Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Enso

7 maaliskuun, 2021

Tarina

Aluksen tilasi alkujaan Paul Wahlin konepajalta Enso Träsliperi Ab, jonka vapaaherra C.A. Standertskiöld perusti Vuoksen Räikkölän kosken rantamille 1889. Standertskiöldin ajatus oli myös yrityksen nimi ”Enso”, jolla sen ympärille kehittynyt taajamakin tultiin tuntemaan. Yhtiön ensimmäinen laiva sai myös samaisen nimen. Sen rakennusvuodeksi mainitaan eri lähteissä joko 1899 tai 1900, mikä johtunee siitä että sen rakentaminen alkoi 1899 mutta se aloitti liikenteensä vasta kesällä 1900. Enso oli alkujaan varppaaja, niin sanotusti ”rapu” tyyppinen, eli se kiinnitettyään peräankkurinsa pohjaan ajoi hitaasti koko ajan vaijeria kelalta päästäen tukkilautan luokse, kiinnitti keulansa siihen ja veti varppausvintturillaan sekä itsensä että lastinsa perä edellä ankkurinsa luokse.

Aluksen alun perin 76,6 IHV kone ja kattila sijaitsivat lähempänä keulaa kuin nykyään, ja korsteeni oli kansirakenteiden keulan puolella. Vanhojen halkoboksien umpeen hitsatut luukut ovat edelleen nähtävissä aluksen kannessa, nykyisten keulan puolella salongin molemmin puolin. Kansirakenteita aluksessa oli vain ruorihytti. Keittiötä tai salonkia ei ollut, miehistöllä oli puuhella keulahytissä. Emäntää rapu-varppaajien vahvuudessa ei ollut, eikä yhtiö järjestänyt laivojen muonitusta, vaan miehistö vastasi niistä itse. Yleensä tämä tapahtui soutamalla apuveneellä reitin varrella oleviin maalaistaloihin. Kalastaminen oli myös tavallinen harrastus laivoilla, ja toi oman lisänsä ruokavalioon.

Enso Träsliperin yhdistyttyä Gutzeit-yhtiön kanssa 1911 siirtyi Ensokin uuteen varustamoon. Vuonna 1924 siitä tehtiin linjahinaaja. Savonlinnalainen Konetehdas Oy, johon Enso Gutzeit oli aiemmin samana vuonna hankkinut osake-enemmistön, toimitti siihen uuden kattilan ja suuremman Trippelikoneen. Myös kansirakenteet uudistettiin, ja niihin sijoitettiin mm. keittiö kannen tasolle ja kapteenin hytti yläkannelle ruorihytin taakse.

Enson kausi ammattiliikenteessä päättyi yhtiön tehdessä päätöksen siirtyä uitossaan diesel-hinaajiin 1965. Liikenteen loppuminen kävi niin äkillisesti että jo aloitettu tuubiremontti jäi aluksessa kesken. Vuonna 1969 se myytiin yksityisomistukseen, joka teetti tuubiremontin loppuun. Lindroos ajeli tämän jälkeen Ensolla muutaman kesän, mutta työkiireiden takia ajot jäivät sitten vähiin. Alus jäi ”uivaksi kesämökiksi”, kunnes siihen hankittiin 80- luvun lopulla dieselkone. Lindroos ei kuitenkaan toteuttanut dieselöintiä normaaliin tapaan, vaan ymmärtäen höyrykoneen museaalisen arvon ja ainutlaatuisuuden päätyi jättämään sen ja kattilan paikoilleen. Diesel-kone sijoitettiin niiden väliin ja höyrykone ”kierrettiin” hydraulisella voimansiirtojärjestelmällä. Näin alus saatiin jälleen liikenteeseen.

2000- luvun alkupuolella alkoi Veikko Lindroosin ystävä ja entinen oppilas Teknillisessä Korkeakoulussa, S/s Anteron varustaja Ari Juva, keskustella Lindroosin kanssa Enson palauttamisesta höyrylaivaksi. Lindroosit ottivat tuntumaa Suomen Höyrypursiseuran toimintaan muun muassa osallistumalla regatoihin Diesel-koneella ajaen, ja lopulta ajatuksen kypsyttyä teki Lindroos päätöksen asiasta syksyllä 2007. Tavoitteeksi tuli ajaa Enso höyryllä vuoden 2008 Karvalakkiregattaan. Projektin suunnittelun jälkeen alkoivat kunnostustyöt keväällä 2008. Lähes neljäkymmentä vuotta seissyt kone vaati paljon työtä, mutta aikataulussa pysyttiin, diesel purettiin ja laivalla ajettiin kuin ajettiinkin omalla höyrykoneella Karvalakkiregattaan lokakuussa 2008. Näin sai Suomen höyrylaivasto uuden jäsenen komean linjahinaajan liityttyä jälleen sen vahvuuteen.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Enso
  • Alustyyppi: Alun perin varppaaja, vuodesta 1924 hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Ristiina
  • Rakennusvuosi: 1899/1900
  • Rak.Telakka: Paul Wahl& Co, Varkaus
  • Entiset nimet: –
  • Pituus: 22,89
  • Leveys: 4,98
  • Syväys: 2,1
  • Nopeus: 10
  • Omistaja:
  • Aikaisemmat omistajat: Enso träsliperi, Enso-Gutzeit, Veikko Lindroos
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Trippel Klugin sunnanvaihtokoneistolla
  • Koneen valmistusvuosi: 1924
  • Koneen valmistaja: Konetehdas Oy, Savonlinna
  • Koneteho: 269/290ihv (eri versio eri lähteissä)
  • Koneeseen liittyen erityistä: Klugin luistikoneisto
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1924
  • Kattilan valmistaja: Konetehdas Oy, Savonlinna
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 2
  • Käyttöpaine: 12,5
  • Tulipinta: 71 (?)
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

Vielä ehtii mukaan!

12 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18048428603352721
Vielä ehtii mukaan!

Vielä ehtii mukaan! ...

12 0

TERVETULOA MUKAAN !

6 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17955247178911940
TERVETULOA MUKAAN !

TERVETULOA MUKAAN ! ...

6 0

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

28 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17853353646383842
Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta ! ...

28 0

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

17 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18211727554295319
Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella. 

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.
...

17 0

18 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18261494971286087
Instagram post 18261494971286087
18 0

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

9 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18053762861035993
Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️ ...

9 0

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17894609235112566
Instagram post 17894609235112566
31 0

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

25 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18052063267991435
Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana. ...

25 0

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18072487132652757
Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä! ...

31 0

Kohti joulua luukun22 myötä!

27 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18069858370660293
Kohti joulua luukun22 myötä!

Kohti joulua luukun22 myötä! ...

27 0

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

11 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18028580387614304
Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️) ...

11 0

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

32 1
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18087208858529229
Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista 

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana
...

32 1
Seuraa Instagramissa

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

  • englanti
  • Suomi