Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Kaima

7 maaliskuun, 2021

Tarina

Kaima tilattiin 20. huhtikuuta 1898 Varkauden konepajalta vastaperustetulle Jyväskylä-Päijänteen laivaosakeyhtiölle, jota sittemmin alettiin kansan suussa kutsua yksinkertaisemmin ”Kaima-yhtiöksi”. 32300 markkaa maksanut alus kuljetettiin Varkaudesta Lahteen, jossa se koottiin ja laskettiin vesille vielä saman vuoden syyskuussa. Myöhemmin Kaima-yhtiö laajeni, se hankki kaksi uutta Kaima- laivaa ja lopulta osti kaikki merkittävimmät Päijänteen linjalaivat, minkä ansiosta se lopulta saavutti käytännössä monopoliaseman Päijänteen matkustajaliikenteessä.

Kaima liikennöi arkisin Jyväskylästä Korospohjaan, minkä lisäksi tehtiin sunnuntaisin kirkkomatkoja Korpilahdelle. Näistä kirkkomatkoista muodostui sittemmin perinne, ja Kaima tekikin niitä yli 40 vuoden ajan. Kaima tunnettiin nopeana laivana, täydellä höyryllä se viiletti Päijänteen selkiä jopa 11 solmun nopeudella. Reittinsä ja kirkkomatkojensa ohella Kaima ajeli silloin tällöin huvimatkoja, jotka saattoivat ulottua Lahteen ja Heinolaan saakka. Usein näillä matkoilla hinattiin myös huviproomua, johon oli rakennettu vastakkain sijoitetut penkit matkustajille kannelle ja ruumaan. Laulun kerrotaan kajahdelleen näillä matkoilla pitkin Päijänteen selkiä. Vuonna 1902 Kaima sai postilaivaoikeudet. Näkyvimpänä merkkinä tästä oli kansihytin seinään kiinnitetty postilaatikko, johon tulleet lähetykset merkittiin laivan omalla leimalla.

Kaima on pääasiassa purjehtinut melko onnellisissa merkeissä, joskin alkuaikoinaan sitä moitittiin lehdissä turhan raisuista rantautumisista laitureihin. Kaiman melko matala runko aiheutti myös ongelmia poikkeuksellisen pahoilla keleillä: ensimmäisenä ajosyksynään kuljettaessaan erästä hääseuruetta Korpilahden Kurkelaan, joutui se myrskyyn joka nosti aallot laivan kannelle asti ja uhkasi rikkoa sen salongin ovet ja ikkunat. Alus joutui hakeutumaan tuulensuojaan seuraavaan aamuun asti. Astetta ikävämpääkin tapausta Kaima oli todistamassa ollessaan syyttömänä osapuolena onnettomuudessa kilpaillessaan Jämsä- laivan kanssa nopeudessa. Jämsän kattila räjähti ja kaksi sen laivamiestä menehtyi. Leikkimielellä alkanut kilpailu kuumensi usein tunteita, ja voittoa odottivat niin laivaväki kuin matkustajatkin. Tällöin saattoi konemiehille tulla kiusaus tunkea kiilat varoventtiilien väliin lisäpaineen ja vauhdin saamiseksi, harvoin tosin näin murheellisin seurauksin. Valoisampaa tilastoa Kaimalla edusti eräs nainen synnyttäessään laivalla terveen poikavauvan.

Jyväskylä-Päijänteen laivaosakeyhtiö lopetti toimintansa 1950 ja sen laivat myytiin. Kaiman osti Heinolan Laiva Oy, joka käytti sitä hinaajana. Seuraavat kahdeksan vuotta se hinasikin halkoproomuja Lahteen ja Heinolaan. Sitten sen ammattiajot loppuivat ja se myytiin uivaksi mökiksi helsinkiläiselle Olavi Ruudulle, joka osti sen omien sanojensa mukaan ”säälistä” silloisella 2000 markalla. Sittemmin hän kunnosti aluksen liikkuvaksi huvipurreksi. Kaima oli ensimmäinen isompi ammattiliikenteen höyrylaiva joka myytiin yksityiseen huvikäyttöön. Ruutu oli sittemmin myös perustajajäsen Suomen Höyrypursiseurassa ja sen ensimmäinen kommodori. Perheineen, sukulaisineen ja vieraineen hän ehti kulkea Kaimalla kaikki Päijänteen sopukat, mutta myöhemmin varustajan iän kertyessä ja konemestarina toimineen Jarmo Ruudun muutettua Varkauteen, josta hankki Otson omaksi laivakseen, alkoi Kaiman käyttö vähetä ja se jäi lopulta seisomaan. 1988 sen osti jyväskyläläinen Timo Fredriksson, jonka isoisä, pankinjohtaja Anton Fredriksson oli ollut aikoinaan Kaimaa Varkaudesta hankkimassa. Alus nostettiin maihin Vaajakosken Varassaarella, sen lahonneet kansirakenteet purettiin ja koneet vietiin varastoon osiksi hajotettuina.

Kaiman uusi tuleminen alkoi 1998 uusien omistajien ostettua sen. Alus kunnostettiin, mutta vähäisen käytön takia laitettiin pian myyntiin. Uudet varustajat löytyivät vuonna 2007. Kaima piti aluksi kotisatamanaan Vääksyä, mutta siirrettiin 2013 Saimaalle. Nykyisin sen kotisatama on Anttolassa.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Kaima
  • Alustyyppi: Matkustajalaiva
  • Aluksen kotipaikka: Anttola
  • Rakennusvuosi: 1898
  • Rak.Telakka: Paul Wahl & Co, Varkaus
  • Entiset nimet: –
  • Pituus: 21,5
  • Leveys: 4,65
  • Syväys: 1,8
  • Nopeus: 12
  • Aikaisemmat omistajat: Jyväskylän Päijänteen Laiva Oy (1898-1952), Heinolan Laiva Oy (1952-58), Yksityiset omistajat (1958-2005)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1898
  • Koneen valmistaja: Paul Wahl
  • Koneteho: 120
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1926
  • Kattilan valmistaja: A. Ahlström
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 35
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

Vielä ehtii mukaan!

11 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18048428603352721
Vielä ehtii mukaan!

Vielä ehtii mukaan! ...

11 0

TERVETULOA MUKAAN !

6 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17955247178911940
TERVETULOA MUKAAN !

TERVETULOA MUKAAN ! ...

6 0

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

28 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17853353646383842
Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta !

Venemessutunnelmia Suomen Höyrypursiseuran osastolta ! ...

28 0

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

17 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18211727554295319
Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella. 

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.

Merkkaathan kalenteriin !

15. 3 Pidetään seuramme perinteinen KEVÄTSEMINAARI ja JÄSENKOKOUS Tampereella.

Tilaisuus jatkuu 16.3 ENSIPUKURSSIla- sen myötä mahdollisuus päivittää pätevyys ajantasalle.

Lisätietoja viikolla 7 ilmestyvässä jäsentiedotteessamme sekä Petri /Albert Korpivaaralta.
...

17 0

18 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18261494971286087
Instagram post 18261494971286087
18 0

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

9 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18053762861035993
Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️

Tervetuloa mukaan esittelijäksi osastollemme☺️ ...

9 0

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 17894609235112566
Instagram post 17894609235112566
31 0

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

25 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18052063267991435
Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana.

Vuoden 2024 Joulukalenterin viimeinen luukku on kuva karvalakkiregatasta Antti Vilkunan kuvaamana. ...

25 0

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

31 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18072487132652757
Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä!

Iloista päivää joulukalenterin luukun 23 myötä! ...

31 0

Kohti joulua luukun22 myötä!

27 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18069858370660293
Kohti joulua luukun22 myötä!

Kohti joulua luukun22 myötä! ...

27 0

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

11 0
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18028580387614304
Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️)

Joulukalenterin luukku 21: Vaihtoehtoinen visseli! (Kannattaa kuunnella äänet☺️) ...

11 0

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

32 1
Open post by suomenhoyrypursiseura with ID 18087208858529229
Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista 

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana

Joulukalenterimme luukku 20:
Tuokiokuva Uuden Seelannin maisemista

TSS Earnslaw - Queenstown, Uusi Seelanti
Joona Puron kuvaamana
...

32 1
Seuraa Instagramissa

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks·

  • englanti
  • Suomi