Tarina
Tainionkoskelaiselle Tornator-yhtiölle valmistui kesällä 1925 yhtiön ensimmäinen koneellinen niputtaja ”Sampo”. Puinen 19,4 metrinen runko valmistettiin yhtiön omalla lotjaveistämöllä Tainionkoskella, kone ja kattila tilattiin Konetehdas Oy:ltä Savonlinnan Lypsyniemestä. Sampo oli ensimmäinen puristaja-tyyppinen niputtaja, erotuksena vanhempiin yliheittäjäniputtajiin. Puristajatyyppisen niputuskoneen oli kehittänyt rakennusmestari Joh. Simonen 1920-luvun alkupuolella. Vuonna 1931 Enso-Gutzeit osti Tornator-yhtiön ja lisäsi Sammon laivastoonsa, johon jo kuului 7 niputtajaa, joista kaksi tosin oli käsikäyttöisiä.
Puristajatyyppisessä niputtajassa laivan molemmilla puolilla oli hirsistä tehdyt ”saappaanit”, joiden väliin niputettavat puut puoshakojen avulla uitettiin. Niputusvintturin vetämät ”sinkki”vaijerit puristavat puut kokoon, ja aluksen kyljessä ne sitten sidottiin nipuksi.
Sammon päällikkönä toimi sen valmistumisesta 1925 lähtien aina 60-luvun alkuvuosiin asti Hugo Laulainen. Sen miehistö käsitti Laulaisen ja laivaemännän lisäksi 14 miestä. Niputtamiseen osallistuivat kaikki paitsi emäntä ja Kapteeni, joka toimi kylläkin työnjohtajana. Muun miehistön virkanimikkeet olivat konemestari ja –apulainen, kaksi koukkumiestä, kaksi lankkumiestä, kolme saappaanimiestä, sumamies, kuormantekijä, puomintekijä ja puidenlukija, joka laski ja merkitsi nippuun puiden määrän, sarjanumeron ja niputtajan leiman. Sampo niputti molempia kylkiään vasten, kun toisella puolella nippu oli saatu sidottua ja sitä alettiin viiraamaan alas, alkoi toisella kyljellä puristamisvaihe. Työpäivä kesti yleensä 10 tuntia, missä ajassa saatiin parhaana päivänä tehtyä 164 nippua. Normaali tuotos tosin oli noin 120 nippua päivässä. Parhaana kesänä nippuja syntyi 15000. Yleensä kokonainen nippulautta valmistui noin neljässä päivässä. Sampo olikin valmistuessaan Saimaan tehokkain niputtaja, yliheittäjäniputtajat saivat aikaan puolet vähemmän.
Tavallisesti Sampo niputti koko alkukesän – usein elokuulle saakka – Muuruvedellä Koivusaaressa. Sieltä siirryttiin loppukaudeksi Maaningalle Vuohisaareen. Tarpeen vaatiessa alus liikkui muillekin paikoille. Syksyksi palattiin Savonlinnaan, jossa yhtiön tukikohta sijaitsi. Siellä niputettiin vielä jos niputettavaa oli. Valtaosa miehistöstä asui Sammossa, mutta kaikki eivät mahtuneet, joten mukana oli usein asuntoproomu, tai osa asui lähistön maalaistaloissa. Saunaa ei tuolloin ollut, eli pesulla käytiin lähitaloissa.
Vuonna 1954 Sampo peruskorjattiin ja sitä jatkettiin yli kolmella metrillä. Samalla siihen lisättiin muun muassa asuinhyttejä, ruokailutila ja sauna. Näin asuntoproomua ei enää tarvittu. Myös sen nimi muuttui, siitä tuli ”Puristaja I”. Kesä 1962 jäi Puristaja I:n viimeiseksi työkaudeksi. Se jäi seisomaan varalaivana Laitaatsiltaan. Syksyllä 1968 se myytiin yksityiskäyttöön. 1980- luvun alussa Puristaja I oli Laitaatsillan telakalla kunnostettavana. Varustajalla ei kuitenkaan ollut varaa telakkalaskun maksamiseksi, jolloin alus jäi telakan omaisuudeksi ja laitettiin saman tien myyntiin. Laiva sai uudet omistajat 1984. Laiva kunnostettiin perin pohjin ja sai uuden nimen Puhois, joka selitetään seuraavasti: ”hän (toinen omistaja) ihastui Kiteeseen ja sen välittömiin pohjoiskarjalaisiin (varmaan paljolti 150- juhlien vaikutuksesta). Puhoksessa oli rakennettu Suomen ensimmäinen höyrylaiva ”Ilmarinen”, ja Puhois on Puhoksen ruotsinkielinen nimi. Myös Joensuun toinen höyrylaiva oli Puhois ja Kaukaalla oli ollut tämän niminen hinaaja.”
Tekniset tiedot
- Nimi: Puhois
- Alustyyppi: Niputtaja
- Kotisatama: Savonlinna
- Rak.Vuosi: 1925
- Rakentaja: Enso Gutzeit Oy:n telakka, Tainionkoski
- Rak. Materiaali: Puu
- Entiset Nimet: Sampo, Puristaja I
- Pituus: 23,7
- Leveys: 5,1
- Syväys: 1,5
- Nopeus: 6
- Aikaisemmat omistajat: Enso Gutzeit Oy (1925-68), Yksityinen omistaja (1968-1984), Yksityinen omistaja (1984-?), Yksityinen omistaja
- Koneen Tyyppi: Compound
- Valmistusvuosi: 1925
- Valmistaja: Konetehdas Oy, Savonlinna
- Koneteho: 83 IHV
- Erityistä koneeseen Liittyen:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1925
- Kattilan valmistaja: Konetehdas Oy, Savonlinna
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 1
- Käyttöpaine: 10
- Tulipinta: 25
- Kattilaan liittyen erityistä: