Suomen Höyrypursiseura

Olemme vuonna 1968 perustettu höyryalus-kulttuuria ja -harrastusta vaaliva yhteisö. Nykyinen jäsenmäärä on noin 340 jäsentä ja seuran rekisterissä on yli 80 höyryalusta.

Suomen Höyrypursiseura Ry.
  • englanti
  • Suomi
  • Höyrylaivat
  • Tietoa seurasta
    • Yhteystiedot
    • Julkaisut
    • Palaute
    • Mediapankki
    • Linkit
  • Tapahtumat
  • Jäseneksi
  • Jäsenille
  • Kauppa
    • Ostoskori
    • Kassa

S/S Satama

21 helmikuun, 2021

Tarina

Sataman tilasi Oulun konepajalta 1910 raahelainen höyrykattilatarkastaja Kaarlo Pekuri. Tilaussopimuksessa sovittiin seuraavaa: ”Osakeyhtiö Oulun konepaja sitoutuu täten Herra Kaarlo Pekurille rakentamaan avonaisen matkustaja höyrypurren seuraavan määrittelyn mukaan: Aluksen pituus kaikkiaan 33´6, suurin leveys yli kaaren 8’0, syvässäkulku ilman lastia noin 2 jalkaa perässä ja 1’3 keulassa; kaikki Englannin mittaa.” Höyrykoneen tehon tuli olla 10 ihv ja kattilan, joka oli ”höyryruisku-pannun mallia pystysuora sylinterinen” tulipinta 4,6 neliömetriä ja höyrynpaine 8,5 kp. Aluksen tuli olla valmis heti jäiden auettua keväällä 1911 ja sen hinta oli 7400 markkaa, josta kolmasosa maksettiin sopimusta tehtäessä.

Alus valmistui pari kuukautta sovittua myöhässä kesällä 1911. Pekuri ei hankkinut sitä huvikseen, vaan ansioliikenteeseen välittämään liikennettä Raahen kaupungin ja sen ulkosataman Lapaluodon välille. Matkustajina oli enimmäkseen siellä työskentelevää lastausväkeä. Vuoroliikenteen ohella Satama hinasi veneitä, proomuja ja tukkilauttoja, avusti rahtilaivoja ja olipa se myös erilaisessa tilausliikenteessä. Ulkonaisesti ”Satama” oli ajalleen tyypillinen kanneton, suvikatoksella varustettu sluuppi. Se oli avoin, salonkia tai muitakaan seinärakenteita siinä ei ollut.

Vaikka reitillä oli muitakin pikkulaivoja, kannatti liikenne aluksi melkoisen hyvin, mutta maailmansodan vähentäessä sataman toimintaa Pekuri myi laivansa vuonna 1914 Ouluun. 1916 se palasi Raaheen Lauri Penzinin omistukseen. 1918-19 se oli Torniossa omistajanaan E. Hytönen. Kuka aluksen omisti 1920- luvun alussa on hieman epäselvää, mutta Ilmeisesti vuonna 1922 se siirtyi Raahe Oy:lle, joka käytti sitä aluksi Virpiperän sahan hinauksissa Raahessa ja vuodesta 1925 lähtien Martinniemen sahalla Haukiputaalla. Sen tehtävänä oli pääasiassa hinata sahan tuotteita redillä odotteleville rahtilaivoille. Alus dieselöitiin 1950-luvun alussa, mutta sen nimi säilyi, vaikka fuusioiden myötä sen omistajaksi tuli Rauma-Repola Oy 1951. Dieselöinnin jälkeen Sataman tehtäväksi jäi toimiminen tukkialtaan apuhinaajana, jota se tekikin ammattiliikenteensä loppuun asti.

Moottorihinaaja Satama myytiin yksityisomistukseen 1970-luvulla. Omistaja uusi aluksen pohjan ja muutti sen ulkonäköä tekemällä ajohytin taakse vanerista pyöröikkunaisen hytin. 1985 ja 1994 vaihtui aluksen omistaja. Uudella omistajalla oli jo vanhastaan pieni Pete niminen höyryvenhe (ks. Pete), ja hän alkoi nyt puuhata Satamastakin jälleen höyryalusta. Työtä riitti, koska kaikki höyryämiseen tarvittava oli hankittava eri puolilta: koneeksi löytyi Oulun teknilliseltä oppilaitokselta romutettavaksi aiottu Oulussa Pikisaaren konepajalla vuonna 1924 rakennettu compound-kone, joka oli alun perin ollut Oulu-yhtiön varastossa hinaajien varakoneena ennen siirtymistään teknilliselle oppilaitokselle. Kattilaksi puolestaan löytyi erään useita kattiloita omistavan keräilijän kokoelmasta Vaasasta sopiva Helsingissä vuonna 1952 rakennettu ”Cornwall”-kattila. Paljon muitakin pienempiä osia tarvitsi metsästää ennen kuin konetekniikka oli valmis. Sataman runko oli varsin hyvässä kunnossa, se oli ilmeisesti pellitetty Itälahden aikana. Sen sijaan kaikki kansirakenteet rakennettiin uudelleen Pikisaaren konepajan rakentamien pienten höyryalusten kaltaiseksi. Kesäkuun 4. päivänä 1999 Satama laskettiin veteen Haukiputaalla jälleen höyrykäyttöisenä. Laiva piti vettä, ja se myös toimi: koeajon lisäksi tehtiin kymmenkunta muutakin ajoa sinä kesänä. Vakaaksi osoittautuneella aluksella on ajettu merelläkin. Kattilaa lämmitettiin aluksi puilla, mutta sittemmin on siirrytty nestekaasuun. Satamassa on kolme erillistä omalla kaasupullollaan varustettua poltinta. Kunnostus- ja konepuolen muutostöitä kuitenkin jatkettiin tämän jälkeenkin.

Tekniset tiedot

  • Aluksen nimi: Satama
  • Alustyyppi: Sluuppi/hinaaja
  • Aluksen kotipaikka: Haukipudas
  • Rakennusvuosi: 1911
  • Rak.Telakka: Oulun Konepaja
  • Entiset nimet: –
  • Pituus: 10
  • Leveys: 2,5
  • Syväys: 1,0
  • Nopeus: ?
  • Aikaisemmat omistajat: Kaarlo Pekuri, Raahe (1911-16), ?, Raahe Oy (1922-?), ?, Yksityinen omistaja (1994-2012)
  • Laivaan liittyen erityistä:
  • Koneen tyyppi: Compound
  • Koneen valmistusvuosi: 1924
  • Koneen valmistaja: Pikisaaren Konepaja, Oulu
  • Koneteho: 10ihv
  • Koneeseen liittyen erityistä:
  • Kattilan tyyppi: Cornwall- kattila
  • Kattilan valmistusvuosi: 1952
  • Kattilan valmistaja: Kone ja silta Oy, Helsinki
  • Polttoaine: Puu
  • Tulitorvet (kpl): 1
  • Käyttöpaine: 4
  • Tulipinta: 8
  • Kattilaan liittyen erityistä:

Kategoriassa: Kaikki Laivat, Päijänne-Keitele

  • Kaikki laivat
  • Meri
  • Muu Pirkanmaan vesistö
  • Näsijärvi
  • Oulujärvi
  • Päijänne-Keitele
  • Saimaa

Löydät meidät myös täältä

suomenhoyrypursiseura

118

suomenhoyrypursiseura

View

Helmi 6

Open
Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship

Venemessut järjestetään taas pitkän odotuksen jälkeen! Tule tutustumaan osastoomme 6F60! #venemessut #venebåt #messukeskus #steamship ...

suomenhoyrypursiseura

View

Tammi 24

Open
MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille.

MUISTUTUS! Talviseminaari pidetään 11.2 Pasilan Veturitalleilla klo 10-15. Tarjolla on hyvin konkreettista oppia höyrkoneiden parissa. Vielä ehtii ilmottautua seuran sihteerille. ...

suomenhoyrypursiseura

View

Loka 3

Open
Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta

Laukansaaren karvalakkiregatta vietettiin perinteisin menoin. Sunnuntaina sumu oli harvinaisen sakea pitkälle iltapäivään asti - hitaasti ja tarkasti navigoiden kotisatamaan. #steamship, #höyrylaivaregatta ...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 19

Open
Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1). 

Tervetuloa!

Suomen Höyrypursiseura ry järjestää yhdessä Helsingin Perinnelaivasatama ry:n kanssa perinteisen höyrylaivatapahtuman Hietalahdessa 24.9.2022.

Alukset s/s Turso sekä s/s Lokki ovat avoinna yleisölle klo 13-16 Hietalahden Sillilaiturissa (Hietalahdenlaituri 1).

Tervetuloa!
...

suomenhoyrypursiseura

View

Syys 4

Open
Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri

Keiteleen Karvalakkiregatta järjestetään Matilanvirralla. Alla ohjelma:

Perjantaina telakkatalkoot, sekä mahdollisuus tutustua telakkaan.
Lauantaina lähtö tukikohdasta klo 10.00 kohti Matilanvirtaa.
Lauantai illalla peristeistä regattaohjelmaa, sekä tutustuminen mm. höyrylaiva Satamaan.
#matilanvirta #matilanankkuri
...

suomenhoyrypursiseura

View

Elo 31

Open
KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan! 
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen

KARVALAKKIREGATTA vietetään Laukansaaressa lauantaina 1.10 perinteisin menoin!
Tervetuloa mukaan!
Lisätietoja tulossa mm. seuraavassa jäsentiedotteessamme.
Kuva vuoden 2021 regatasta by Lauri Pakkanen
...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 24

Open
Uljas s/s Suomi Jyväskylässä

Uljas s/s Suomi Jyväskylässä ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 23

Open
Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7

Päijänteen regatta Korpilahdella 23.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Jatkoa😊

Jatkoa😊 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Instagram post 18284044501073367

...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 18

Open
Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7

Saimaan regatan kuvasatoa Kuopiosta 16-17.7 ...

suomenhoyrypursiseura

View

Heinä 5

Open
Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni

Höyrylaivaregatta järjestetään tänä kesänä Korpilahdella 23.7. Tule nauttimaan kesäpäivästä ja tutustumaan harvinaisiin höyrylaivoihin!
#steamship #korpilahti #höyrylaivaregatta #visitpäijänne @satamakapteeni
...

Katso lisää Follow on Instagram

Suomen Höyrypursiseura Ry

Y-tunnus: 0116932-6 I Yhteystiedot >>

Etsi sivustolta

·Toteutus ja ylläpito MMD Networks Oy·

  • englanti
  • Suomi