Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Joh-Parviainen

21 helmikuun, 2021

Tarina

Joh-Parviaisen syntyvaiheet olivat poikkeuksellisen mutkikkaat. Aluksen tilasi Joh-Parviainen osakeyhtiö, joka tarvitsi kipeästi uutta hinauskalustoa Päijänteelle. Sen kuljetuksista vastasi tuolloin lähinnä vanha ja heikkotehoinen siipiratashöyry Sampo. Jo 1903 antoi yhtiön prokuristi Hugo Parviainen insinööri Konstantin Janssonille tehtäväksi uuden hinaajalaivan suunnittelemisen. Yleensä tuohon aikaan oli tapana vaan ilmoittaa konepajalle minkä kokoinen ja tehoinen alus haluttiin. Parviainen päätti kuitenkin toisin, hän lähetti kilpailutusmielessä teettämänsä piirustukset ja vaatimukset peräti seitsemälle eri konepajalle. Hänen vaatimuksensa, joihin kuului muun muassa tehokas trippelikone, olivat kuitenkin varsin ankarat, mikä yhdessä konepajateollisuuden noususuhdanteen, minkä vuoksi konepajoilla muutenkin riitti tilauksia yllin kyllin, kanssa vaikeutti sopimuksen aikaansaamista minkään toimittajan kanssa. Välillä tilausehdot muuttuivat ja suunniteltiin pienempää hinaajaa, välillä koko hanke hautautui pariksi vuodeksi. Lopulta Parviainen kuitenkin pääsi sopimukseen Porvoon Konepajan kanssa hinaajan – josta tuli Päijänteen ”kuningashinaaja” vuosikymmeniksi ennen ”Ruotsalaisen” (300ihv) valmistumista 1937 –rakentamisesta.

Joh-Parviainen rakennettiin Porvoossa ja koottiin ja varustettiin Lahdessa lopulta toukokuussa 1908 ja aloitti työnsä Säynätsalon tehtaiden palveluksessa. Se oli yksikantinen, kuten useimmat tuon ajan hinaajat, ja pääkannella sijaitsivat ainoastaan pentteri ja ajohytti. Joh-Parviainen hinasi Päijänteellä tukkeja Parviaisen tehtaalle sekä veti rautaisilla Sampo- ja puurakenteisilla Salo-proomuilla valmiita tuotteita Lahden ja Jyväskylän satamiin junavaunuihin kuormattavaksi. Varsinkin alkuvuosinaan se toimi myös kelirikkoaluksena Jyväskylän ja Säynätsalon välillä. Päijänteen vahvimpana hinaajajäänmurtajana se selvisi yleensä voittajana kevätkilvassa, jossa ensimmäisenä Jyväskylään saapunut alus sai ilmaisen laituripaikan kesäksi. Joh. Parviaisen tehtaat siirtyivät 1947 yrityskaupan myötä Enso Gutzeit yhtiön omistukseen, missä yhteydessä myös sen laivat, Joh-Parviainen mukaan lukien, saivat korsteeniinsa tunnukseksi Enson valkoisen tähden. Laivan töihin muutos ei kuitenkaan suuremmin vaikuttanut.

1920-luvun taitteessa laivan ulkoasua ja sisustusta kohennettiin. Siihen tehtiin siltakansi jolle sijoitettiin ajohytti ja edustustarkoituksiin soveltuva salonki. Navigointivarmuutta parannettiin komealla kompassilla ja valonheittimellä. Myöhemmin lisättiin myös kort-tunneli hinaustehoa parantamaan. Nykyisen ulkomuotonsa alus sai vuoden 1951 korjauksissa. Samassa yhteydessä alus sai uudemman kattilan ja höyryvinssin, sillä vasta näin myöhään päätettiin siirtyä vaijerihinaukseen. Kattila saatiin Saimaalta dieselöidystä ”Voitto”-hinaajasta. Vaihtelua arkiseen aherrukseen toivat yhtiön isäntien vieraineen suorittamat edustuspurjehdukset ja syksyiset jahtimatkat. Aluksella mukana olleista tunnetuista kansalaisista mainittakoon esimerkiksi akateemikot Alwar Aalto ja Wäinö Aaltonen.

Ammattikäytön päätyttyä 1965 oli romuttajan hitsauslaitteet jo nostettu laivan kannelle, kun uusi omistaja ehti hätiin ja osti laivan romukauppias Tauno Häkkiseltä 1970. Parviainen oli tuolloin öljylämmityksellä, mutta muutettiin sittemmin takaisin halkolämmitteiseksi. Laivalla ajeltiin innokkaasti, ja 70- luvulla sen erikoisuudeksi muodostuivat pitkät purjehduskaudet, sillä ajettiin usein talvisinkin jäissä.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Joh-Parviainen
  • Alustyyppi: Hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Vääksy
  • Rakennusvuosi: 1908
  • Rak.Telakka: Borgå Mekaniska Werkstad, Porvoo
  • Entiset nimet: –
  • Pituus: 21,38
  • Leveys: 4,86
  • Syväys: 2,2
  • Nopeus: 7
  • Aikaisemmat omistajat: Joh-Parviainen Oy (1908-47), Enso-Gutzeit (1947-65), Av-system Oy, Yksityisiä omistajia (1965-85)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1908
  • Koneen valmistaja: Jones Burton, Englanti
  • Koneteho: 175ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1937
  • Kattilan valmistaja: Lypsyniemen konepaja, Savonlinna
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 2
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 80
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Päijänne-Keitele

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

Vielä ehtii mukaan!

10 0
Open
Vielä ehtii mukaan!

Vielä ehtii mukaan! ...

10 0

TERVETULOA MUKAAN !

6 0
Open
TERVETULOA MUKAAN !

TERVETULOA MUKAAN ! ...

6 0

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

27 0
Open
Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta ! ...

27 0

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

17 0
Open
Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella. 

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.
...

17 0

18 0
Open
Instagram post 18261494971286087
18 0

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

9 0
Open
Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️ ...

9 0

31 0
Open
Instagram post 17894609235112566
31 0

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

25 0
Open
Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana. ...

25 0

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

31 0
Open
Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä! ...

31 0

Kohti joulua luukun22 myötä!

27 0
Open
Kohti joulua luukun22 myötä!

Kohti joulua luukun22 myötä! ...

27 0

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

11 0
Open
Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️) ...

11 0

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

32 1
Open
Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista 

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana
...

32 1
Katso lisää Seuraa Instagramissa

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

  • englanti
  • Suomi