Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Janne

7 maaliskuun, 2021

Tarina

Iisalmen – Kuopion reitillä kulkeneiden matkustajalaivojen ”Axelin” ja ”Ilman” lopetettua kulkuvuoronsa syntyi tyhjiö, jota täyttämään perustettiin kauppiaiden Koponen ja Väisänen toimesta Nerkoon Höyryvenhe Oy. Tarkoituksena oli harjoittaa matkustajaliikennettä Iisalmesta Nerkoolle, mitä tarkoitusta varten hankittiin lähiliikenteen pieni matkustajahöyry ”Mesak”. Tämä kuitenkin korvattiin pian Puruvedeltä ostetulla uudehkolla, Savonlinnassa 1907 rakennetulla ilmeisesti ”Puruvesi”- nimisellä laivalla, jolle annettiin nimeksi Nerkoo. Se sai ottaa lähes 100 matkustajaa, joka Nerkoo – Iisalmi reitillä katsottiin riittäväksi määräksi.

Aluksen taival Nerkoona jäi tällä erää lyhyeksi, sillä se myytiin 1912 nurmeslaiselle kauppiaalle M. Koistiselle. Alus sain nimen ”Rannikko” ja asetettiin reitille Nurmes – Kuokkanen – Virsunranta – Vuokko. Alus keskittyi ilmeisesti hieman aiempaa enemmän rahtiliikenteeseen, koska sen ilmoitettiin nyt ottavan n. 70 matkustajaa. Rahtia se kuljetti sitäkin enemmän: maalaistuotteita, voita, kalaa, maitoa ynnä muuta toiseen suuntaan, ja kaupassa myytäviä erikoisempia ”puotitavaroita” toiseen. Kauppias Koistinen oli tunnettu myös taitavana konemiehenä, joka itse huolehti monista koneen kunnostuksista, välttyen monelta konepajalle tehdyltä matkalta. Tämä oli yksi syy miksi hänen useat laivansa menestyivät varsin hyvin.

Koistisella oli useampikin laiva, mutta jostain syystä hän myi ”Rannikon” jo parin kesän jälkeen takaisin Iisalmen vesille. Ostajana oli Nerkoon saha, joka antoi alukselle jälleen nimen Nerkoo. Hinaajaksi muutettu Nerkoo siirtyi Enso-Gutzeit yhtiön suureen hinaajalaivastoon 1916, saaden 1932 yhtiön nimeämiskäytännön mukaisen nimen ”Janne” Janne Holmströmin mukaan.

Pariisin rauhansopimuksessa Suomi velvoitettiin raivaamaan Suomenlahti puhtaaksi miinoista. Kalustopulan vuoksi myös Saimaan hinaajia liitettiin 1945 perustettuun raivaajaosastoon. Janne oli yksi näistä, toimien oman laivueensa lippulaivana. Miehistönä aluksessa oli laivueen komentaja, laivan päällikkö, konemestari, raivausaliupseeri ja kymmenen varusmiestä, eli kuusi kansimiestä, kaksi lämmittäjää, radisti ja kokki. Jannen tukikohta oli aluksi Kluusholmassa, Pellingin naapurisaaressa. Sieltä siirryttiin Kirkonmaalle. Raivausalueen yltäessä Viron rannikolle tehtiin pitkiä päiviä, lähtö oli aamukuudelta ja illalla palattiin tukikohtaan. Viikonloput vietettiin tukikohdassa. Laivoihin oli maalattu korsteeniin raivausryhmän tunnus, runkoon valkoinen pystyviiva raivaajien tunnuksena, saalingissa liehui raivausliina, jossa oli kirjain F. Henkilökunnalla oli vihreä raita asetakin hihassa raivausryhmän tunnuksena. Laivan peräkannella oli raivausvintturi, jonka vaijerin päässä oli pinnalla hinattava leija. Pinnan alla oli syvyysvakaajia, joilla säädettiin raivaussyvyys, sekä räjäytystarttuja, jolla räjäytettiin miinan ankkurivaijeri poikki, jolloin miina nousi pintaan eliminoitavaksi. Poijutarttuja oli toinen tapa löytää miinat. Sitäkin hinattiin laivan perässä ja se ilmoitti poijun avulla miinan löytyneen. Tämän jälkeen käytettiin räjäytystarttujaa miinan pinnalle saamiseen. Raivaukset lopetettiin vuonna 1948, jolloin loputkin Saimaan siviilihinaajat palautettiin arkiseen aherrukseensa.

Miinanraivauksen jälkeen Janne palasi Gutzeitin töihin. 1966 se myytiin yksityiskäyttöön, uusi omistaja muisteli sittemmin kauppoja seuraavasti: ”Höyrylaivoista kiinnostuin jo nuorena opiskelijapoikana – – Opiskelin ennen sotia Saksassa ja matkustin höyrylaivalla kotiin ja takaisin useaan otteeseen. Joka laivassa olin vakituinen vieras konehuoneessa ja konemestarin hyvä kaveri – höyrykoneen tekniikka kiinnosti kovasti. Myöhemmin, vuodesta 1959 lähtien, seilasimme useaan otteeseen Kaimalla Päijänteellä.” Hän kertoo ajaneensa kerran Laitaatsillan ohi, nähneensä useita höyryhinaajia laiturissa ja käyneensä kysymässä olisikohan jokin niistä myytävänä. Hänelle suositeltiin Jannea, koska siihen oli vain vuotta aiemmin tehty 20 000 markan remontti ja asennettu uusi muuntaja.

Uudesta omistajasta tuli ensimmäinen Gutzeitilta höyrylaivan huvikäyttöön ostanut henkilö. Seuraavana vuonna hän oli myös mukana Suomen Höyrypursiseuran perustavassa kokouksessa yhtenä perustajajäsenistä. Janne jatkaa edelleen kulkuaan Saimaalla, kotisatamanaan Savonlinna.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Janne
  • Alustyyppi: Hinaaja, alun perin matkustajalaiva
  • Aluksen kotipaikka: Savonlinna
  • Rakennusvuosi: 1907
  • Rak.Telakka: Savonlinnan Konepaja
  • Entiset nimet: Puruvesi (1907-?), Nerkoo (?-1912), Rannikko (1912-14), Nerkoo (1914-32)
  • Pituus: 20,17
  • Leveys: 4,82
  • Syväys: 2,1
  • Nopeus: 10
  • Aikaisemmat omistajat: ?, Nerkoon Höyryvenhe Oy(?-1912), M. Koistinen, Nurmes (1912-14), Nerkoon saha (1914-16), Enso Gutzeit Oy (1916-66), Yksityinen omistaja (1966-?)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1907 (Onko kuitenkin vaihdettu hinaajaksi muunnettaessa?)
  • Koneen valmistaja: Savonlinnan konepaja
  • Koneteho: 165 IHV
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1907
  • Kattilan valmistaja: Venäjä (?)
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 64
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

Vielä ehtii mukaan!

11 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18048428603352721
Vielä ehtii mukaan!

Vielä ehtii mukaan! ...

11 0

TERVETULOA MUKAAN !

6 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17955247178911940
TERVETULOA MUKAAN !

TERVETULOA MUKAAN ! ...

6 0

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

28 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17853353646383842
Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta ! ...

28 0

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

17 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18211727554295319
Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella. 

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.
...

17 0

18 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18261494971286087
Instagram post 18261494971286087
18 0

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

9 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18053762861035993
Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️ ...

9 0

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17894609235112566
Instagram post 17894609235112566
31 0

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

25 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18052063267991435
Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana. ...

25 0

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18072487132652757
Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä! ...

31 0

Kohti joulua luukun22 myötä!

27 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18069858370660293
Kohti joulua luukun22 myötä!

Kohti joulua luukun22 myötä! ...

27 0

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

11 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18028580387614304
Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️) ...

11 0

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

32 1
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18087208858529229
Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista 

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana
...

32 1
Seuraa Instagramissa

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

  • englanti
  • Suomi