Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Halla IX

7 maaliskuun, 2021

Tarina

Kotkalainen sahayhtiö Halla Aktiebolaget alkoi 1800-luvun lopulla ulottaa puunhankintaansa Saimaan alueelle, mitä varten se tarvitsi hinauskalustoa alueelle. Yhtiö tilasikin Helsinkiläiseltä Stenbergin konepajalta pienen varppaajan, joka valmistuessaan kesäksi 1896 sai nimen Otava II yhtiön Otavaan perustaman sahan mukaan. Otava II:n toimialueena oli aluksi käytännössä koko Saimaa. Tukkeja ostettiin ympäri vesistöä kuljetettavaksi Mikkeliin, josta ne kuljetettiin edelleen rautateitse Otavaan. Alueen laajuuden vuoksi yhtiö joutuikin vielä useita vuosia turvautumaan myös hevosponttuisiin tukkiensa kuljetuksissa. Tukinuiton hitaus sai Yhtiön johdon jo 1897 siirtymään kilpailija Gutzeitin esimerkin mukaan nippu-uittoon ja hankkimaan Saimaalle niputtajan, joka sai nimen ”Otava II”.

Yhtiö osti 1903 Saksalan sahan Mikkelissä ja perusti sinne myös telakan ja tukikohtansa, josta puut siirrettiin rautateitse eteenpäin. Uuden sahan myötä ei puuntarve ainakaan vähentynyt. Silloin tällöin apuna hääri Yhtiön suurempi hinaaja, Kotkalainen ”Sirius”, ja välillä jouduttiin vuokraamaan Gutzeitilta hinausapua, vaikka Otava II töitä puskikin. Niin kiire sillä ei kuitenkaan ollut, etteikö se olisi ehtinyt pelastaa karille ajanutta matkustajalaiva ”Soreaa” kesällä 1904. Joka tapauksessa kapasiteetin lisäys tuli välttämättömäksi. Kun uusia hinaajia hankittiin, päätti yhtiö myös uusia nimeämiskäytäntönsä: tästä edespäin suurin osa sen laivoista nimettiin periaatteella ”Halla roomalainen numero”. Otava II sai tässä yhteydessä nimen ”Halla IX”.

Halla IX muutettiin hinaajaksi vuonna 1928, jolloin se uusittiin perusteellisesti Kotkassa. Sen toiminta jatkui Saimaalla vuoteen 1949 asti lukuun ottamatta sotavuosia 1942-44, jolloin se oli armeijan käytössä Äänisellä, sekä kesää 1945, jolloin se toimi miinanraivauksessa Suomenlahdella. Miinanraivauksessa se toimi ilmeisesti jonkinlaisena apualuksena, sillä esim. sota-arkiston tiedot eivät kerro sen osuudesta varsinaiseen raivaustyöhön. Saimaalla se toimi mm. Iisalmen reitillä, jossa se siirteli rinkilauttoja niputuspaikoille. Samoin se hinasi valmiita nippulauttoja Heinäveden reitin yläpäähän, josta Savon uittoyhdistys kuljetti ne kanavaosuuksien läpi Vaaluniemeen, josta Kymiyhtiön isommat linjahinaajat jatkoivat. Vuonna 1949 alus jäi seisomaan, mutta jo 1952 yhtiö siirsi sen Mäntyharjun reitille, jossa sillä oli tukkien ylivientilaitos Saimaalta Kymijokeen. Savupiippu ja masto muutettiin reitin matalien siltojen takia taittuviksi, ja se aloitti hinaustyönsä pienen moottorikäyttöisen apuhinaajansa Kymi 50:N kanssa. Vielä tämän jälkeenkin sen tulevaisuutta ja mahdollista dieselöintiä pohdittiin, mutta alus jatkoi kuitenkin hinauksiaan Mäntyharjun reitin viimeisenä höyrylaivana vuoteen 1961 asti. Sen jälkeen se jäi pariksi vuodeksi seisomaan, otettiin uudelleen käyttöön kesäksi -64 ja siirrettiin Kuolimolle seisomaan, kunnes se vuonna 1968 myytiin yksityisomistukseen.

Lindberg oli pelastanut Halla IX:n romutukselta, muttei ollut ehtinyt sitä käyttämään, ja muuttaessaan töihin ulkomaille halusi hän myydä aluksen hyviin käsiin. Ostajaksi löytyi henkilö, jolla jo ennestään oli parikin höyrylaivaa Päijänteellä, mutta joka halusi sen koluttuaan hankkia laivan Saimaalta. Käytyään katsomassa laivaa Orraintaipaleessa tuli kaupat tehtyä, ja seuraavana keväänä alkoi kunnostus, jonka päätteeksi ehdittiin osallistua Savonlinnan regattaan 1977. Lisätilaa tuomaan hankittiin Hallan kylkeen Anja- niminen Enso Gutzeitin vanha proomu, jonka kanssa kuljettiin sitten Saimaalla joka kesä, kunnes 1990- luvulla varustajan muut harrastukset alkoivat voittaa alaa ja Hallalle alkoi tulla välivuosia. 2003 tehdyn suuren peruskorjauksen jälkeen on laivan hallintavastuu alkanut siirtyä seuraavalle omistajalle, ja laiva jatkaakin purjehtimistaan Saimaalla Savonlinnasta käsin.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Halla IX
  • Alustyyppi: Alun perin varppaaja, sittemmin hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Savonlinna
  • Rakennusvuosi: 1896
  • Rak.Telakka: Stenberg& Söner, Helsinki
  • Entiset nimet: Otava II
  • Pituus: 15,6
  • Leveys: 3,9
  • Syväys: 1,7
  • Nopeus: 8
  • Aikaisemmat omistajat: Halla Aktiebolag, Kotka (1896-1932), Kymin Osakeyhtiö, Mikkeli (1932-68), Yksityinen omistaja (1968-76).
  • Laivaan liittyen erityistä: Sotakäytössä Äänisellä, Miinanraivauksessa Suomenlahdella
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1928
  • Koneen valmistaja: A. Ahlström Oy
  • Koneteho: 100ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1924
  • Kattilan valmistaja: Konetehdas Oy, Savonlinna
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 40
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

122

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 26

Open
Kuvasatoa Tampereelta
Hieno regattapäivä!

Kuvasatoa Tampereelta
Hieno regattapäivä!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 17

Open
Näsijärven Höyrylaivaregatta Mustalahdessa 26.8.2023. Tule viettämään viimeisiä kesäpäiviä höyryhenkisessä tunnelmassa!
#steamship #visittampere #tampere #näsijärvi #höyrylaiva

Näsijärven Höyrylaivaregatta Mustalahdessa 26.8.2023. Tule viettämään viimeisiä kesäpäiviä höyryhenkisessä tunnelmassa!
#steamship #visittampere #tampere #näsijärvi #höyrylaiva
...

suomenhoyrypursiseura

View

Touko 24

Open
Tervetuloa s/s Turson jäsenristeilylle. Tule viettämään kivaa kesäpäivää ja kokemaan ainutlaatuinen Helsingin alkuperäinen satamajäänsärkijä. 
#steamship #ssturso

Tervetuloa s/s Turson jäsenristeilylle. Tule viettämään kivaa kesäpäivää ja kokemaan ainutlaatuinen Helsingin alkuperäinen satamajäänsärkijä.
#steamship #ssturso
...

suomenhoyrypursiseura

View

Touko 4

Open
Onhan regatan ajankohta jo kesäkalenterissasi?
Tulossa on hieno tapahtuma jota järjestämme tiiviissä yhteistyössä Mikkelin kaupungin kanssa.

Onhan regatan ajankohta jo kesäkalenterissasi?
Tulossa on hieno tapahtuma jota järjestämme tiiviissä yhteistyössä Mikkelin kaupungin kanssa.
...

suomenhoyrypursiseura

View

Helmi 6

Open
Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship

Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship ...

suomenhoyrypursiseura

View

Tammi 24

Open
MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille.

MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille. ...

suomenhoyrypursiseura

View

Loka 3

Open
Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta

Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta ...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 19

Open
Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1). 

Tervetuloa!

Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1).

Tervetuloa!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 4

Open
Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri

Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 31

Open
KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan! 
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen

KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan!
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen
...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 24

Open
Uljas s/s Suomi Jyväskylässä

Uljas s/s Suomi Jyväskylässä ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 23

Open
Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7

Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7 ...

Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi