Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Ansio

7 maaliskuun, 2021

Tarina

Aluksen rakennutti Tampereen Pellava- ja Rautateollisuuden konepajalla (Tammerfors Linne- och Jernmanufaktur Ab) E. Feiring vuonna 1889 ”salonkilaiva” – tyyppiseksi matkustajalaivaksi. 55 matkustajalle rekisteröity alus sai nimen Ruija ja sijoitettiin Pyhäjärvelle Tampereen, Länkipohjan ja Hämeenlinnan välille. Sen keulaosa oli avonainen, perässä sijaitsi matala katettu salonki matkustajille ja miehistölle. Valmistuttuaan myytiin alus kuitenkin lähes saman tien pankinjohtaja Nils Idmanille, joka siirsi sen Tampereen kaupungin halki Näsijärvelle, jossa se Carolus- nimisenä alkoi toimittaa liikennettä Tampereelta Kuruun, Teiskoon ja Aitolahteen. Vain kaksi vuotta myöhemmin vaihtui aluksen omistaja jälleen, sen osti Esaias Lehtinen.

Kyöstilän Mäkelän talon isäntä Lehtinen sekä hänen kumppaninsa koneenkäyttäjä Jussi Hilden ja kolmas osakas nimeltään Lähteenmäki jatkoivat samalla reitillä, mutta tekivät Caroluksella sen lisäksi myös huviajoja, joissa tarvittaessa oli lotjakin perässä lisätilaa tuomassa. Lehtinen kumppaneineen varusti laivaa 13 vuotta, kunnes se siirtyi tamperelaisen Juho Mäntysen omistukseen 1904. Kolme vuotta myöhemmin vaihtui laivan isäntä jälleen. Se siirtyi Naurissalmen sahalle, joka antoi sille nimen ”Salmi” ja käytti sitä hinaustöissään Näsijärvellä.

Hinaustöihin se jäikin, seuraava omistaja, aluksen 1917 hankkinut Kotvion saha Ruovedeltä nimittäin teetätti Kotvioksi nimeämäänsä alukseen Dunderbergin konepajalla Tampereella perusteellisempia muutoksia nimenomaan hinaustyötä silmällä pitäen. Alusta pidennettiin n. 1,5 metrillä, sen laitoja korotettiin ja keskilaivaan rakennettiin ajohytti, keittiö ja pieni salonki. Konepaja valmisti alukseen myös uuden kattilan ja koneen. Yhtiöllä oli toinenkin hinaaja, mitoiltaan suurempi Kotvio II, joten tulokasta alettiin kutsua ”Pikku-Kotvioksi”. Sotavuodet se seisoi todennäköisesti toimettomana sahan rannassa ja vuonna 1944 se myytiin Reino ja Tauno Saariselle Kutajoelle Hollolaan.

Entinen Tampereen vesien kulkija kynti nyt Päijänteen aaltoja. Muutoksia tehtiin jälleen: Päijänteen aavoja selkiä ajatellen aluksen perä ja keula korotettiin keskikannen tasoon, voimakkaampi kone saatiin romutetusta matkustajalaiva Tiirismaasta. Matkustajalaiva-ajan jäljiltä oli Ansiossa lämmitys vielä ”keulan puolelta”. Saariset halusivat, että sama mies voisi hoitaa koneen ja lämmittämisen, joten he käänsivät kattilan toisin päin. Uudella Ansio- nimellään alus ehti tulla tutuksi Päijänteen rannoilla, ennen kuin sen varsinaiset työt loppuivat. 1970- luvun puolivälissä Ansion osti yksityinen omistaja, jolla jo ennestään oli Tavi- niminen höyrylaiva Päijänteellä. Myöhemmin hän osti vielä Saimaalta Halla IX:n ja Riton sekä osuuden Toimista. Tarkoituksena oli laivojen pelastaminen, mutta viisi laivaa on varsin paljon, vaikka yhtenä kesänä ne kaikki olivatkin liikenteessä. Omistaja piti lopulta vain Halla IX:n, muille laivoille löytyi pikkuhiljaa uudet isännät.

Ansio siirtyi uuteen omistukseen 1980, jolloin siitä tehtiin huvialus Padasjoelle. Puolisen vuosikymmentä myöhemmin alus jäi kuitenkin seisomaan, kunnes itselleen höyrylaivaa etsinyt pariskunta sai tietää Lahdessa maissa olevasta Ansiosta ja ostivat sen 1994. Uudet omistajat siirsivät Ansion Joutsenoon, jossa alkoi 11 vuotta kestänyt kunnostusurakka, jonka yhteydessä muun muassa aluksen kattila vaihdettiin, kone purettiin ja kunnostettiin ja runkoon vaihdettiin peltiä. 2003 saatiin alus laskettua jälleen vesille ja elokuussa 2005 sytytettiin kattilaan tulet ensi kertaa yli 20 vuoden tauon jälkeen. Sen jälkeen päästiinkin koeajolle, ja Ansion uusi elämä Saimaalla oli alkanut.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Ansio
  • Alustyyppi: Alun perin matkustajalaiva, vuodesta 1907 hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Lappeenranta
  • Rakennusvuosi: 1889
  • Rak.Telakka: Tampereen Pellava- ja Rautateollisuus Oy
  • Entiset nimet: Ruija (1889-90), Carolus (1890-1907), Salmi (1907-17), Kotvio (1917-44)
  • Pituus: 18,87
  • Leveys: 3,61
  • Syväys: 2,4
  • Nopeus: 8
  • Aikaisemmat omistajat: E. Feiring, Tampere (1889), Nils Idman, Tampere (1889-91), E. Lehtinen, Tampere (1891-1904), Juho Mäntynen, Tampere (1904-07), Juho Virtanen, Pohjaslahti (1907-17), Kotvio Oy, Ruovesi (1917-44), Yksityisiä omistajia (1944-94)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1911
  • Koneen valmistaja: Lehtoniemen Konepaja
  • Koneteho: 80
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1934
  • Kattilan valmistaja: Ruona Oy
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 11
  • Tulipinta: 45
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

118

suomenhoyrypursiseura

View

Helmi 6

Open
Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship

Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship ...

suomenhoyrypursiseura

View

Tammi 24

Open
MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille.

MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille. ...

suomenhoyrypursiseura

View

Loka 3

Open
Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta

Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta ...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 19

Open
Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1). 

Tervetuloa!

Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1).

Tervetuloa!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 4

Open
Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri

Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 31

Open
KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan! 
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen

KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan!
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen
...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 24

Open
Uljas s/s Suomi Jyväskylässä

Uljas s/s Suomi Jyväskylässä ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 23

Open
Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7

Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Jatkoa😊

Jatkoa😊 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Instagram post 18284044501073367

...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7

Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 5

Open
Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni

Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni
...

Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi