Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Paul Wahl

7 maaliskuun, 2021

Tarina

Vuonna 1919 tilasi Maaningan- Pielaveden Höyrylaivaosakeyhtiö Varkaudesta Ahlströmin konepajalta suurimman laivansa, joka sai nimen Maaninka. ”Savo”-lehti kirjoitti tapauksesta 21.6.1919: ”Eilen aloitti säännölliset kulkuvuoronsa Maaningan – Pielaveden höyrylaivaosakeyhtiön uusi laiva ”Maaninka”. Laiva, joka välittää liikennettä väylällä Kuopio – Tuovilanlahti, on rakennettu Varkauden konepajalla. Sen pituus on 87 ja leveys 20 jalkaa, runko on amerikkalaista jokialusmallia. Se on rakennettu matalaksi ja muutenkin niin, että laivan vakavuus sen kautta on tullut varsin suureksi. Samalla on myös kiinnitetty huomiota runkoa rakennettaessa laivan nopeuteen, joka onkin saatu 20,7 km:ksi tunnissa. Tavallisissa oloissa kulkee laiva 6 jalan syvyydessä.” Lehti kirjoittaa myös laajasti aluksen hyteistä ja tiloista.

Maaninka oli tyypillinen kolmikerroksinen matkustajalaiva, jossa kerrokset myös osoittivat matkailijoiden sosiaalista statusta. Rungossa olivat halvimmat matkustajapaikat ja kolmannen luokan miesten tupakkasalonki ”Roihala”, toisessa kerroksessa II-luokan tilat ja ylimmässä kerroksessa hienoimmat salongit. Samanlainen jako vallitsi muissakin vastaavissa matkustajalaivoissa. Laiva palveli ensisijaisesti jokapäiväisen liikenteen tarpeita, mutta sitä käytettiin myös huvimatkoihin: Kuopiosta käytiin katsomassa Tuovilanlahdessa olevaa Korkeakoskea vuolaan veden aikaan, ja yöksi tultiin laivaan, josta oli tilattu hytit. Laivassa myös syötiin ja juotiin. Kuten muissakin laivoissa, eivät arkisissa asioissa matkanneet paikalliset kuitenkaan yleensä käyttäneet ravintolaa, vaan söivät omia eväitään.

20-vuotta yhtiötä palveltuaan myytiin Maaninka 1939 Vehmersalmen Höyryvenhe Oy:lle, joka nimesi aluksen ”Vehmersalmeksi”. Laiva oli useita vuosia tuottanut Maaningan-Pielaveden Höyrylaiva Oy:lle tappiota, koska se joutui 60km reitillään alakynteen kilpailussa autoliikenteen kanssa. Sitä ennen se oli kuitenkin menestynyt hyvin, yhtiön lopettaessa ja myydessä omaisuutensa nousi sen arvo peräti 600 000 markkaan, joka oli tuohon aikaan suuri summa.

Vehmersalmen Laiva Oy ei ollut mikään uusi yritys. Se oli perustettu 1918, jolloin yhtiö osti Suvasvedeltä ”Kerma”-nimisen laivan, josta tuli ensimmäinen ”Vehmersalmi”. Vanha Vehmersalmi palveli yhtiötä parikymmentä vuotta reitillä Kuopio – Mustinlahti, kunnes se romutettiin. Tilalle siis hankittiin ”Maaninka”, joka jatkoi edeltäjänsä reitillä. Vehmersalmi kulki joka päivä, yöpyi Mustinlahdessa ja kahdesti viikossa Riistakoskella. Toisen maailmansodan aika ja sitä seuranneet vuodet olivat matkustajalaivaliikenteelle nousun aikaa, minkä lisäksi Vehmersalmen tieyhteydet olivat varsin kehnot. Vehmersalmen yhtiö pärjäsikin kohtuullisen hyvin, joskin 1949 tehdyt laivan suuret korjaustyöt, joissa uusittiin yläkansi, hytit ja sähköjärjestelmä, tulivat kalliiksi. 50-luvulla alkoi alamäki, ja 1954 liikenne todettiin kannattamattomaksi. Alusta ryhdyttiin myymään, joskin ostaja löytyi vasta 1956, jolloin alus myytiin puumalalaisille Eero Torniaiselle ja Lasse Hyyryläiselle.

1959 Torniainen ryhtyi osakkaaksi ja myi aluksen Mikkelin Kaupungin ja Mikkelin Matkailun perustamalle Suur-Saimaan Laivat Oy:lle joka antoi sille uuden nimen ”Mikkeli”. Laiva asetettiin Mikkelin ja Lappeenrannan välille. Omistaja vaihtui jälleen 1967, jolloin Saimaan alueen kuntien perustama Saimaan Laivamatkat Oy hankki omistukseensa vanhoja matkustajalaivoja. Tämän yhtiön laivastossa alus sai 70-luvun taitteessa uuden nimen ”Joensuu” ja 1976 ”Paasivesi”. Saimaan Laivamatkojen mentyä konkurssiin 1982 tuli omistajaksi Varkauden kaupunki, joka nimesi laivan yleisölle järjestetyn nimikilpailun jälkeen teollisuushistoriansa merkkimiehen mukaan ”Paul Wahliksi”.

Varkaudessa kaupungin omistama, mutta ensin Varkauden Laiva Oy:lle (1982-85) ja sitten Taipaleen laivaosakeyhtiölle isännöitäväksi vuokrattu Paul Wahl teki yleensä lähi- ja tilausristeilyjä sekä Savonlinnan oopperajuhlien aikaan ”oopperaristeilyjä”. 70- vuotisjuhliensa kunniaksi se teki matkan ensimmäiselle kotiseudulleen Maaningalle. Viipurissakin laiva kävi Viipurin linnan 700-vuotisjuhlissa vuonna 1993.

Varkauden kaupungilta laivan osti 2005 savonlinnalainen Kari Leinonen 70 000 eurolla yhtiölleen Vip Cruises Ltd., joka ennestään omisti jo S/S Punkaharjun. Paul Wahlin hankkimisen myötä yhtiö sai lisäkapasiteettia, ja Figaron siirtyminen Helsinkiin oli samoihin aikoihin jättänyt ”laivan mentävän” aukon Savonlinnan matkustajahöyrylaivastoon. Nimeä ei kuitenkaan lähdetty muuttamaan, kunnianosoituksena Varkaudelle ja sen laivanrakennusperinteille. Paul Wahl on edelleen Savonlinnassa risteilyliikenteessä.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Paul Wahl
  • Alustyyppi: Matkustajalaiva
  • Aluksen kotipaikka: Savonlinna
  • Rakennusvuosi: 1919
  • Rak.Telakka: A. Ahlström Oy, Varkaus
  • Entiset nimet: Maaninka (1919-39), Vehmersalmi (1939-59), Mikkeli (1959-?), Joensuu (?-76), Paasivesi (1976-1982).
  • Pituus: 26,5
  • Leveys: 6
  • Syväys: 2,1
  • Nopeus: 8
  • Omistaja: Vip Cruises Oy
  • Aikaisemmat omistajat: Maaningan-Pielaveden Höyryvenhe Oy (1919-39), Vehmersalmen Laiva Oy (1939-55), E. Torniainen (1955-59), Suursaimaan Laivat Oy (1959-67), Saimaan Laivamatkat (1967-81), Varkauden kaupunki (1982-2005)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1919
  • Koneen valmistaja: A. Ahlström Oy
  • Koneteho: 150 ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1919
  • Kattilan valmistaja: A. Ahlström Oy
  • Polttoaine: polttoöljy
  • Tulitorvet (kpl): 2
  • Käyttöpaine: 9
  • Tulipinta: 65
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Saimaa

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

118

suomenhoyrypursiseura

View

Helmi 6

Open
Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship

Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship ...

suomenhoyrypursiseura

View

Tammi 24

Open
MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille.

MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille. ...

suomenhoyrypursiseura

View

Loka 3

Open
Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta

Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta ...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 19

Open
Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1). 

Tervetuloa!

Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1).

Tervetuloa!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 4

Open
Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri

Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 31

Open
KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan! 
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen

KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan!
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen
...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 24

Open
Uljas s/s Suomi Jyväskylässä

Uljas s/s Suomi Jyväskylässä ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 23

Open
Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7

Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Jatkoa😊

Jatkoa😊 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Instagram post 18284044501073367

...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7

Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 5

Open
Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni

Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni
...

Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi