Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Kalle Tihveräinen

7 maaliskuun, 2021

Tarina

Kauppaneuvos Herman Saastamoinen oli aikanaan todellinen Kuopion talouselämän merkkihenkilö: hän harjoitti laajaa tukkukauppaa ja oli lisäksi kaupungin suurin teollinen työllistäjä. Kumpikin toiminta vaati kuljetuskapasiteettia, ja Saastamoisella olikin melkoinen laivasto: suurimmillaan 1920-luvun puolivälissä se käsitti pelkästään Saimaalla kahdeksan hinaajaa, yhdeksän lastialusta ja lähes kolmekymmentä lotjaa. Ensimmäisen maailmansodan myötä Pietarin hiilensaanti vaikeutui, mistä aiheutui suuri polttopuiden kysyntä. Lähinnä tähän kysyntään vastatakseen teetti Saastamoinen omalla Haapaniemen telakallaan 1916 rahtialuksen, joka sai nimekseen ”Savo”. Ensimmäisen Pietarin matkansa se teki jo samana kesänä, mutta Venäjän vallankumouksen jälkeen alus jäi enimmäkseen Saimaalle. Pyöreäpohjainen alus sai kokea merellä melkoista merenkäyntiä, varsinkin kun se oli tavallista ”täyskantoista” Saimaan kanavan mukaan mitoitettua rahtialusta pienempi. Aluksesta oli tehty tarkoituksella matalassa uiva, jotta se mahtui kulkemaan lastissa pohjoisemman Saimaan pienemmistä kanavista.

Saastamoisen aluksille tyypilliseen tapaan valkoiseksi maalattu Savo oli varsin siro rahtilaivaksi. Sen alkuperäinen kone ja kattila saatiin todennäköisesti tervahöyry Uunosta, jonka Saastamoinen oli ostanut 1913, mutta joka haaksirikkoutui 1915. Nykyiset kone ja kattila alukseen asennettiin 1937. Halkojen ja muun puutavaran ohessa Savo kuljetti myös Saastamoisen kauppatavaroita. Niitä tuotiin paluumatkalla Viipurista, mutta enimmäkseen niitä kuljetettiin Saastamoisen Kuopion makasiineista kauppiaille eri puolille vesistöä. Näissä töissä se jatkoi Saastamoisen palveluksessa 1950-luvun vaihteeseen saakka, jolloin se lastien vähyyden vuoksi jäi seisomaan. 1954 se myytiin leppävirtalaiselle laivuri Emil Kauhaselle, joka ryhtyi kuljettamaan sillä Saimaan sisäistä rahtia – kanavahan oli sodan jälkeen suljettu. Heinäkuussa 1956 Savo ajoi kuitenkin kivelle ja upposi. Se nostettiin Enso Gutzeitin kalustolla ja korjattiin Savonlinnan konepajalla. Nosto ja korjaus koituivat kuitenkin liian kalliiksi Kauhaselle, joka teki konkurssin. Seuranneessa pakkohuutokaupassa Enso Gutzeit osti aluksen 650 000 markalla.

Nippulauttojen käytössä vaadittavien nippujen tekemiseen oli vesiniputuksen rinnalle jo 40- luvulla kehitetty autoniputus pudotuslaitureita käyttäen, mutta purouittojen jatkuminen ja sopivien pudotuspaikkojen vähyys merkitsi myös vesiniputuksen jatkumista. Kun lisäksi uittomäärät olivat kasvussa, päätti Gutzeitin laivasto-osastokin lisätä niputtajiensa lukua, ja 50- luvun loppuvuosina yhtiön Laitaatsillan telakalla muutettiinkin neljä laivaa puristaja-tyyppisiksi niputtajiksi. Savo nimettiin Puristaja IV:ksi ja se koki 1958 suuria muutoksia: sen perästä (jota vasten niput tehtiin) tuli suora, sen konetta ja kattilaa siirrettiin keulaan päin niputuskoneiston tieltä ja keulan lastitiloihin tehtiin hyttejä niputtajan vaatimaa suurta miehistömäärää varten. Kansirakenteetkin suurenivat ja siirtyivät keulaan päin. Itse niputtaminen oli varsin arkista aherrusta: laiva siirtyi niputuspaikalta toiselle, niputti siellä niin kauan kuin puita riitti ja vaihtoi paikkaa. Kesässä saatiin aikaan noin 5000 nippua. Työväkeä oli 14 miestä ja emäntä.

Vedessä niputus alkoi 60- luvulla käydä kalliiksi, joten Puristaja IV:n työura niputtajana jäi melko lyhyeksi. Se poistettiin käytöstä 1965 ja jäi seisomaan, kunnes uudet omistajat ostivat sen 11 000 markalla yksityiskäyttöön 1967. Aluksen nimeksi ”karun” Puristaja IV:n tilalle tuli ”Kalle Tihveräinen”, viitaten metsäylioppilaiden taruhahmoon, joka ilmoittautui kaikkiin tentteihin muttei koskaan ilmaantunut paikalle. Kotipaikaksi tuli Lehdon silloisen kotipaikan mukaisesti Lieksan ”satamakaupunki” Mähkö. Käytännössä aluksen tosin yleensä näkee Savonlinnassa. Tihveräinen on säilynyt niputtaja-aikaisessa asussaan, joskin niputuskoneet siitä on poistettu. Aluksen varustamossa on jatkuvuutta riittänyt, joskin Pentti Roiton kuoltua syksyllä 1988 hänen tilalleen omistajaksi tuli – Roiton toiveesta – Pentti Roiton Säätiö. Huvikäytössä alus on liki 45 vuoden aikana ehtinyt koluta suurimman osan Saimaan reiteistä.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Kalle Tihveräinen
  • Alustyyppi: Alunperin rahtilaiva, sittemmin niputtaja
  • Aluksen kotipaikka: Mähkö
  • Rakennusvuosi: 1916
  • Rak.Telakka: Haapaniemen telakka, Kuopio.
  • Entiset nimet: Savo (1916-58), Puristaja IV (1958-67)
  • Pituus: 27
  • Leveys: 5,06
  • Syväys: 1,7
  • Nopeus: 7
  • Aikaisemmat omistajat: H. Saastamoinen (1916-53), Emil Kauhanen (1953-56), Enso Gutzeit Oy (1957-67), Yksityiset omistajat (1967-2014)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1920
  • Koneen valmistaja: Konetehdas Oy, Savonlinna
  • Koneteho: 60ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1930
  • Kattilan valmistaja: A. Ahlström Oy
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 10
  • Tulipinta: 26
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

118

suomenhoyrypursiseura

View

Helmi 6

Open
Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship

Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship ...

suomenhoyrypursiseura

View

Tammi 24

Open
MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille.

MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille. ...

suomenhoyrypursiseura

View

Loka 3

Open
Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta

Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta ...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 19

Open
Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1). 

Tervetuloa!

Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1).

Tervetuloa!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 4

Open
Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri

Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 31

Open
KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan! 
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen

KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan!
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen
...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 24

Open
Uljas s/s Suomi Jyväskylässä

Uljas s/s Suomi Jyväskylässä ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 23

Open
Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7

Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Jatkoa😊

Jatkoa😊 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Instagram post 18284044501073367

...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7

Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 5

Open
Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni

Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni
...

Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi