Tarina
Warkaus valmistui mielenkiintoisessa siirtymävaiheessa, jossa viipurilainen Paul Wahl & Co oli myynyt Varkauden tehtaansa laivaveistämöineen noormarkkulaiselle A. Ahlström Oy:lle. Warkaus on viimeisiä aluksia, joiden valmistajakilvessä lukee Paul Wahlin nimi, mutta se rakennettiin jo Ahlströmin laskuun.
Ahlström hankki aluksen linjahinaajaksi ja tarvittaessa myös satamajäänmurtajaksi. Valmistumisvuotenaan se tosin oli vuokrattuna Halla-yhtiölle. Ahlströmin töissä sen tavanomaisimmat hinausreitit olivat Heinäveden Palokista, Muuruveden Kallinsalosta, Kuopion takaa Suovulta ja Maaningalta Ruokovirran kanavalta Varkauteen. Alusta tosin nähtiin myös Joensuun reitillä, Pielisellä, Iisalmessa ja Juojärvelläkin. Myöhään syksyllä ja aikaisin keväällä toimi Warkaus satamajäänmurtajana tehtaan puuvarastolla. Hinaajan arkeen tuli katkos ensimmäisen maailmansodan vuosina 1914-18, jolloin se pakko-otettiin Venäjän valtiolle Suomenlinnan linnoitushallituksen käyttöön.
Warkauden arkisen aherruksen katkaisi pari tapahtumaa: vuonna 1928 se oli osallisena yhteentörmäyksessä, jossa matkustajalaiva Orivesi ajoi sen kylkeen Joensuun satamassa aiheuttaen suuret vahingot. Ne korjattiin ja urakka jatkui. Vuonna 1938 tehtiin aluksessa mittavampia kunnostuksia ja se sai nykyiset kansirakenteensa. Myös sen kattila remontoitiin. Jatkosodan aikaan alus otettiin jälleen armeijan – tällä kertaa Suomen – käyttöön huolto- ja evakuontialukseksi Saimaalle. Warkaudessa lämmittäjänä kesän 1941 ollut Eino Pietikäinen kertoi vuoden 2004 Korsteeni-lehdessä aluksen hinanneen tuolloin pääasiassa Joensuun reitillä. Lautat haettiin tavallisimmin Ahlströmin niputuspaikalta Pesolansaaresta. Muutaman kerran Warkaus hinasi myös rinkilauttoja Joensuusta ja Höytiäisen suulta Pyhäselän yli Pesolaan niputettaviksi. Myös Kolovedellä käytiin silloin tällöin.
Aluksen ansioliikenteen aika päättyi 1955, jolloin se jäi seisomaan reserviin Varkauden Pirtinniemeen usean muun yhtiön laivan kanssa. Vähitellen aluksia alettiin myydä romuttajille tai yksityiskäyttöön. Warkauden vuoro tuli 1968, jolloin sen osti ”Lirimassen” -nimeä kantanut nuorisoporukka pääkaupunkiseudulta, joka oli kiinnostunut hankkimaan itselleen laivan. Alkoi ankara kunnostusoperaatio, jossa saatiin apua kokeneelta Ahlströmin konemieheltä. Yli 10 vuoden seisomisen jäljiltä tehtävää luonnollisesti riitti, mutta jo saman vuoden Heinäkuussa saatettiin alkaa matka kohti Porvoon Pörtötä. Matkalla Warkaudesta tuli ensimmäinen uuden Saimaan kanavan läpi kulkenut höyrylaiva. Tämän jälkeen aluksella ajeltiin merellä vielä pari vuotta, kunnes porukka päätti myydä sen.
Uusi ostaja, Juhani Salovaara, jatkoi kunnostustöitä ja asensi alukseen öljypolttimen. Purettavana olleesta rahtilaivasta Katajanokalta löydetty höyryturbiinilla toimiva suurtehopoltin onkin ainakin Suomessa melkoinen harvinaisuus, esimerkiksi Hollannissa kyseistä konstruktiota käytetään yleisemminkin. Salovaara ajeli aluksella muutaman kesän Helsingin ja Hangon vesillä, kunnes päätti ostaa kaljaasi Svanhildin. Warkauden nykyiset omistajat siirsivät aluksen takaisin Saimaalle vuonna 1972 ja jatkoivat sen kunnostamista. Aluksen kotisatamaksi on vakiintunut Ristiina.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Warkaus
- Alustyyppi: Hinaaja
- Aluksen kotipaikka: Ristiina
- Rakennusvuosi: 1910
- Rak.Telakka: Paul Wahl&Co, Varkaus
- Entiset nimet: –
- Pituus: 19,82
- Leveys: 4,48
- Syväys: 1,8
- Nopeus: 8,5
- Aikaisemmat omistajat: A. Ahlström Oy, Varkaus (1909-68)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1910
- Koneen valmistaja: Paul Wahl& Co, Varkaus
- Koneteho: 149IHV
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1910
- Kattilan valmistaja: Paul Wahl & Co, Varkaus
- Polttoaine: Öljy
- Tulitorvet (kpl): 1
- Käyttöpaine: 10
- Tulipinta: 60
- Kattilaan liittyen erityistä:
Myytävänä, ota yhteyttä anni.l.jarvenpaa(at)gmail.com
Katso tästä kuvat Warkauden sisätiloista