Tarina
Aluksen rakennutti Tampereen Pellava- ja Rautateollisuuden konepajalla (Tammerfors Linne- och Jernmanufaktur Ab) E. Feiring vuonna 1889 ”salonkilaiva” – tyyppiseksi matkustajalaivaksi. 55 matkustajalle rekisteröity alus sai nimen Ruija ja sijoitettiin Pyhäjärvelle Tampereen, Länkipohjan ja Hämeenlinnan välille. Sen keulaosa oli avonainen, perässä sijaitsi matala katettu salonki matkustajille ja miehistölle. Valmistuttuaan myytiin alus kuitenkin lähes saman tien pankinjohtaja Nils Idmanille, joka siirsi sen Tampereen kaupungin halki Näsijärvelle, jossa se Carolus- nimisenä alkoi toimittaa liikennettä Tampereelta Kuruun, Teiskoon ja Aitolahteen. Vain kaksi vuotta myöhemmin vaihtui aluksen omistaja jälleen, sen osti Esaias Lehtinen.
Kyöstilän Mäkelän talon isäntä Lehtinen sekä hänen kumppaninsa koneenkäyttäjä Jussi Hilden ja kolmas osakas nimeltään Lähteenmäki jatkoivat samalla reitillä, mutta tekivät Caroluksella sen lisäksi myös huviajoja, joissa tarvittaessa oli lotjakin perässä lisätilaa tuomassa. Lehtinen kumppaneineen varusti laivaa 13 vuotta, kunnes se siirtyi tamperelaisen Juho Mäntysen omistukseen 1904. Kolme vuotta myöhemmin vaihtui laivan isäntä jälleen. Se siirtyi Naurissalmen sahalle, joka antoi sille nimen ”Salmi” ja käytti sitä hinaustöissään Näsijärvellä.
Hinaustöihin se jäikin, seuraava omistaja, aluksen 1917 hankkinut Kotvion saha Ruovedeltä nimittäin teetätti Kotvioksi nimeämäänsä alukseen Dunderbergin konepajalla Tampereella perusteellisempia muutoksia nimenomaan hinaustyötä silmällä pitäen. Alusta pidennettiin n. 1,5 metrillä, sen laitoja korotettiin ja keskilaivaan rakennettiin ajohytti, keittiö ja pieni salonki. Konepaja valmisti alukseen myös uuden kattilan ja koneen. Yhtiöllä oli toinenkin hinaaja, mitoiltaan suurempi Kotvio II, joten tulokasta alettiin kutsua ”Pikku-Kotvioksi”. Sotavuodet se seisoi todennäköisesti toimettomana sahan rannassa ja vuonna 1944 se myytiin Reino ja Tauno Saariselle Kutajoelle Hollolaan.
Entinen Tampereen vesien kulkija kynti nyt Päijänteen aaltoja. Muutoksia tehtiin jälleen: Päijänteen aavoja selkiä ajatellen aluksen perä ja keula korotettiin keskikannen tasoon, voimakkaampi kone saatiin romutetusta matkustajalaiva Tiirismaasta. Matkustajalaiva-ajan jäljiltä oli Ansiossa lämmitys vielä ”keulan puolelta”. Saariset halusivat, että sama mies voisi hoitaa koneen ja lämmittämisen, joten he käänsivät kattilan toisin päin. Uudella Ansio- nimellään alus ehti tulla tutuksi Päijänteen rannoilla, ennen kuin sen varsinaiset työt loppuivat. 1970- luvun puolivälissä Ansion osti yksityinen omistaja, jolla jo ennestään oli Tavi- niminen höyrylaiva Päijänteellä. Myöhemmin hän osti vielä Saimaalta Halla IX:n ja Riton sekä osuuden Toimista. Tarkoituksena oli laivojen pelastaminen, mutta viisi laivaa on varsin paljon, vaikka yhtenä kesänä ne kaikki olivatkin liikenteessä. Omistaja piti lopulta vain Halla IX:n, muille laivoille löytyi pikkuhiljaa uudet isännät.
Ansio siirtyi uuteen omistukseen 1980, jolloin siitä tehtiin huvialus Padasjoelle. Puolisen vuosikymmentä myöhemmin alus jäi kuitenkin seisomaan, kunnes itselleen höyrylaivaa etsinyt pariskunta sai tietää Lahdessa maissa olevasta Ansiosta ja ostivat sen 1994. Uudet omistajat siirsivät Ansion Joutsenoon, jossa alkoi 11 vuotta kestänyt kunnostusurakka, jonka yhteydessä muun muassa aluksen kattila vaihdettiin, kone purettiin ja kunnostettiin ja runkoon vaihdettiin peltiä. 2003 saatiin alus laskettua jälleen vesille ja elokuussa 2005 sytytettiin kattilaan tulet ensi kertaa yli 20 vuoden tauon jälkeen. Sen jälkeen päästiinkin koeajolle, ja Ansion uusi elämä Saimaalla oli alkanut.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Ansio
- Alustyyppi: Alun perin matkustajalaiva, vuodesta 1907 hinaaja
- Aluksen kotipaikka: Lappeenranta
- Rakennusvuosi: 1889
- Rak.Telakka: Tampereen Pellava- ja Rautateollisuus Oy
- Entiset nimet: Ruija (1889-90), Carolus (1890-1907), Salmi (1907-17), Kotvio (1917-44)
- Pituus: 18,87
- Leveys: 3,61
- Syväys: 2,4
- Nopeus: 8
- Aikaisemmat omistajat: E. Feiring, Tampere (1889), Nils Idman, Tampere (1889-91), E. Lehtinen, Tampere (1891-1904), Juho Mäntynen, Tampere (1904-07), Juho Virtanen, Pohjaslahti (1907-17), Kotvio Oy, Ruovesi (1917-44), Yksityisiä omistajia (1944-94)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1911
- Koneen valmistaja: Lehtoniemen Konepaja
- Koneteho: 80
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1934
- Kattilan valmistaja: Ruona Oy
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 1
- Käyttöpaine: 11
- Tulipinta: 45
- Kattilaan liittyen erityistä: