Tarina
Kuopiolaisesta Gust. Raninista kehittyi 1800-luvun jälkipuoliskolla merkittävä kauppahuone. Vilja- ja suolakaupalla aloittanut Ranin siirtyi polttimoteollisuuteen 1859, ja kotipolton kieltäminen 1865 tekikin tästä melkoisen kultakaivoksen, varsinkin kun Ranin sai siihen erioikeudet 1869. Vuonna 1871 hän perusti olutpanimon, 1883 spriitehtaan ja höyrymyllyn. Mylly-, polttimo- ja panimoteollisuus muodostivat selkärangan, josta toiminimi laajensi välitys- ja sekatavaratoimintaan ja myöhemmin myös sahateollisuuteen. Kieltolain myötä toiminta keskittyi enemmän myllyihin ja sahoihin.
Suuri tavaraliikenne vaati myös laivaston. Komea rahtilaiva Panu hankittiin 1899 pääosin viljan kuljettamiseen Pietariin. Alus on yhä olemassa, ja sen kunnostamista takaisin liikenteeseen puuhaillaan. Vuonna 1907 toiminimi hankki hinaaja ”Wipusen” huolehtimaan yhtiön teollisuuslaitosten tarvitsemien halkojen ja tukkukaupan tavaroiden proomukuljetuksista. Wipusen alkuperäisasussa huomiota kiinnitti sen mataluus, sen puinen ajohytti oli tehty matalaksi jotta se mahtuisi matalan sillan ali Raninin viljamakasiineille Soinlahteen. Masto ja korsteeni olivat kaadettavat, ja ajovalotkin sijaitsivat ajohytin sivuilla eivätkä katolla kuten useimmissa laivoissa.
Wipunen oli pääasiassa proomuhinaaja, joka kuljetti Raninin tukkuliikkeen tuotteita kauppiaille eri puolille Pohjois-Savoa ja -Karjalaa ja toi paluumatkalla halkoja. Vuosina 1918-19 se kävi tosin Viipurissakin, mutta pääasiassa se oli pohjoisen laiva. Wipusella oli koko ammattiliikenteensä aikana vain kaksi päällikköä, Juho ”Jussi” Uosikkinen ja sittemmin vuodesta 1936 tämän poika Eelis Uosikkinen. Jälkimmäinen kuvaa aluksen ajoja vuoden 1986 Korsteenissa seuraavasti: ”Myö roomuilla vietiin kauppatavaraa Iisalameen, Joensuuhun, Kaltimoonni asti, Juojärvelle Luikonlahteen, Kaaville. Meillä ol kuus roomua ja tulomatkassa tuotiin sitten halakoja. Raninen möi halakoja ja sillä ol oluttehas, sekkii niin kuin kaikki ol puilla lämmitettävä siihen aikaan.” Uosikkisilla oli luottoasema Raninin yhtiössä, he hoitivat työnsä varsin itsenäisesti. Kapteeni osti talvisaikaan halot maakunnan isänniltä rantaan toimitettuna, ja tiesi näin itse mistä kesällä ne hakea.
Wipusessa oli varsin pieni, vain neljän hengen miehistö: kaksi ylhäällä ja kaksi alhaalla. Emäntää ei ollut, vaan ruoat tehtiin itse. Uosikkisen mukaan ruokavalio oli kalapainotteinen: ”kerrannii tehtiin yheksän kalakeittoo peräkkäin”. Onkimiseen oli aikaa proomujen lastaamista odotettaessa, mikä kesti kaksi vuorokautta. ”Ei se viipyny sen kauempaa. Kyllä ne hirveitä ol kärreemään, kolme miestä kun pistivät kahteen päevään aena 450 kuutioo.” Isommissa proomuissa oli kolmen hengen miehistö, pienissä 200 kuution vetoisissa proomuissa kahden. Raninin halot purettiin matkustajasatamassa yhtiön tehtaiden ja varastojen kohdalla. Proomumiehet hoitivat puut proomun laidalle, josta ne kuljetettiin edelleen hevosilla pinoon myllyn pihaan.
Ennen sotia Wipusen kansirakenteet uusittiin, niistä tuli entistä korkeammat ja ne tehtiin raudasta. Sähköt oli laivaan saatu 20-luvun lopulla. Jatkosodan aikana Wipunen monen muun laivan tavoin osallistui evakkokuljetuksiin, palaten sodan jälkeen normaaleihin tehtäviinsä. Pian sodan jälkeen tosin loppuivat Raninin tukkuliikkeen tavarankuljetukset, ja Wipunen keskittyi pelkästään halkoproomujen hinaamiseen. Halkoja se sitten hinasikin vuoteen 1969 asti. Tämä viimeinen kesä oli Wipuselle vielä täysi purjehduskausi, mutta Raninin tehtaiden siirryttyä seuraavana vuonna öljylämmitykseen päättyivät halkojen kuljetukset. Wipunen ei kuitenkaan jäänyt seisomaan, vaan sitä käytettiin yksityis- ja edustusajoihin. Uosikkinenkin jatkoi aluksen päällikkönä vielä pitkään tämän jälkeen. Wipunen on edelleen saman yhtiön palveluksessa, höyryten Saimaalla kotisatamaan Kuopio.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Wipunen
- Alustyyppi: Hinaaja
- Aluksen kotipaikka: Kuopio
- Rakennusvuosi: 1907
- Rak.Telakka: Paul Wahl & Co, Varkaus
- Entiset nimet: –
- Pituus: 18,9
- Leveys: 4,0
- Syväys: 1,2
- Nopeus: 9
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1907
- Koneen valmistaja: Paul Wahl & Co, Varkaus
- Koneteho: 97 ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1907
- Kattilan valmistaja: Paul Wahl & Co
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 1
- Käyttöpaine: 8,5
- Tulipinta: 35
- Kattilaan liittyen erityistä: