Tarina
Parsifalin rakennutti vuonna 1915 A. Ahlström Osakeyhtiö osaksi varsin suurta Saimaan laivastoaan. Yhtiön laivojen nimeämispolitiikka oli varsin kirjavaa, Parsifalkin lienee saanut nimensä Wagnerin samannimiseen keskiaikaiseen eepokseen perustuvasta oopperasta. Parsifal kuului niihin Ahlströmin hinaajiin, joita kutsuttiin ”kaksviitosiks” viitaten aluksen tehoon vanhoina hevosvoimina. Muita kaksviitosia olivat esimerkiksi ”Taipale” ja ”Carmen”.
1940 Parsifaliin lämmittäjäksi tullut Toivo Sepponen muistelee aluksessa olleen miehistönä 6 miestä sekä emäntä. Alus hinasi pääosin Kallavedeltä Varkauteen. ”Suovulta ja Kallinsalosta haettiin kuormia, ja jokunen kuorma käytiin Joensuustaki tai paremminkin Pesolasta. Nippulauttoja yksistään, se kun oli tookihinaaja. Kaikenlaista puutavaraa, joskus myös sekakuormia… Siihen aikaan ne kuormat ol semmosta kolome ja puol sattaa nippua. Laivassa ei ollu silloin tunnelia, ja kun tunnelit tuli, niin kuormien koko kasvo melkeen kaksinkertaseks.” Kallavesi oli Savon Uittoyhdistyksen hoitamaa yhteisuittoaluetta, mutta Ahltrömillä oli poikkeuslupa hoitaa omat hinauksensa alueella omilla laivoillaan. Parsifalkin hinasi nippulauttansa Varkauteen saakka, vaikka välillä ollut Konnuksen kanava hankaloittikin hinausta.
Sodan jälkeen Parsifal otettiin reilun parinkymmenen muun Saimaan hinaajan kanssa miinanraivaukseen Suomenlahdelle, jota Pariisin rauhansopimus Suomelta edellytti. Parsifal kuului kuudenteen raivauslaivueeseen yhdessä mm. Ahlströmin Taipaleen sekä Gutzeitin ”Juhon” ja ”Uunon” kanssa. Kuudes laivue toimi Viron vesillä ja käytti polttoaineenaan hiiltä. Miinanraivaus saatiin päätökseen 1948, jolloin viimeisetkin laivat palautettiin omistajilleen.
1964 Parsifalin pohjapellit uusittiin vesirajan alapuolelta lähes kokonaan Ahlströmin omalla telakalla, mutta jo muutamaa vuotta myöhemmin 1968 Parsifalin hinaukset loppuivat ja se jäi seisomaan lähes kymmeneksi vuodeksi. Aluksen omisti tuolloin Jalkanen – niminen Tuomari Joroisista. 1978 aluksen omistajaksi tullut uusi omistaja laittoi laivan jälleen kulkukuntoon valkorunkoisena ja vaaleahyttisenä.
Vuonna 2004 Parsifal sai uudet omistajat ja seuraavana talvena tehtiin alukseen pohjaremontti Kuopion Kelloniemessä, minkä jälkeen se hiekkapuhallettiin ja maalattiin Anttolan telakalla. Maalauksen yhteydessä laiva sai takaisin alkuperäisen värityksensä. Parsifal höyryää Saimaalla Kuopiosta käsin.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Parsifal
- Alustyyppi: Hinaaja
- Aluksen kotipaikka: Kuopio
- Rakennusvuosi: 1915
- Rak.Telakka: A. Ahlström Oy, Varkaus
- Entiset nimet: –
- Pituus: 21,43
- Leveys: 4,88
- Syväys: 1,98
- Nopeus: 11
- Aikaisemmat omistajat: A. Ahlström Oy (1915-68), Tuomari Jalkanen (1968-78), Yksityiset omistajat (1978-2004)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1915
- Koneen valmistaja: A. Ahlström Oy
- Koneteho: 173 ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1915
- Kattilan valmistaja: A. Ahlström Oy
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 2
- Käyttöpaine: 10
- Tulipinta: 65
- Kattilaan liittyen erityistä: