 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18053762861035993
Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️ ...

9 0

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17894609235112566
Instagram post 17894609235112566
31 0

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

25 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18052063267991435
Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana. ...

25 0

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18072487132652757
Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä! ...

31 0

Kohti joulua luukun22 myötä!

27 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18069858370660293
Kohti joulua luukun22 myötä!

Kohti joulua luukun22 myötä! ...

27 0

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

11 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18028580387614304
Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️) ...

11 0

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

32 1
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18087208858529229
Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista 

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana
...

32 1
Seuraa Instagramissa

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

  • englanti
  • Suomi