Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Keitele

21 helmikuun, 2021

Tarina

Höyrylaivaliikenne alkoi Keiteleen järvellä varsin myöhään, vasta 1878. Suurempaa teollisuutta ei ollut, ja laivaliikenteen aloittaminen tuli ajankohtaiseksi vasta Kotkan suurten sahojen ulottaessa uittotoimintansa Keiteleelle. Tuolloinkin kukin yhtiö hoiti oman uittonsa Keiteleen yli hevosponttuilla. Uittopäällikkö William Ruuthin olikin helppo vakuuttaa yhtiöt laivojen tarpeellisuudesta ja sopia näiden kanssa siitä että Ruth ja Äänekoskelainen Kalle Piilonen saisivat ne huolehtiakseen. Sopimus tehtiin 1877 ja sen mukaisesti Ruth toi Keiteleelle ostamansa ”Eno” nimisen varppaajan, Piilosen puolestaan teettäessä Wahlin konepajalta varppaajansa, jolle antoi nimeksi Keitele. Kumpikin aloitti liikenteensä 1878, jälkimmäisen hoitaessa alusta asti myös matkustajaliikennettä. Se ajoi viikonloppuisin Äänekoskelta Sumiaisten kautta Viitasaarelle ja takaisin. Vuodesta 1883 alkaen alkoi se tekemään viikonlopun vuoron lisäksi vuoron myös torstaisin. Piilonen oli paitsi varakas tilallinen, myös sahanomistaja, joka oli perustanut 1880-luvun alussa Äänekoskelle höyrysahan, jonka tarpeisiin Keitele myös hinasi tukkeja.

Ensimmäiset 8 vuotta – sopimuksen mukaan – alukset ajelivat järvellä kahdestaan. Sopimuksen umpeuduttua tukkien omistajat hankkivat oman laivansa eivätkä enää uusineet sopimustaan Ruuthin kanssa. ”Keitele” sen sijaan jatkoi vuoteen 1899, jolloin Piilonen myi sen Äänekoski- yhtiölle. Keiteleen lisäksi kauppaan kuului proomu, neljä tavaramakasiinia ja kuusi laivalaituria rantoineen. Tuohon aikaanhan matkustajalaivayhtiön piti itse rakentaa tarvitsemansa laiturit. Omistajavaihdoksesta huolimatta Keitele jatkoi matkustajalaivavuorojaan vielä kymmenen vuoden ajan, vaikka reitillä kulki kaksi varsinaistakin matkustajalaivaa. Vasta suurikokoisen matkustajalaiva Ylä-Keiteleen ilmestyminen reitille 1907 sai Keiteleen tyytymään pelkkään varppaukseen. Vuonna 1910 Keitele sai uuden koneen ja kattilan.

Keiteleen varhaishistoriaan mahtuu erilaisia pienempiä turmia, kuten proomujen uppoamisia ja karilleajoja, mitkä tosin olivat melko tavallisia muillekin hinaajille. Vuonna 1912 meinasi käydä pahemmin: kovassa myrskyssä ja huonon näkyvyyden vallitessa alus ajoi täydellä vauhdilla karille ja upposi. Henkilövahingoilta kuitenkin vältyttiin, ja alus nostettiin heti myrskyn laannuttua. Keitele hinasi pääasiassa halko- ja paperipuulastissa olevia lotjia Äänekoskelle. Uittoyhdistys hoiti suurimman osan Äänekosken tehtaiden tukkien hinauksista, joskin ajoittain Keitelekin osallistui niihin. Äänekosken tehtaat siirtyivät Värtsilä-yhtymän omistukseen 1941. Vuonna 1946 iäkästä ja huonoon kuntoon mennyttä alusta täytyi kunnostaa, ja samalla päätettiin muuttaa sen nimeä. Yhtiöllä oli jo kolme muutakin hinaajaa, joille oli annettu nimi ”Äänekoski”, ja Keitele liitettiin nyt samaan sarjaan nimellä ”Äänekoski I”. Vuonna 1953 omistajaksi tuli Metsäliiton Selluloosa Oy.

Aluksen päivät ammattiliikenteessä loppuivat kesään 1965, jonka jälkeen se myytiin yksityiskäyttöön vuonna 1967. Ensimmäinen omistaja antoi sille nimeksi ”Tiira” ja muutti sen öljylämmitteiseksi. Ostaessaan aluksen 1970-luvulla uusi omistaja palautti sen halkolämmitteiseksi. Alus kunnostettiin muutenkin mahdollisimman paljon entiselleen ja sai takaisin alkuperäisen nimensä Keitele. Jonkin aikaa se tosin oli nimellä Keitele I, koska järvellä oli jo Keitele- niminen luotsialus. Keitele on edelleen kulussa höyrylaivana nimikkojärvellään, yhtenä Suomen vanhimmista höyrylaivoista.

Tekniset tiedot

Aluksen nimi: Keitele
Alustyyppi: Matkustajalaiva, hinaaja. varppaaja
Aluksen kotipaikka: Suolahti
Rakennusvuosi: 1878
Rak.Telakka: Paul Wahl & Co, Varkaus
Entiset nimet: Keitele (1878-1946), Äänekoski I (1946-65), Tiira, Keitele I
Pituus: 21,01
Leveys: 3,68
Syväys: 2
Nopeus: 10,5
Aikaisemmat omistajat: Kalle Piilonen (1878-1899), Äänekosken tehtaat (1899-1967) Yksityinen omistaja (1967?-2006)
Laivaan liittyen erityistä: Alus on alun perin suunniteltu siipiratasalukseksi, mutta rakennettiin kuitenkin lopulta potkurialukseksi. Toiminut sekä matkustaja-aluksena, hinaajana, varppaajana että ”herrojen metsästysaluksena”.
Koneen tyyppi: Compound
Koneen valmistusvuosi: 1910
Koneen valmistaja: Paul Wahl& Co, Varkaus
Koneteho: 95 ihv
Koneeseen liittyen erityistä: Kone asennettu 1910, jolloin alus muutettiin varppaajasta hinaajaksi
Kattilan tyyppi: Skottilaistyyppinen tulitorvi/tuliputkikattila
Kattilan valmistusvuosi: 1910
Kattilan valmistaja: Paul Wahl & Co, Varkaus
Polttoaine: Puu
Tulitorvet (kpl): 1
Käyttöpaine: 9
Tulipinta: 35
Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Päijänne-Keitele

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

118

suomenhoyrypursiseura

View

Helmi 6

Open
Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship

Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship ...

suomenhoyrypursiseura

View

Tammi 24

Open
MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille.

MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille. ...

suomenhoyrypursiseura

View

Loka 3

Open
Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta

Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta ...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 19

Open
Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1). 

Tervetuloa!

Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1).

Tervetuloa!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 4

Open
Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri

Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 31

Open
KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan! 
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen

KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan!
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen
...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 24

Open
Uljas s/s Suomi Jyväskylässä

Uljas s/s Suomi Jyväskylässä ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 23

Open
Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7

Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Jatkoa😊

Jatkoa😊 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Instagram post 18284044501073367

...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7

Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 5

Open
Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni

Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni
...

Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi