Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Hyöky

18 helmikuun, 2021

S/S Hyöky (Helsinki) lightship, Finland | phototouring | Flickr

Tarina

Alus valmistui Putilovin telakalla Pietarissa vuonna 1912. Sen alkuperäinen sijoituspaikka oli Latvian Liepaja ja nimi siis venäläisittäin ”ЛИБАУСКЫ” (Libauskij). Aluksessa oli sähkövilkku ja langaton lennätin, eli se oli ajan vaatimusten mukaan moderni majakkalaiva. Keväällä 1918 jääkärit kaappasivat lähtövalmiina olleen majakkalaivan ja toivat sen Suomeen, jossa sitä aluksi käytettiin sotilaskuljetusten apualuksena. Sotatoimien päätyttyä alusta ei vaadittu palautettavaksi, joten se jäi Suomeen. Se sijoitettiin sisällissodan melskeissä uponneen majakkalaivan tilalle Rauman edustalle ja sai sijoituspaikkansa mukaan nimen Relandersgrund. Muutaman vuoden kuluttua 1921 se vaihtoi ”päittäin” asemapaikkaa Helsingin edustalla olleen Äransgrund – majakkalaivan (ks. Kemi) kanssa, jolloin myös molempien nimet vaihtuivat vastaamaan uusia asemapaikkoja.

Äransgrundin sähkövalo korvattiin 1924 asetyleenivalolla hiilien säästämiseksi, sähkövalo kun oli vaatinut turbiinin jatkuvan pyörittämisen. Aluksessa ei koskaan ollut sisältäpäin kiivettävää majakkatornia, vaan majakkavalona oli keulamastossa olleelle läpimitaltaan puolimetriselle lavalle sijoitettu lyhty. Tämän sytyttäminen ja huoltotoimet olivat varsinkin kovalla merenkäynnillä varsin vaativaa ja vaarallistakin puuhaa, mutta valo oli sytytettävä joka ilta ja sammutettava joka aamu. Lisäksi lyhty täytyi peittää päiväksi hupulla, jotteivät lyhdyn prismat olisi toimineet eräänlaisina polttolaseina. Muita säännöllisiä toimia oli kerran viikossa suoritettava vilkkulaitetta ohjaavien magneettiventtiilien huolto ja lyhdyn lasien pesu, alushan oli hiililämmitteinen.

Vuodeksi 1933 alus sai uuden nimen, ”Helsinki”. Sen asemapaikka pysyi kuitenkin entisellään. Sotien aikana se ei kuitenkaan asemapaikallaan ollut, ja sodan pitkittyessä se jatkosodan aikana maalattiin harmaaksi (talvisin valkoiseksi), aseistettiin ilmatorjuntatykeillä ja siirrettiin miinanraivaajien emäalukseksi. Se kärsi kahteenkin otteeseen sotavaurioita, mutta korjattiin ja sodan loputtua alus palasi taas normaaliin työhönsä Helsingin edustalle.

Vuonna 1959 valmistui Helsingin uusi pohjamajakka ja majakkalaiva jäi virattomaksi, kunnes siitä päätettiin tehdä merenmittaajien tukialus. Kaksi vuotta kestäneiden muutostöiden jälkeen aluksesta tuli Pohjanlahtea mittaavan 5. merenmittausretkikunnan tukialus uudella nimellä Hyöky. Sisätilat uusittiin ja alus varustettiin uudella komentosillalla. Aluksen runko maalattiin muiden merenmittaustukialusten tapaan valkoiseksi. Alus osoittautui erinomaiseksi tukialukseksi: mittaus- ja apuveneet voitiin nostaa kovalla kelillä kannelle turvaan ja itse aluksessa oli majakkalaivakauden peruja oleva jykevä ankkurikoneisto sieniankkureineen, joista olikin suurta hyötyä Pohjanlahden ankarissa sääoloissa. Alus pysyi miltei lopun käyttöaikansa hiililämmitteisenä. Vuonna 1980 siinä kokeiltiin turvebrikettejä, mutta kokeilu loppui lyhyeen aineen hiilikattilalle sopimattomien palamisominaisuuksien takia.

Vuonna 1983 Merenkulkuhallitus sai uuden viisiveneisen nopean luotausryhmän hoitamaan 5. merenmittausretkikunnan töitä ja Hyöky jäi työttömäksi. Alus myytiin yksityishenkilölle Haminaan ja siitä tehtiin ravintolalaiva. Aluksi se oli merenmittausajan valkokylkisessä ulkoasussa, mutta vuosituhannen vaihteessa se maalattiin majakkalaiva-ajan tapaan punaiseksi ja sen kylkiin ilmestyi taas nimi Helsinki suurin valkoisin kirjaimin maalattuna. Alkuperäisen mastoon sijoitetun majakkalyhdyn sijasta ilmestyi kansirakennelman katolle vapaasti mukailtu majakkamasto, joka on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin muissa majakkalaivoissa. Merenmittaajien käyttöä varten rakennettu uusi katettu komentosilta on toinen poikkeus majakkalaivakauden ulkoasusta. Aluksen alkuperäiset höyrykattilat ja kone ovat paikoillaan, mutta niitä ei ole katsastettu eikä käytetty vuoden 1983 jälkeen. Ravintolalaivaa on kuitenkin siirrelty paikasta toiseen hinaamalla.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Hyöky
  • Alustyyppi: Majakkalaiva
  • Aluksen kotipaikka: Hamina
  • Rakennusvuosi: 1912
  • Rak.Telakka: Putilov, Pietari
  • Entiset nimet: Libauskij (1912-18), Relandersgrund (1918-21), Äransgrund (1921-32), Helsinki (1933-59)
  • Pituus: 40,2
  • Leveys: 7,6
  • Syväys: ?
  • Nopeus: ?
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: ?
  • Koneen valmistaja: ?
  • Koneteho: 240 ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: ?
  • Kattilan valmistaja: ?
  • Polttoaine: ?
  • Tulitorvet (kpl): 2?
  • Käyttöpaine: ?
  • Tulipinta: ?
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Meri

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

Vielä ehtii mukaan!

12 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18048428603352721
Vielä ehtii mukaan!

Vielä ehtii mukaan! ...

12 0

TERVETULOA MUKAAN !

6 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17955247178911940
TERVETULOA MUKAAN !

TERVETULOA MUKAAN ! ...

6 0

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

27 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17853353646383842
Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta ! ...

27 0

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

17 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18211727554295319
Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella. 

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.
...

17 0

18 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18261494971286087
Instagram post 18261494971286087
18 0

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

9 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18053762861035993
Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️ ...

9 0

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17894609235112566
Instagram post 17894609235112566
31 0

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

25 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18052063267991435
Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana. ...

25 0

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18072487132652757
Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä! ...

31 0

Kohti joulua luukun22 myötä!

27 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18069858370660293
Kohti joulua luukun22 myötä!

Kohti joulua luukun22 myötä! ...

27 0

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

11 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18028580387614304
Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️) ...

11 0

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

32 1
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18087208858529229
Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista 

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana
...

32 1
Seuraa Instagramissa

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

  • englanti
  • Suomi