Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Hyöky

18 helmikuun, 2021

S/S Hyöky (Helsinki) lightship, Finland | phototouring | Flickr

Tarina

Alus valmistui Putilovin telakalla Pietarissa vuonna 1912. Sen alkuperäinen sijoituspaikka oli Latvian Liepaja ja nimi siis venäläisittäin ”ЛИБАУСКЫ” (Libauskij). Aluksessa oli sähkövilkku ja langaton lennätin, eli se oli ajan vaatimusten mukaan moderni majakkalaiva. Keväällä 1918 jääkärit kaappasivat lähtövalmiina olleen majakkalaivan ja toivat sen Suomeen, jossa sitä aluksi käytettiin sotilaskuljetusten apualuksena. Sotatoimien päätyttyä alusta ei vaadittu palautettavaksi, joten se jäi Suomeen. Se sijoitettiin sisällissodan melskeissä uponneen majakkalaivan tilalle Rauman edustalle ja sai sijoituspaikkansa mukaan nimen Relandersgrund. Muutaman vuoden kuluttua 1921 se vaihtoi ”päittäin” asemapaikkaa Helsingin edustalla olleen Äransgrund – majakkalaivan (ks. Kemi) kanssa, jolloin myös molempien nimet vaihtuivat vastaamaan uusia asemapaikkoja.

Äransgrundin sähkövalo korvattiin 1924 asetyleenivalolla hiilien säästämiseksi, sähkövalo kun oli vaatinut turbiinin jatkuvan pyörittämisen. Aluksessa ei koskaan ollut sisältäpäin kiivettävää majakkatornia, vaan majakkavalona oli keulamastossa olleelle läpimitaltaan puolimetriselle lavalle sijoitettu lyhty. Tämän sytyttäminen ja huoltotoimet olivat varsinkin kovalla merenkäynnillä varsin vaativaa ja vaarallistakin puuhaa, mutta valo oli sytytettävä joka ilta ja sammutettava joka aamu. Lisäksi lyhty täytyi peittää päiväksi hupulla, jotteivät lyhdyn prismat olisi toimineet eräänlaisina polttolaseina. Muita säännöllisiä toimia oli kerran viikossa suoritettava vilkkulaitetta ohjaavien magneettiventtiilien huolto ja lyhdyn lasien pesu, alushan oli hiililämmitteinen.

Vuodeksi 1933 alus sai uuden nimen, ”Helsinki”. Sen asemapaikka pysyi kuitenkin entisellään. Sotien aikana se ei kuitenkaan asemapaikallaan ollut, ja sodan pitkittyessä se jatkosodan aikana maalattiin harmaaksi (talvisin valkoiseksi), aseistettiin ilmatorjuntatykeillä ja siirrettiin miinanraivaajien emäalukseksi. Se kärsi kahteenkin otteeseen sotavaurioita, mutta korjattiin ja sodan loputtua alus palasi taas normaaliin työhönsä Helsingin edustalle.

Vuonna 1959 valmistui Helsingin uusi pohjamajakka ja majakkalaiva jäi virattomaksi, kunnes siitä päätettiin tehdä merenmittaajien tukialus. Kaksi vuotta kestäneiden muutostöiden jälkeen aluksesta tuli Pohjanlahtea mittaavan 5. merenmittausretkikunnan tukialus uudella nimellä Hyöky. Sisätilat uusittiin ja alus varustettiin uudella komentosillalla. Aluksen runko maalattiin muiden merenmittaustukialusten tapaan valkoiseksi. Alus osoittautui erinomaiseksi tukialukseksi: mittaus- ja apuveneet voitiin nostaa kovalla kelillä kannelle turvaan ja itse aluksessa oli majakkalaivakauden peruja oleva jykevä ankkurikoneisto sieniankkureineen, joista olikin suurta hyötyä Pohjanlahden ankarissa sääoloissa. Alus pysyi miltei lopun käyttöaikansa hiililämmitteisenä. Vuonna 1980 siinä kokeiltiin turvebrikettejä, mutta kokeilu loppui lyhyeen aineen hiilikattilalle sopimattomien palamisominaisuuksien takia.

Vuonna 1983 Merenkulkuhallitus sai uuden viisiveneisen nopean luotausryhmän hoitamaan 5. merenmittausretkikunnan töitä ja Hyöky jäi työttömäksi. Alus myytiin yksityishenkilölle Haminaan ja siitä tehtiin ravintolalaiva. Aluksi se oli merenmittausajan valkokylkisessä ulkoasussa, mutta vuosituhannen vaihteessa se maalattiin majakkalaiva-ajan tapaan punaiseksi ja sen kylkiin ilmestyi taas nimi Helsinki suurin valkoisin kirjaimin maalattuna. Alkuperäisen mastoon sijoitetun majakkalyhdyn sijasta ilmestyi kansirakennelman katolle vapaasti mukailtu majakkamasto, joka on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin muissa majakkalaivoissa. Merenmittaajien käyttöä varten rakennettu uusi katettu komentosilta on toinen poikkeus majakkalaivakauden ulkoasusta. Aluksen alkuperäiset höyrykattilat ja kone ovat paikoillaan, mutta niitä ei ole katsastettu eikä käytetty vuoden 1983 jälkeen. Ravintolalaivaa on kuitenkin siirrelty paikasta toiseen hinaamalla.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Hyöky
  • Alustyyppi: Majakkalaiva
  • Aluksen kotipaikka: Hamina
  • Rakennusvuosi: 1912
  • Rak.Telakka: Putilov, Pietari
  • Entiset nimet: Libauskij (1912-18), Relandersgrund (1918-21), Äransgrund (1921-32), Helsinki (1933-59)
  • Pituus: 40,2
  • Leveys: 7,6
  • Syväys: ?
  • Nopeus: ?
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: ?
  • Koneen valmistaja: ?
  • Koneteho: 240 ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: ?
  • Kattilan valmistaja: ?
  • Polttoaine: ?
  • Tulitorvet (kpl): 2?
  • Käyttöpaine: ?
  • Tulipinta: ?
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Meri

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

118

suomenhoyrypursiseura

View

Helmi 6

Open
Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship

Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship ...

suomenhoyrypursiseura

View

Tammi 24

Open
MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille.

MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille. ...

suomenhoyrypursiseura

View

Loka 3

Open
Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta

Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta ...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 19

Open
Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1). 

Tervetuloa!

Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1).

Tervetuloa!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 4

Open
Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri

Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 31

Open
KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan! 
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen

KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan!
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen
...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 24

Open
Uljas s/s Suomi Jyväskylässä

Uljas s/s Suomi Jyväskylässä ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 23

Open
Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7

Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Jatkoa😊

Jatkoa😊 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Instagram post 18284044501073367

...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7

Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 5

Open
Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni

Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni
...

Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi