Tarina
Laivan tarina alkaa 1899, jolloin se rakennettiin Turussa Vulcanin konepajalla. Tilaaja oli 1873 perustettu Akkas Ångsåg Ab, jolla oli saha Viialassa. Sahan yhteyteen rakennettiin 1890 myös lasitehdas sekä myöhemmin vaneri- ja lastulevytehtaat. ”Akkas” – nimen saanutta hinaajaansa se kuitenkin käytti etupäässä Turun laivauksissaan. 1911 se sai uuden kattilan. Alus myytiin 1924 sisävesille Pielaveden Säviälle Pielaveden Metsäosuuskunnan omistukseen. Se ryhtyi Tapio- nimisenä hinaamaan tukkeja osuuskunnan sahalle sekä lautalastissa olevia lotjia Iisvedelle. Tältä ajalta on olemassa lehtitieto, jonka mukaan Tapio avasi murtamalla väylän Säviältä Pielavedelle 4.5.1925. Saha lopetti huonojen suhdanteiden myötä toimintansa ja Tapio myytiin Iisveden Metsä Oy:lle 1929. Kauppahinta oli runsaat 300 000 markkaa.
Iisvedellä alus korjattiin ja se ryhtyi arkiseen aherrukseensa hinaamaan tukkeja sahan tarpeisiin. 1936 Tapioon tehtiin suuri peruskunnostus. Sen pohjaa uusittiin, siihen asennettiin uusi suihkulauhduttajalla varustettu kone vanhan kuivahöyrykoneen tilalle ja sen kansirakenteet uusittiin. Uusi kone oli rakennettu 1911, se saatiin jostakin puretusta laivasta Kallavedeltä. Uudella koneellaan alus oli varsin nopea. Laivan miehistö oli ylpeä aluksestaan, ja suorastaan vahtasi sopivaa tilaisuutta kilvanajoon. Tapio oli proomuhinaaja. Jo Pielaveden Metsäosuuskunta oli rakennuttanut sitä varten ainakin neljä lähes 30 metristä proomua, nimeltään Tapio I-IV. Ne siirtyivät Tapion mukana Iisveden Metsälle. Tällä oli jo ennestään omia proomuja. Tapiolla oli hinattavien lotjien lisäksi eväskontti, jona 1950- luvulta lähtien toimi entisen hinaaja Syväniemen rovi.
Tapion ammattiliikenne ura kesti poikkeuksellisen pitkään. Se oli kulussa Suomen viimeisenä ansioliikenteen höyryhinaajana vielä kesällä 1986, minkä jälkeen se myytiin yksityiskäyttöön. Tämä siirsi aluksen Päijänteelle, jossa se on siitä lähtien seilannut. Se pitää kotisatamaansa Jämsässä.
Tekniset tiedot
- Aluksen nimi: Tapio
- Alustyyppi: Hinaaja
- Aluksen kotipaikka: Jämsä
- Rakennusvuosi: 1899
- Rak.Telakka: Ab Vulcan, Turku
- Entiset nimet: Akkas
- Pituus: 18,5
- Leveys: 3,9
- Syväys: 1,9
- Nopeus:
- Aikaisemmat omistajat: Akkas Ångsåg Ab, Viialan Saha (1899-1924), Pielaveden Metsäosuuskunta (1924-30), Iisveden Metsä Oy (1930-87), Yksityinen omistaja (1987-2011?)
- Laivaan liittyen erityistä: Suomen viimeinen ansioliikenteessä ollut hinaaja.
- Koneen tyyppi: Compound
- Koneen valmistusvuosi: 1911
- Koneen valmistaja: A. Ahlström Oy
- Koneteho: 87 ihv
- Koneeseen liittyen erityistä:
- Kattilan tyyppi: Skottilainen tulitorvi/tuliputkikattila
- Kattilan valmistusvuosi: 1924
- Kattilan valmistaja: A. Ahlström Oy
- Polttoaine: Puu
- Tulitorvet (kpl): 1
- Käyttöpaine: 9,5
- Tulipinta: 35
- Kattilaan liittyen erityistä: