Tarina
Vuonna 1871 perustetut Valkeakosken paperitehtaat joutuivat alusta saakka turvautumaan toiminnassaan vesikuljetuksiin sekä raaka-aineiden hankinnassa että tehtaan tuotteiden kuljettamisessa rautatien varteen. Aluksi käytettiin muiden aluksia, sitten omia pienempiä aluksia. 1900-luvun alussa tehtaat kuitenkin investoivat voimakkaasti tuotannon kasvattamiseksi, minkä vuoksi Ab Walkiakosken aluskannan kuljetuskapasiteetti kävi riittämättömäksi. Aluksi ajateltiin täysin uudistaa joku yhtiön vanhoista laivoista, mutta lopulta päätettiin tilata kokonaan uusi alus.
Wellamoksi ristitty alus valmistui vuonna 1907 OY Sommer, Af Hällström& Waldensin Tampereen konepajalta. Koska vesireitti Valkeakoskelta radanvarteen – joko Hämeenlinnaan tai Toijalaan – oli pidettävä auki mahdollisimman pitkään, suunniteltiin alus jäätä murtavaksi. Siitä tehtiin myös yhtiön vahvin alus: kahden höyrykoneen yhteistehoksi tuli 170 indikoitua hevosvoimaa. Laivaväki – jota Wellamossa oli kymmenen henkeä – oli yhtiön palveluksessa vuoden ympäri: laivan päällystö vietti talven metsätyönjohtajina, konemiehet konepajalla ja proomumiehet metsätöissä. Käytännössä laiva ei yleensä kauaakaan seissyt: Liikennettä jatkettiin jouluun saakka, joskus tammikuulle asti, ja laiva saatettiin laskea vesille jo Helmikuussa, jolloin väylän avaaminen alkoi. Väylän avaamista koetettiin helpottaa muun muassa ajamalla jäälle hiiltä ja tuhkaa, jolloin auringon paistaessa jää haurastui nopeammin, ja Wellamo kykeni sitä murtamaan. Laiva nousi puolittain jään päälle ja murskasi sen painollaan.
Kaikilla Walkiakosken, josta vuonna 1934 tuli osa Yhtyneet paperitehtaat OY:tä, laivoilla oli omat liikennealueensa. Wellamon tehtävänä oli hinata paperi- tai sellulastissa olevia proomuja tehtaalta Hämeenlinnaan tuoden paluulastinaan esimerkiksi kemikaaleja tehtaan tarpeisiin. Wellamo oli tehtaan ylpeys ja ”amiraalilaiva”, joka toimi myös yhtiön edustusaluksena kuljettaen esimerkiksi ensimmäisen vuosikymmenenään Kenraali Mannerheimin seurueineen useamman kerran professori Granbergin huvilalle Kangasalalla. Myöhemminkin alus kuljetti silloin tällöin yhtiön vieraita. Vuoden 1918 huhtikuussa Wellamo toimi myös sotalaivana punaisten vetäytyessä Tampereelta.
Wellamo uusittiin vuonna 1954. Sen puiset kansirakenteet korvattiin metallisilla, ja kattila uusittiin lähes kokonaan: vanhat päätylevyt säilytettiin mutta miltei kaikki muu uusittiin. Uusimista oli suunniteltu jo pitkään, uudet teräslevyt oli hankittu jo 1944, jolloin myös puinen kansihytti oli edellisen kerran uusittu. Hieman myöhemmin siirryttiin myös öljylämmitykseen. Uusittu Wellamo sai kunnian avata Valkeakosken uuden kanavan 1955.
1960-luvun lopulla alkoi Wellamon tulevaisuus herättää kysymyksiä. Suunniteltiin aluksen muuttamista vesibussiksi, ja vuonna -68 se katsastettiinkin matkustajalaivaksi. Seuraavana vuonna Wellamo ehdittiin jo laskea vesille, mutta nostettiin pian uudelleen telakalle, jossa se seisoi koko kesän. Sen oli korvannut uusi moottorihinaaja ”Wanaja”. Yhtyneiden paperitehtaiden puunuitot loppuivat Valkeakoskella 1971, mistä alkoi Wellamon rappion aika. Alus ruostui, keräilijät irroittelivat siitä osia kokoelmiinsa ja irtain kalusto tuhoutui telakan varastomakasiinin tulipalossa. Wellamoa ei unohdettu, alueella ymmärrettiin Suomen viimeisen kaksikoneisen höyrylaivan historiallinen arvo ja sen kunnostamista museolaivaksi suunniteltiin. Rahan ja resurssien puutteen vuoksi alus kuitenkin jatkoi seisomistaan kunnes sai romutustuomion. Tieto kuitenkin kantautui yksityisen höyrylaivaharrastajan korviin, joka osti aluksen 1981 ja alkoi kunnostaa sitä. Varsin huonoon kuntoon päässyt alus vaati lähes täydellisen kunnostuksen.
Kunnostuksien valmistuttua oli aika varmistaa aluksen tulevaisuus. Laivan myynyt UPM ei halunnut käyttää etuosto-oikeuttaan ja alus myytiin sitä varten perustetulle voittoa tavoittelemattomalle osakeyhtiölle, Walkiakosken Höyrylaiva OY:lle, joka tekee sillä tilaus- ja yleisöristeilyjä Valkeakoskella turvatakseen aluksen säilymisen tulevillekin polville.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Wellamo
- Alustyyppi: Hinaaja
- Aluksen kotipaikka: Valkeakoski
- Rakennusvuosi: 1907
- Rak.Telakka: Tampereen konetehdas, Oy Sommer, Af Hällström & Waldens
- Entiset nimet: –
- Pituus: 21,18
- Leveys: 4,53
- Syväys: 1,60
- Nopeus: 9
- Omistaja: Walkiakosken Höyrylaiva Oy
- Aikaisemmat omistajat: Yhtyneet paperitehtaat (1907-81?), Yksityinen omistaja (1981-2006)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: 2 kpl compound- koneita
- Koneen valmistusvuosi: 1907
- Koneen valmistaja: Tampereen konetehdas
- Koneteho: 2x 85 ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1907
- Kattilan valmistaja: Tampereen Konetehdas
- Polttoaine: Öljy
- Tulitorvet (kpl): 1
- Käyttöpaine: 8
- Tulipinta: 62
- Kattilaan liittyen erityistä: