Tarina
Sataman tilasi Oulun konepajalta 1910 raahelainen höyrykattilatarkastaja Kaarlo Pekuri. Tilaussopimuksessa sovittiin seuraavaa: ”Osakeyhtiö Oulun konepaja sitoutuu täten Herra Kaarlo Pekurille rakentamaan avonaisen matkustaja höyrypurren seuraavan määrittelyn mukaan: Aluksen pituus kaikkiaan 33´6, suurin leveys yli kaaren 8’0, syvässäkulku ilman lastia noin 2 jalkaa perässä ja 1’3 keulassa; kaikki Englannin mittaa.” Höyrykoneen tehon tuli olla 10 ihv ja kattilan, joka oli ”höyryruisku-pannun mallia pystysuora sylinterinen” tulipinta 4,6 neliömetriä ja höyrynpaine 8,5 kp. Aluksen tuli olla valmis heti jäiden auettua keväällä 1911 ja sen hinta oli 7400 markkaa, josta kolmasosa maksettiin sopimusta tehtäessä.
Alus valmistui pari kuukautta sovittua myöhässä kesällä 1911. Pekuri ei hankkinut sitä huvikseen, vaan ansioliikenteeseen välittämään liikennettä Raahen kaupungin ja sen ulkosataman Lapaluodon välille. Matkustajina oli enimmäkseen siellä työskentelevää lastausväkeä. Vuoroliikenteen ohella Satama hinasi veneitä, proomuja ja tukkilauttoja, avusti rahtilaivoja ja olipa se myös erilaisessa tilausliikenteessä. Ulkonaisesti ”Satama” oli ajalleen tyypillinen kanneton, suvikatoksella varustettu sluuppi. Se oli avoin, salonkia tai muitakaan seinärakenteita siinä ei ollut.
Vaikka reitillä oli muitakin pikkulaivoja, kannatti liikenne aluksi melkoisen hyvin, mutta maailmansodan vähentäessä sataman toimintaa Pekuri myi laivansa vuonna 1914 Ouluun. 1916 se palasi Raaheen Lauri Penzinin omistukseen. 1918-19 se oli Torniossa omistajanaan E. Hytönen. Kuka aluksen omisti 1920- luvun alussa on hieman epäselvää, mutta Ilmeisesti vuonna 1922 se siirtyi Raahe Oy:lle, joka käytti sitä aluksi Virpiperän sahan hinauksissa Raahessa ja vuodesta 1925 lähtien Martinniemen sahalla Haukiputaalla. Sen tehtävänä oli pääasiassa hinata sahan tuotteita redillä odotteleville rahtilaivoille. Alus dieselöitiin 1950-luvun alussa, mutta sen nimi säilyi, vaikka fuusioiden myötä sen omistajaksi tuli Rauma-Repola Oy 1951. Dieselöinnin jälkeen Sataman tehtäväksi jäi toimiminen tukkialtaan apuhinaajana, jota se tekikin ammattiliikenteensä loppuun asti.
Moottorihinaaja Satama myytiin yksityisomistukseen 1970-luvulla. Omistaja uusi aluksen pohjan ja muutti sen ulkonäköä tekemällä ajohytin taakse vanerista pyöröikkunaisen hytin. 1985 ja 1994 vaihtui aluksen omistaja. Uudella omistajalla oli jo vanhastaan pieni Pete niminen höyryvenhe (ks. Pete), ja hän alkoi nyt puuhata Satamastakin jälleen höyryalusta. Työtä riitti, koska kaikki höyryämiseen tarvittava oli hankittava eri puolilta: koneeksi löytyi Oulun teknilliseltä oppilaitokselta romutettavaksi aiottu Oulussa Pikisaaren konepajalla vuonna 1924 rakennettu compound-kone, joka oli alun perin ollut Oulu-yhtiön varastossa hinaajien varakoneena ennen siirtymistään teknilliselle oppilaitokselle. Kattilaksi puolestaan löytyi erään useita kattiloita omistavan keräilijän kokoelmasta Vaasasta sopiva Helsingissä vuonna 1952 rakennettu ”Cornwall”-kattila. Paljon muitakin pienempiä osia tarvitsi metsästää ennen kuin konetekniikka oli valmis. Sataman runko oli varsin hyvässä kunnossa, se oli ilmeisesti pellitetty Itälahden aikana. Sen sijaan kaikki kansirakenteet rakennettiin uudelleen Pikisaaren konepajan rakentamien pienten höyryalusten kaltaiseksi. Kesäkuun 4. päivänä 1999 Satama laskettiin veteen Haukiputaalla jälleen höyrykäyttöisenä. Laiva piti vettä, ja se myös toimi: koeajon lisäksi tehtiin kymmenkunta muutakin ajoa sinä kesänä. Vakaaksi osoittautuneella aluksella on ajettu merelläkin. Kattilaa lämmitettiin aluksi puilla, mutta sittemmin on siirrytty nestekaasuun. Satamassa on kolme erillistä omalla kaasupullollaan varustettua poltinta. Kunnostus- ja konepuolen muutostöitä kuitenkin jatkettiin tämän jälkeenkin.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Satama
- Alustyyppi: Sluuppi/hinaaja
- Aluksen kotipaikka: Haukipudas
- Rakennusvuosi: 1911
- Rak.Telakka: Oulun Konepaja
- Entiset nimet: –
- Pituus: 10
- Leveys: 2,5
- Syväys: 1,0
- Nopeus: ?
- Aikaisemmat omistajat: Kaarlo Pekuri, Raahe (1911-16), ?, Raahe Oy (1922-?), ?, Yksityinen omistaja (1994-2012)
- Laivaan liittyen erityistä:
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1924
- Koneen valmistaja: Pikisaaren Konepaja, Oulu
- Koneteho: 10ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Cornwall- kattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1952
- Kattilan valmistaja: Kone ja silta Oy, Helsinki
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 1
- Käyttöpaine: 4
- Tulipinta: 8
- Kattilaan liittyen erityistä: