Tarina
Repola 5:n ensimmäisistä vuosista tiedetään melko vähän. Alus rakennettiin Helsingissä 1904 – joidenkin lähteiden mukaan 1900 – ilmeisesti Helsingin seudun lähiliikenteeseen. Se oli ilmeisesti ”kanneton” katettu 17,3 metrinen matkustaja-alus. Varsinaisiin historiankirjoihin alus ilmestyy vuonna 1907, jolloin sen osti vastaperustettu Pielaveden Höyryvenhe Osuuskunta, jonka tarkoitus oli tarjota vaihtoehto Iisvesi-Pielavesi – reitillä kulkevalle ”H.G. Porthanille.” Iisvedellä alus uudelleenrakennettiin. Ainoan ajalta tunnetun valokuvan perusteella sen laitoja korotettiin ja siihen tehtiin kansi, jolle aluksen peräosaan sijoitettiin salonkihytti. Siitä keulaan päin alus katettiin lähes koko laivan mitalta. Ruorihyttiä ei ollut. Ruorimies oli tuulen armoilla, mutta sentään sadekatoksen alla. Aluksen alkuperäinen kone oli muistitietojen mukaan Carlsund- tyyppinen vinkkelikone, jossa sylinterit olivat V-asennossa.
”Pielavesi”- nimen saanut alus aloitti liikenteensä elokuussa 1907. Se ajoi reittinsä Iisvesi-Keitele-Pielavesi kolmesti viikossa ja lisäksi kirkkovuorot viikonloppuisin. Kilpailusta huolimatta alus menestyi varsin hyvin. Vuonna 1909 sattui kuitenkin onnettomuus. Korotuksestaan lähtien hieman kiikkeränä pidetty alus kaatui ja yksi matkustaja hukkui. Tutkinnassa onnettomuuden syyksi todettiin liiallinen kansilasti, mihin aluksen päällikkö todettiin syylliseksi ja tuomittiin kuolemantuottamuksesta neljäksi kuukaudeksi vankeuteen. Alusta ei ollut vakuutettu, joten yhtiölle tapaus tuli kalliiksi. Rahat kuitenkin riittivät aluksen kunnostamiseen takaisin liikenteeseen. Liekö onnettomuus sitten vaikuttanut aluksen suosioon, mutta 1912 Osuuskunta ajautui vararikkoon. Pielaveden osti pakkohuutokaupasta Taavetti Tuhkanen, joka laittoi aluksen kulkemaan Iisveden vesiä vuoroin Karttulan ja Niinivedenpään reitille. Aluksen epäonni kuitenkin jatkui. Vielä samana vuonna se ajoi pahasti karille ja talvella se upposi talvehtimispaikkaansa. Alus nostettiin ja se jatkoi keväällä taas liikennöintiä.
Tuhkanen möi aluksen 1916 Iisalmelaiselle kauppaliikkeelle Kärkkäinen & Putkonen Oy, joka muutti aluksen hinaajaksi. Samalla laivan pituudeksi tuli 18,4 metriä. Oliko mittaustapa erilainen vai pidennettiinkö alusta muutostöiden yhteydessä, ei ole tiedossa. Iisalmelaisyhtiön palveluksessa Pielavesi jatkoi hinauksiaan vuoteen 1935. Vuonna 1928 se uusittiin: sitä pidennettiin neljällä metrillä (alkuperäisestä 17,3 metristä), se sai uuden koneen ja kattilan sekä uuden nimen ”Matti”. Kärkkäinen& Putkoselta alus siirtyi viipurilaiselle Kojonen &K:ni Oy:lle, joka käytti alusta Saimaalla. Yrityskauppojen myötä Matti siirtyi 1940- luvulla Repola-Viipuri Oy:n, sittemmin Rauma-Repola Oy:n omistukseen ja sai uuden nimen, ”Repola 5”. Vuonna 1954 Repola 5 sai uuden kattilan ja 148ihv koneen. Molemmat olivat käytettyjä, Lehtoniemessä 1921 rakennettuja. Ne olivat aiemmin olleet Sulka-yhtiön ”Tapiossa”, joka vuodesta 1943 lähtien oli ollut Repola 7. Uusittu Repola 5 hoiti Sulkavan ja Pikisaaren sekä Joensuussa olevan Penttilän sahan kuljetuksia (K1991).
Repola 5 jäi seisomaan 1960-luvulla. Seuraavalla vuosikymmenellä siitä alettiin puuhata Rauma-Repolan Pääskyniemen telakalla museolaivaa. Yhtiötä koskeneiden rakennemuutosten kesken työ jäi kuitenkin kesken, ja vuonna 1986 myytiin Repola 5 yksityisomistukseen. Pari vuotta myöhemmin se nimettiin Suomen höyrypursiseuran perustaja- ja kunniajäsenen Pentti Roiton mukaan ”P.Roitoksi”. Alus saatiin jälleen kulkuun. Vuonna 1994 alus myytiin huutokaupassa, jonka jälkeen se nimettiin jälleen Repola 5:ksi, ja alus laitettiin edustavaan kuntoon lähinnä talkootöillä. Nykyisin aluksen kotisatama on Savonlinnan Laitaatsillassa.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Repola 5
- Alustyyppi: Alun perin matkustajalaiva, sittemmin hinaaja
- Aluksen kotipaikka: savonlinna
- Rakennusvuosi: 1900/1904
- Rak.Telakka: ?
- Entiset nimet: Pielavesi (1907-28), Matti (1928-?), Repola 5 (?-88), P. Roitto (1988-95)
- Pituus: 21,37
- Leveys: 4,48
- Syväys: 1,9
- Nopeus:
- Aikaisemmat omistajat: Pielaveden Höyryvenhe Osuuskunta (1907-1912), Taavetti Tuhkanen (1912-16), Kärkkäinen & Putkonen Oy (1916-35), Kojonen&K:ni Oy )1935-?) Repola- Viipuri Oy/Rauma-Repola Oy (?-86), Yksityinen omistaja (1986-1994)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1918
- Koneen valmistaja: Tehtaat Lehtoniemi & Taipale Fabriker
- Koneteho: 142
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1921
- Kattilan valmistaja: Aktiebolag Crichton Mekaniska Verkstäder och Skeppsverk
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 1
- Käyttöpaine: 10
- Tulipinta: 53
- Kattilaan liittyen erityistä: