Tarina
Joh-Parviaisen syntyvaiheet olivat poikkeuksellisen mutkikkaat. Aluksen tilasi Joh-Parviainen osakeyhtiö, joka tarvitsi kipeästi uutta hinauskalustoa Päijänteelle. Sen kuljetuksista vastasi tuolloin lähinnä vanha ja heikkotehoinen siipiratashöyry Sampo. Jo 1903 antoi yhtiön prokuristi Hugo Parviainen insinööri Konstantin Janssonille tehtäväksi uuden hinaajalaivan suunnittelemisen. Yleensä tuohon aikaan oli tapana vaan ilmoittaa konepajalle minkä kokoinen ja tehoinen alus haluttiin. Parviainen päätti kuitenkin toisin, hän lähetti kilpailutusmielessä teettämänsä piirustukset ja vaatimukset peräti seitsemälle eri konepajalle. Hänen vaatimuksensa, joihin kuului muun muassa tehokas trippelikone, olivat kuitenkin varsin ankarat, mikä yhdessä konepajateollisuuden noususuhdanteen, minkä vuoksi konepajoilla muutenkin riitti tilauksia yllin kyllin, kanssa vaikeutti sopimuksen aikaansaamista minkään toimittajan kanssa. Välillä tilausehdot muuttuivat ja suunniteltiin pienempää hinaajaa, välillä koko hanke hautautui pariksi vuodeksi. Lopulta Parviainen kuitenkin pääsi sopimukseen Porvoon Konepajan kanssa hinaajan – josta tuli Päijänteen ”kuningashinaaja” vuosikymmeniksi ennen ”Ruotsalaisen” (300ihv) valmistumista 1937 –rakentamisesta.
Joh-Parviainen rakennettiin Porvoossa ja koottiin ja varustettiin Lahdessa lopulta toukokuussa 1908 ja aloitti työnsä Säynätsalon tehtaiden palveluksessa. Se oli yksikantinen, kuten useimmat tuon ajan hinaajat, ja pääkannella sijaitsivat ainoastaan pentteri ja ajohytti. Joh-Parviainen hinasi Päijänteellä tukkeja Parviaisen tehtaalle sekä veti rautaisilla Sampo- ja puurakenteisilla Salo-proomuilla valmiita tuotteita Lahden ja Jyväskylän satamiin junavaunuihin kuormattavaksi. Varsinkin alkuvuosinaan se toimi myös kelirikkoaluksena Jyväskylän ja Säynätsalon välillä. Päijänteen vahvimpana hinaajajäänmurtajana se selvisi yleensä voittajana kevätkilvassa, jossa ensimmäisenä Jyväskylään saapunut alus sai ilmaisen laituripaikan kesäksi. Joh. Parviaisen tehtaat siirtyivät 1947 yrityskaupan myötä Enso Gutzeit yhtiön omistukseen, missä yhteydessä myös sen laivat, Joh-Parviainen mukaan lukien, saivat korsteeniinsa tunnukseksi Enson valkoisen tähden. Laivan töihin muutos ei kuitenkaan suuremmin vaikuttanut.
1920-luvun taitteessa laivan ulkoasua ja sisustusta kohennettiin. Siihen tehtiin siltakansi jolle sijoitettiin ajohytti ja edustustarkoituksiin soveltuva salonki. Navigointivarmuutta parannettiin komealla kompassilla ja valonheittimellä. Myöhemmin lisättiin myös kort-tunneli hinaustehoa parantamaan. Nykyisen ulkomuotonsa alus sai vuoden 1951 korjauksissa. Samassa yhteydessä alus sai uudemman kattilan ja höyryvinssin, sillä vasta näin myöhään päätettiin siirtyä vaijerihinaukseen. Kattila saatiin Saimaalta dieselöidystä ”Voitto”-hinaajasta. Vaihtelua arkiseen aherrukseen toivat yhtiön isäntien vieraineen suorittamat edustuspurjehdukset ja syksyiset jahtimatkat. Aluksella mukana olleista tunnetuista kansalaisista mainittakoon esimerkiksi akateemikot Alwar Aalto ja Wäinö Aaltonen.
Ammattikäytön päätyttyä 1965 oli romuttajan hitsauslaitteet jo nostettu laivan kannelle, kun uusi omistaja ehti hätiin ja osti laivan romukauppias Tauno Häkkiseltä 1970. Parviainen oli tuolloin öljylämmityksellä, mutta muutettiin sittemmin takaisin halkolämmitteiseksi. Laivalla ajeltiin innokkaasti, ja 70- luvulla sen erikoisuudeksi muodostuivat pitkät purjehduskaudet, sillä ajettiin usein talvisinkin jäissä.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Joh-Parviainen
- Alustyyppi: Hinaaja
- Aluksen kotipaikka: Vääksy
- Rakennusvuosi: 1908
- Rak.Telakka: Borgå Mekaniska Werkstad, Porvoo
- Entiset nimet: –
- Pituus: 21,38
- Leveys: 4,86
- Syväys: 2,2
- Nopeus: 7
- Aikaisemmat omistajat: Joh-Parviainen Oy (1908-47), Enso-Gutzeit (1947-65), Av-system Oy, Yksityisiä omistajia (1965-85)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1908
- Koneen valmistaja: Jones Burton, Englanti
- Koneteho: 175ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1937
- Kattilan valmistaja: Lypsyniemen konepaja, Savonlinna
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 2
- Käyttöpaine: 10
- Tulipinta: 80
- Kattilaan liittyen erityistä: